Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hur justera tryckströmbrytaren på kompressor

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Lugnberg (trådstartaren)

#1 » 21:47:36, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,har precis köpt en kompressor,men när jag startar den så laddar den bara på trycket går över 10 bar men slår inte i från,jag har försökt att justera på tryckströmbrytaren men inget händer? Jag kanske gör fel? det sitter ju en stor skruv inne i brytaren och en liten ovanför,hur gör man för att justera?
Lugnberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:45:08, 25-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Fredrik_

#2 » 22:10:19, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju faktiskt vara så att den är trasig...

Annars skulle jag gissa så, att den större skruven lossas för att sänka maxtrycket?!
Den mindre skulle kunna vara för att ställa skillnaden till när den ska slå på igen!

Tänk vad mycket en bild skulle kunna göra :razz:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#3 » 22:26:54, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:... Tänk vad mycket en bild skulle kunna göra :razz:

Nänä, bilder gör ingen nytta. :mrgreen:

Allvarligt talat så håller jag med om "diagnosen", stor skruv = maxtryck (stänger av motor), liten skruv för differensen (skillnad till/frånslag).

Men det jag skulle komma till är att det skulle kunna vara så att pressostaten "fastnat". Har hänt mig nån gång. Lite lagom känsla och bank med en mindre hammare löste det i mitt fall.
Här har vi anledningen till att man ska ha en säkerhetsventil som öppnar när kompressorn "skenar".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Knutaugust

#4 » 08:19:11, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja herregud.... En skenande kompressor..:)

Skämt åsido.... Det händer ibland att man smäller några luftfjädringsbälgar på lastbilar och släp... Laddtryck mellan 8-10 bar och bälgarna rymmer uppemot 30 liter luft.... j*vlar vilken smäll det blir... Det känns som värsta dynamiten.....

Likaså Däck... 9 kg i ett framdäck.... Samt en stor mängd luft.... man känner tryckvågen ordentligt....

Så säkerhetsventiler är absolut att föredra när man har lite "Tyngd" i tryckluftanläggningen...
Knutaugust
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:47, 29-06-2011
Ort: Västervik
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Åkgräsklippare...


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se