Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Få igång en gammal tryckluftskompressor

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Blommas (trådstartaren)

#1 » 01:54:03, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har skaffat mig en gammal BIABkompressor från 1976 som jag tänkte få igång. Nu är det ju så att det saknas vissa detaljer för att få igång den men någon här kanske vet hur man smidigast löser det.
Det som saknas är en tryckströmbrytare, mjukstart och matningsrör mellan cylindrar och tank. Jag behöver också lista ut hur magnetventilen fungerar.

Motor: 7,5Kw
Tank: 350 liter

Bild
Kompressorn

Bild
Motorns märkskylt

Bild
Kompressorblockets märkskylt

Bild
Tankens märkskylt

Bild
Magnetventilen

Bild
Översiktsbild Magnetventil


Det stora problemet just nu är att lista ut hur magnetventilen ska fungera. Den är kopplad på en ledning från topparna på blocket. Åt andra hållet så är den ansluten i tanken.
Varför är den ansluten i tanken? avlastar den när trycket i tanken är uppnått?
Eller är det så att jag ska bygga in styrning av den med hjälp av reläer? Är den ens där för att avlasta?

Tacksam för era funderingar/Erik
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige



jörgen.ottosson

#2 » 06:16:56, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnetventilen ska troligen aktiveras av en hjälpkontakt i tryckbrytaren så när tryckbrytaren bryter (=rätt tryck i tanken) så skickas tryckluft upp till topparna och avlastar ventilerna, jag har för mig att detta ska kombineras med en backventil på matarledningen till tank ( den som luften pumpas in i, brukar sitta på/vid tanken)

...men det är ju en 7,5kWmotor...tänker du köra den på 16A?... :klia:... du kanske ska bygga tidsstyrd y-d start ("automatisk") och avaktivera ventilen när d-steget går i... :klia: (= det blir hjälpkontakter i y-d starten som styr också)

...du har lite att fundera på. :grin:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Blommas (trådstartaren)

#3 » 08:33:49, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du tror följande. Avstängd motor = spänning till magnetventilen.

Tog lite mer bilder på det hela.

Bild

Bild

Bild

Bild

Ja en backventil har jag tänkt sätta på matarledningen. Sen från den en ledning till tryckströmbrytaren för avlastning.
Vi har 50A huvudsäkring på gården så jag får ju säkra upp så mycket som krävs. Jag har tänkt köpa en mjukstart typ denna:Siemens mjukstart

Eller är det tillåtet att direktstarta när man har lantbruk??? Hade ju varit perfekt och betydligt mycket billigare.

Dags att sova efter en natts arbete!
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

jörgen.ottosson

#4 » 17:38:15, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kanske ska för tydliga, jag skulle tro att det varit byggt för "konstanstdrift" altså, tryckbrytaren avlastar bara kompressorblocket men motorn fortsätter att gå...

...om du tänker starta och stoppa motorn, så måste du arrangera tryckventilen så att den är avlastad när du startar = ström på vid start, av efter några sekunder.

OBS jag gissar fortfarande, har ju inte sett din utrustning.(mer än på bild)

Har du 50A så kan du väl säkra 25A och direktstarta...och spara 3000kr :grin: (..vet inte om det är tillåtet eller ej, men vem skulle komma på dig?)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Blommas (trådstartaren)

#5 » 18:35:39, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:...kanske ska för tydliga, jag skulle tro att det varit byggt för "konstanstdrift" altså, tryckbrytaren avlastar bara kompressorblocket men motorn fortsätter att gå...

...om du tänker starta och stoppa motorn, så måste du arrangera tryckventilen så att den är avlastad när du startar = ström på vid start, av efter några sekunder.


Låter vettigt tycker jag. Då hade det varit enklast att koppla på sig på en fas efter tryckströmbrytare via ett tidrelä som bryter efter nån sekund. Frågan är om den processen är tillräkligt snabb eller om motorn redan är uppe i höga varv innan magnetventilen öppnar?

Jo att direktstarta hade varit fint. Hur kollar man upp hur stora objekt man får starta?
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

jörgen.ottosson

#6 » 19:10:26, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nätägaren som kan svara på det, men man brukar normalt inte tillåta direktstart av mer än 4kw motorer....beroende på nätets kapacitet (detta för att undvika "blinkningar")....tror du alla förljer det? :grin:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se