Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Sätta kompressor utomhus och allmänna kompressorfrågor

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 07:30:04, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan har väl ställts förut och det intryck jag fått när jag gått igenom gamla trådar är ju att det är helt OK att göra så, vissa verkar bara lägga den i en plåtlåda men dom är väl skåningar med sina subtropiska klimat, här har vi samma klimat som i Umeå ungefär.

Jag har ingen kompressor värd att fixa till ett utrymme för för tillfället men det kommer nån gång och då vill jag inte ha den i min lilla verkstad på lite under 30m2. Garaget mitt har dock ett biltak där den kunde stå längst in i hörnet i en isolerad låda.

Har mycket isolering kvar från bygget så inga problem att snickra till en låda som är isolerad på alla sidor, topp och botten. Ventilering är en delfråga och det känns lite slösaktigt att värma det lilla utrymmet och ventilera ut varmluften så jag tänker varför inte göra hålet genom väggen ut till lådan större, så kan det ta luften därifrån också? Då blir tempen i lådan ungefär samma som inomhusluften. Räcker det bara med ett spiro-rör rakt igenom?

Strömbrytare och kablar kan dras genom samma rör isåfall, får ligga nära golvet. Tänkte ha en sorts kontrolpanel på väggen ovanför hålet med brytare, vattenavskiljare och tryckregulator, sedan får det delas upp i två slangar som går upp i taket till varsin ända av verkstan (min verkstad är en avlång rektangel) där det kan dras ner från sånahära kompakta slangrullar.

Antar det blir högre ljud i verkstan då förstås men jag går nästan alltid där med hörselskydd då jag tycker alla verktyg så förbannat högljudda att jag inte kan arbeta utan skydd på.

Ja vad tror ni om min plan?

En tilläggsfråga är väl, vilken sorts kompressor borde man köpa? Oljefri eller oljesmord är väl den största skillnaden? Jag brukar mest använda tryckluft för att blåsa bort skräp och städa garaget, inte så många verktyg som går på tryckluft, lackering och målning är en annan grej jag gör nusomdå.

Denna ser väl fin ut? :thumme:
http://www.findit.fi/sve/search/802944.htm

Lite mera seriöst kanske något som denna som jag går och funderar på, att det blir något begagnat och inte nytt är väl nästan 100% säkert, helst inte kinatillverkat heller:
http://www.findit.fi/sve/search/798066.htm
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



mafo

#2 » 07:55:58, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isolera inte, du slipper fukt problem till största delen om den står kallt
jag har syntetolja i mina, 5w-50
om du ska måla så behöver du minst 350 liter/ minut , tveksamt om någon av dom du
länkade till kommer upp till det
mafo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:13, 13-11-2008
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra n111
Valtra a 92
Cat 308
Jcb 520-40

DennisCA (trådstartaren)

#3 » 08:09:21, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkligen, tyckte den andra såg stor och seriös ut? Jag målar mest små saker, senast en elmotor som jag renoverar, eller t.ex. möbler, som en stol eller något i den klassen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

mafo

#4 » 09:15:06, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

gamla kompressorer brukar vara lågvarviga med liten kapacitet, å andra sidan håller dom ju för evigt :thumme:
mafo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:13, 13-11-2008
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra n111
Valtra a 92
Cat 308
Jcb 520-40

DennisCA (trådstartaren)

#5 » 09:39:53, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ungefär vad jag kommer att ha råd med dock, och gärna något som då håller i evigheter är en bonus, den ser ut att va mera än 2x större än vad jag till låns just nu.

Så det är inte farligt eller dåligt att köra dessa i vintertemperaturer?

