Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Atlas XAS60 dieselkompressor, ingen tomgång

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#1 » 15:58:48, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj alla maskinister!

Jag har en Atlas Copco XAS60 (dieselkompressor) troligen 80-talare. När den införskaffades för ca.3-4 år sedan så gick den klockrent och ca. ett år senare så "servade" jag kompressorn (bytte alla filter+oljor). Och kompressorn fortsatte att vara en pålitlig vän. :driver:

Men så en vacker sommardag så började den dock strula för mig... kommer inte ihåg exakt hur symptomen var men om jag inte missminner mig så började det med att om man försökte starta den så gick den igång bara för att varva upp och dö... om man då va lite kvick och försökte starta den igen direkt (praktiskt taget innan motorn stannat) så gick den igång och fortsatte fungera :klia: Säg den lycka som varar, efter ett tag så ville den inte starta alls (på normalt sätt), så i nuläget så har jag för mig att en pytte skvätt med startgas löser problemet (Jag vet att det är helgerån så jag har bara använt det för test nån gång), jag kommer inte ihåg exakt men något svagt minne säger att det funkade att starta om jag luftade bränslesystemet ordentligt innan startförsöket, men jag är osäker? (det va ett tag sen...)

Nåja hur som havre, så släpades kompressorn fram i sommras (2014) för en liten mindre titt/felsökning. och vid start (troligen med hjälp av luftning & startgas) så gick den igång. :thumme: och så länge en luftkran va "fullt öppen" (motorn gasar fullt.) så gick den bra men så fort som jag stänger kranen och trycket ökar varvid motorn skall gå ner på "tomgång" så dör den i stället, och detta fel upprepas vid alla startförsök. :aaargh:

Jag tittade lite på kompressorn i går och "ändläges-stoppen" för gasreglaget ser inte ut att vara ändrade (dessa är väl oxå till för att justera fullgas och tomgång? I och med att den går på "fullgas" men inte på tomgång så undrar jag vad felet kan vara? avlastning? för låg tomgång? regulator?

Är det någon som har några uppmuntrande förslag? även om min förklaring av felsökningen är lite "senil" och i vagaste laget :klia: Jag har ruskigt svårt att hitta information om denna kompressor, så tips ang. manual & dyl. mottages tacksamt! :-)



Motorn:
Bild



Gasreglage/hävarm:
Bild



Stången till regulatorn som agerar gaspedal:
Bild



Regulatorn:
Bild



I gula ringen, regulatorn från utsidan:
Bild


/Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(



rospigg

#2 » 00:01:59, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Är det en "förregling" du aktiverar vid start (att du sätter autostopp ur funktion), att motorn stoppar själv om t.ex. oljetrycket blir för lågt?
Om det är så, ja då kan ju oljetrycket va för lågt, eller oljetrycksgivaren till autostopp va defekt.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#3 » 11:54:25, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rospigg, bra idé! Men magkänslan vill inte riktigt hålla med om taskigt Oljetryck då problemet finns både vid kall & varm olja. Men du har absolut en poäng. Jag skall prova att koppla "direkt-ström" till magnetventilen (för att se om det blir någon skillnad.

1 person gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

lamekroll

#4 » 19:28:45, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Atlas Copco XAS60 kompressor.

Jeg måtte ta noen runder før jeg fant en manual for denne maskinen.

Trenger du en?

mvh

Lars i Norge, Bergen
lamekroll
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:04, 17-10-2011
Ort: Hordaland, Åsane og Radøy
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: avant 313 Airman AX08 VOLVO BM350 Hymas 31

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#5 » 22:49:18, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tack, det vore snällt!!
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

ja-bond77

#6 » 07:35:51, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer eller mindre stockad bränsleledning? Mäta matartrycket?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ghaven

#7 » 21:04:52, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Regulatoren har to funksjoner. Den skal styre turtall på motor og strupe inntaket til skruen. Dette skjer ved at inntaksåpningen strupes samtidig som rett pådrag gjøres av regulatoren. Den er ofte på gamle skruer en kuleventil mens på nyere er det et lokk som sitter på vaier eller stag samtidig som den går videre til en membran eller stempel som har en fjær på ene siden og lufttrykket fra tank som er stillbart på andre siden. I tilleg kan en justere noe på hvor fort den skal regulere og forholdet mellom skrue og pådrag. Ikke alle har dette, kommer litt an på modell og merke, men hvis dette finnes og den går fort ned på turtall med inntaket til skruen litt på etterskudd eller for stort vil motoren kveles. På nyere presser sitter det en el føler som gjør om trykket til volt . Og pumpens pådrag styres elektronisk. Noe du sannsynlig ikke har. vet ikke hvor mye elektronikk du har, men de fleste pressene som har en feil går an å starte da den første tiden etter start går den på en slags bypass av alle følere og nødstopper en viss tid før en eller annen føler slår inn og pressa stopper. En måte å lokalisere feil eller finne føleren som gir shut down signal kan være å starte med en og en bortkoblet for å finne hvilke som gir stopsignal å gå videre derfra. Regner med at du har en for lite motorolje en for lite hydraulikkolje på presse en for mtortemp og en for tett luftfilter og en for rembrudd av enten registerreim eller viiftereim og muligens høy lufttemp eller olje temmp. Alle disse vil pressa starte med , men stoppe etter kort tid. Men hadde nok sett på diselsystem og regulator først. Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

julietkilo

#8 » 13:29:44, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lamekroll skrev:Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Atlas Copco XAS60 kompressor.

Jeg måtte ta noen runder før jeg fant en manual for denne maskinen.

Trenger du en?

mvh

Lars i Norge, Bergen


Hei Lars, har sendt deg privatmelding om manualen. Håper du fremdeles er på forumet selv om det har gått noen år :-)
julietkilo
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:31, 03-06-2019
Ort: Eid
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se