Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Använda brandsläckare som tryckluftstank

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Pall-Anders (trådstartaren)

#1 » 00:26:45, 12-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom häromveckan över en Atlas LX115 utan tryckkärl, funderar på att använda en gammal brandsläckare som tank. Mitt tryckluftsbehov är väldigt litet, har ett par maskiner som i princip bara ska ha vissa delar trycksatta, så att tankvolymen är liten gör inte så mycket. Tillåtet maxtryck i behållaren är 2,5 MPa så jag tycker det borde funka fint, eller har jag förbisett något?

Tips på var man kan hitta "riktiga" tryckluftskärl till rimliga priser?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Pall-Anders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:05, 10-02-2011
Ort: Västergötland
Sverige



janneB

#2 » 02:50:15, 12-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hört med någon lastbilsskrot?
Dom brukar ha små tryckluftstankar.
Det finns även små gasolflaskor (acetylenflaskorna innehåller något skum)
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

Robban_C

#3 » 07:06:11, 12-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt förslag är också lastbilsskrot.
Men hydrofor/hydropress kan ju också vara nåt. Dessa brukar dock vara avsedda för lite lägre tryck så man kanske får hejda sig vid sex bar istället för åtta, typ. Det brukar stå en märkskylt på dom vad dom är godkända för och vad dom provtrycks med. Kolla bara att dom inte är upprostade invändigt.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jrz

#4 » 07:48:04, 12-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en dyktub som du kan få. Tål 200Bar och i bra skick måste provtryckas för dykning men funkar som tryckluftstank. Den är på 7 liter.
Bor söder om Göteborg i Kungsbacka.
jrz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:05:53, 04-11-2010
Ort: Kungsbacka Halland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bärgningsterrängbil 965

Pall-Anders (trådstartaren)

#5 » 10:14:00, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips och erbjudanden, hittade en instansad märkning på släckartuben där det stod PT 32 Bar, så jag kör på den till att börja med.
Användarvisningsbild
Pall-Anders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:05, 10-02-2011
Ort: Västergötland
Sverige

kimmen

#6 » 11:04:29, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dag kom brandsläckarkillen på besök för att kont. brandsläckarna på verkstan :grin:

visa var nästan tomma andra halvfulla, så det sattes dit nya kolsyre och pulversläckare :grin:

Sen såg han våran skumsläckare, den som inte används för mindre brasor, han kollade i botten och nästan skrek
är det ingen som kollar era brandsläckare här? Nä... det är ju ni som gör de.. I helsike heller, det här mordvapnet måste bort från verkstan

Han visade då en rostring runt botten på behållaren, sådana där små bubblor som det blir under färgen när
det rostar inifrån, han talade om vad som brukade hända när man aktiverade patronen, botten lossnar och behållaren
flyger i taket :uupps:

Ingen trodde på honom, men ingen vågade heller aktivera patronen, så vi tömde behållaren från vatten och knackade lite lätt
sönder hela botten på behållaren... vad hade hänt om vi hade provat eller om det hade brunnit.... :sad:

Nu är dom av rostfritt material, men tänk på det här om ni hittar en gammal fungerande skumsläckare av vanligt stål

Till Demanders kolla botten på behållaren om det är en gammal skumsläckare :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se