Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hur varm får en kolvkompressor bli?

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

63an

#16 » 20:52:04, 16-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inte så självklart att den är gjord för så högt tryck som moderna maskiner eftersom den inte har nån prestandaskylt? Ingen fläktanordnig heller!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



jörgen.ottosson

#17 » 20:55:43, 16-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nä, du kan ha en poäng i det, men det kan ju också vara någtor klåfinger framme och "förbättrat".. :???: ..eller en gammal "kylmaskin" :klia:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#18 » 21:03:49, 16-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha då höll den sej nog kall! :lmao:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#19 » 21:05:14, 16-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Lateralus (trådstartaren)

#20 » 21:11:22, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit och hälsat på min kompressor och fotat lite :) Här kommer det lite bilder:




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sista bilden är på ett nästan identiskt block, förutom texten då. Vet inte om detta kan ge några ledtrådar?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#21 » 21:33:25, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tänker du använda den till? Inte för verkstadsbruk väl?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

John-02

#22 » 21:48:23, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan för högt arbetsvartal ha ngt med saken att göra? Om remskyddet är original ser det ju ut som den nångång haft mycket större remskiva på kompressordelen => gått långsammare. :klia:
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Karl Andersson

#23 » 22:34:13, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kvalificerad gissning är att man bytt ut elmotorn mot en med ett annat varvtal än originalet och då kompenserat detta genom att byta remhjul på kompressordelen. Tyvärr monterades ett remhjul med för dålig/obefintlig "fläktverkan". Den där kommer helt klart gå tokvarm om den får jobba lite, får nog byta remhjul eller klura till en annan kylfläktslösning.
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Karl Andersson

#24 » 22:35:51, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på bilderna igen och fick se ett lämpligt remhjul liggande på golvet bredvid kompressorn. Är det originalet?
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Michael Meier

#25 » 23:15:32, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det där är helt klart felaktigt varvtal,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lateralus (trådstartaren)

#26 » 16:36:40, 20-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressorn köptes delvis som utbildande projekt och delvis för att jag behövde tryckluft. Det handlar inte om något direkt verkstadsbruk utan bara hobby. Förhoppningen var att den skulle räcka till renblåsning, punktblästring och mindre tryckluftsverktyg under begränsade tider och det verkar den nästan göra, förutom att den blir lite varm, därav denna tråd :)

Hittade av en händelse ett till nästan lika dant block och en motor för relativt små pengar, förhoppningen är att dessa ska täcka behovet tillsammans. Har även passat på köpa en stor, relativt fräsh Atlas Copco-tank. Kanske kan bli en projekttråd när det blir dags för detta om intresse finns? :)

Några undrar säkert varför jag klyddar till det så, istället för att köpa en ordentlig kompressor som räcker till från början. Svaret är att jag gillar att mecka och dona och att detta projeket borde ge bra med erfarenhet. :) Så, nu var det avklarat.

Fortsätter med att besvara frågorna:

Jag har också varit skum på remskyddet vs. remhjulets storlek. Med remhjulets nuvarande placering så får inte ett mycket större hjul plats och jag ser inga tydliga tecken på att någon varit där och "fixat". Alla delar har samma lack (inklusive remhjulet), osv.

Remhjulet som ligger vid sidan hör till det andra blocket, det som är märkt "Limaverken". Det ska nämnas att motorn som medföljde vid detta köp också har ett större remhjul. Skulle kunna ta och räkna ut hur mycket utväxlingen skiljer mellan dom olika uppsättningarna.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#27 » 18:01:40, 20-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus skrev:
Bild


På denna bilden syns det tydligt att det inte är org. infästning av remskyddet!

Har aldrig sett en kompressor där det från fabrik varit monterat ett stag i en av infästningsbultarna till topplocket. Och sen ser det heller inte riktigt "fabriksgjort" ut att fästjärnet till remskydet är monterat så att det ligger och spänner direkt mot kåpans stabiliseringsveck.

Hur många komponenter som helst kan vara utbytt på en sådan gammal kompressor... :???:

Några undrar säkert varför jag klyddar till det så, istället för att köpa en ordentlig kompressor som räcker till från början. Svaret är att jag gillar att mecka och dona och att detta projeket borde ge bra med erfarenhet. Så, nu var det avklarat.

Helt klart att man "lär genom att göra", men när det gäller tryckutrustning så kan det bli en väldigt farlig väg att gå OM något blir fel!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#28 » 19:29:21, 20-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar på att kompressorns varvtal ska vara 8-900 RPM
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#29 » 19:56:22, 20-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På senaste bilden ser det ju ut som om remhjulet har samma färg som kompressorn = kan vara rätt remhjul men jag skulle också ha velat sett ett remhjul med fläkt.

Men det ser ju onekligen konstigt ut väd gäller storlek på remskyddet.
Mycket konstigt. Remskydd brukar "slicka" remhjulen, här är det plats för ett helt kvarter däremellan.
Kan det vara så att det är fel remskydd? Men det ser ju också ut att ha rätt färg.
Är remskyddet flyttat? Apropå konstiga fästen etc.
Rätt remhjul på motorn eller utbytt mot ett större?

Ytterligare några tankar:
Vilket varvtal håller kompressorn?
Finns det nån typskylt på motorn (1400 eller 2800 rpm?)?
Dvs är det rätt varvtal på motorn för den kompressorn (och utväxlingen)?
Motorn kan ju ha bytts ut mot en 2800 så att kompressorn tokvarvar?
Vad är det för utväxling på remskivorna? (diametrar?)
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#30 » 19:57:31, 20-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där luftfiltren lär väl knappast flöda tillräckligt? Tror dock inte att det är det som är problemet.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se