Hittade också denna museumbit:
http://www.findit.fi/sve/search/789395.htm
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#6 » 10:46:06, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt enligt Greiff (stor tillverkare av måleriutrustning) och deras bok "Sprutmålningens ABC". Kompressorn kan stå ute, det gör ingenting, men tanken bör stå inne med tanke på kondens. Däremot är det bra om kompressorn tar luften utifrån, kall luft innehåller mindre fukt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DennisCA (trådstartaren)

#7 » 10:50:15, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK men tanken är den största biten, den är just den jag inte kan ha inomhus. Blir det mera eller mindre problem med kondens om den står ute nu? Tycker råden går emot varandra lite nu?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#8 » 11:32:08, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du komprimerar gas blir den varm och kan innehålla mer fukt. När du kyler av den så kondenseras fukten. Man kan se en tank utomhus som en luftavfuktare, men man kommer i så fall att få rostproblem i tanken, och luften får inte "virvla runt" så den drar med sig fukten igen.
Fram till 70 - 80-talet var Greiff en av de allra största och mest välrenomerade tillverkarna av sprutmålningsutrustning. De tillverkade även kompressorer och liknande. Jag tror de hade ganska bra koll på hur tryckluft fungerade, därför gav jag källhänvisningen.
Ska jag vara ärlig så har jag min dieseklompressor, med tank och allt, utomhus av förklarliga skäl. Övriga kompressoere står inomhus och tar luften inifrån. Men någon gång (när jag får tid :vissla: ) så ska jag göra ett korrekt tryckluftssystem med järnrör i hela verkstaden och kompressor i kallutrymme. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DennisCA (trådstartaren)

#9 » 11:35:36, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isåfall verkar det ändå som att bygga in kompressorn i sin egen isolerade låda som delar inomhusluften med verkstan är bättre så det blir frostfritt, och man kan dra ett rör som kompressorn får ta utomhusluft ifrån. Bäst av båda världar kanske? På sommaren kan man väl demontera lådan / plocka av locket, så det inte blir för varmt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

mafo

#10 » 11:45:59, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kommer att få fukt i luften om den står varmt, jag har haft mina i kallutrymme innomhus i minst 10 år, knappt nåt vatten i tankarna
och så gott som ingenting i rörsystemet
jag hade problem med fukt när jag hade kompressorn inne, inte ens vattenavskiljare hjälpte, jag antar det kondenserades i slangen efter avskiljaren då luften svalnade
du gör som du vill ,men minns att jag varnade :mrgreen:
mafo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:13, 13-11-2008
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra n111
Valtra a 92
Cat 308
Jcb 520-40

Stridis2

#11 » 11:53:14, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får pröva båda versionerna och avge rapport här sedan. Jag säger inte att jag har rätt, jag bara citerar andra som borde kunna mer än jag. Ur säck i påse, du vet. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DennisCA (trådstartaren)

#12 » 15:55:03, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mafo skrev:du kommer att få fukt i luften om den står varmt, jag har haft mina i kallutrymme innomhus i minst 10 år, knappt nåt vatten i tankarna
och så gott som ingenting i rörsystemet
jag hade problem med fukt när jag hade kompressorn inne, inte ens vattenavskiljare hjälpte, jag antar det kondenserades i slangen efter avskiljaren då luften svalnade
du gör som du vill ,men minns att jag varnade :mrgreen:


Inga problem fastän det är typ -25 ute om vintern och den ska startas då? Eller säg -10 som nu är en normalare temp.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

christianmoller

#13 » 16:08:04, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en större kompressor på utsidan,ingen kondens att tala om,tyvärr stal dom den och den "nya"bor inomhus,mer kondens.

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

mafo

#14 » 16:51:46, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
Inga problem fastän det är typ -25 ute om vintern och den ska startas då? Eller säg -10 som nu är en normalare temp.


inga problem, men dom står ju innomhus och så bytte jag till syntet olja för säkrare smörjning när det är kallt

och jag VET att jag har rätt :lmao:
mafo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:13, 13-11-2008
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra n111
Valtra a 92
Cat 308
Jcb 520-40

DennisCA (trådstartaren)

#15 » 17:44:29, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå jag har inte möjlighet att ställa den inomhus, utan endast en låda som skyddar mot vind isåfall. Men slutresultatet blir väl desamma.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron