Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Vad är detta för motor? Atlas Air Compressor NT-7

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

dengamlegeten (trådstartaren)

#1 » 14:55:04, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är stansat i plåt på sidan av motorn:
Air Compressor
Type: NT-7 Factory nr: 37187
Max pressure: 8kg/cm2 r/m 1450
Keep control of the level of the lubrication oil
Lubricating oil SAE10
Atlas Diesel Stockholm, Sweden
Manufactured by Eccoverken, Skara

Behöver all hjälp jag kan få med att reda ut denna motorn.

Den stora cylindern sitter på "insugssidan" tillsammans med ett luftfilter som är utanför bilden. Luften sugs in i cylindern genom tallriksliknande ventiler som öppnas med hjälp av "gafflar" och små fjädrar som sitter mellan tallrikarna. Gafflarna är på något sätt kontrollerade med ett oljetryck som går in i topplocket och har konstant tryck, dock går samma ledning in i den lilla cylindern och används till förbränning som jag förstått det. Luften trycksätts alltså i den stora cylindern och trycks vidare genom ventiler på "avgassidan" i den första cylindern. Luften går sedan genom den för stirlingmotorns typiska radiatorpassage och vidare in i den lilla cylindern där det förmodligen sker förbränning på avlagringarna att döma. Därimellan finns inget uttag om man faktiskt skulle ta ut trycksatt luft om hela konfigurationen faktiskt skulle vara en kompressor. Jag kunde inte komma fram till vad det är för sorts motor under tiden jag plockade isär den, varje del tog en ny fråga med sig.

Jag hoppas någon här har sett ett liknande vidunder och kan förklara hur den fungerar.

Tack på förhand!
Bild
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av dengamlegeten 15:27:40, 16-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
dengamlegeten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:07, 14-05-2011
Ort: Ronneby



ErikPetersson

#2 » 15:13:13, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen hit!

Jag kan inget om sterlingmotorer, men skulle tro det är en kompressor du har. Sitter det inte ett fläkthjul på axeln till höger i bild? För att kyla den varma komprimerade luften? Tycker det låter som du har en låg och en högtryckscylinder med mellankylning.

Sen ser det ut som man kan ta ut luft ut hålet med 4 skruvar inringat med rött i bild.

Lite flera foton vore inte fel från lite olika håll.

Jag är inget expert på komressorer på något vis så detta är inget annat än rena gissningar.



Kan det som ser ut som förbränningsrester vara vanligt smuts?





Bild


Edit: Med tanke på typskylten så borde det vara en kompressor, skulle det vara någon form av motor skulle det väl stått angivet effekt vid ett visst vartal och inte maxtryck. Sen är den väldigt lik en kompressor i konstruktionen men har aldrig sett en sterlignmotor "Live" :smile:

Edit igen: Tyskylten

Det är en luftkompressor! :ohnej:
Senast redigerad av ErikPetersson 15:19:01, 16-05-2011, redigerad totalt 2 gånger.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

dengamlegeten (trådstartaren)

#3 » 15:32:35, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns där 3 bilder till. Jo helt logiskt borde det vara en kompressor där man behöver tillföra effekt för att komprimera luften och inte kunna göra tvärtom. Han som jag hämtade denna motorn ifrån sa att den lilla cylindern blev otroligt varm vilket inte kan stämma om luften till och med kyls innan den går igenom där och det inte ägde rum någon sorts förbränning. Det sitter fläktfenor på det stora svänghjulet under kåpan.

edit: Han nämnde även att de brukade köra den på bensin, hur man nu gör det.
Senast redigerad av dengamlegeten 15:36:39, 16-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
dengamlegeten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:07, 14-05-2011
Ort: Ronneby

Michael Meier

#4 » 15:38:27, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

men snälla rara... :smile: det är enbart en vanlig v-blockare, kompressor.. pumpar luft.
precis som erik säger, men han tvekar

det utannonserades en komplett, på blocket i januari för 8000 pengar, finner ingen bild just nu.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 15:51:13, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

skorstenen är luftintag, flänsen med 4 bultar är utblås, tunna rör i toppen är till för avlastning. oljan är till för smörjning av veven och den har suttit i kombination med dieselmotor, därav mobile.

tryckhöjning är kostsamt, mye försvinner i värme, att slutsteget blir hett är inget ovanligt, om man inte kör i tommena, kylaren är till för att kunna få i mera luft i lilla cylindern, jämförbart med laddluftkylare.

remskivan är kombinerat med fläktvingar och för att öka ytan som luftströmmen ska värmeväxla, så gjuts kylflänsar i dessa kompressorer.

'edit' fyller på mera txt,
oljeröret till första steget är en form av avluftning, det blir övertryck i oljetråget under drift..
Senast redigerad av Michael Meier 15:59:21, 16-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PeterR

#6 » 22:39:50, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd!
Likadan kompressorenhet som på min Atlas Diesel, lite mer komplett med chassi och Armstrong Siddeley motor.
Stolleprov på Sörgården med PeterR
Det var intressant att se hur luftfiltret ser ut. Har Du kanske prylarna kvar?

Bild
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

dengamlegeten (trådstartaren)

#7 » 21:45:33, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna tråden hade jag helt glömt bort, inte så kontigt kanske :P

Jodå, vissa delar är i bättre skick än andra, men allt finns.

Mvh Björn
dengamlegeten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:07, 14-05-2011
Ort: Ronneby

PeterR

#8 » 21:51:04, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske till och med kan avyttra om jag behöver reservdelar? Eller har Du dockat den till en motor?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

dengamlegeten (trådstartaren)

#9 » 19:21:07, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Peter,

inte dockad och står bara i vägen, demonterad. Vilka delar skulle du vara intresserad av?

//Björn
dengamlegeten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:07, 14-05-2011
Ort: Ronneby

PeterR

#10 » 21:28:34, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftintaget i första hand. Det saknas på min. Osäker på skicket på min i övrigt, så ventiler osv kan vara intressant?
Jag bor lite långt bort, annars kanske jag skulle befria Dig från den helt och hållet? Vad kan det kosta att skicka en halvpall?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

dengamlegeten (trådstartaren)

#11 » 17:11:18, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftintaget har jag, filternätet är väl sisådär men sånt går att ersätta. Ja du, det är en bra fråga, kan undersöka detta.
Befria mig från hela skulle helt klart vara möjligt. Vissa delar har varit utsatta för utomhusmiljö, såsom cylindrar och vevstakar, så där är en del rost, möjligt det går att fixa till. "Topplocket" tror jag är i rätt så gott skick. Lite bilder kanske?
dengamlegeten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:07, 14-05-2011
Ort: Ronneby

PeterR

#12 » 19:18:04, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jatack!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se