Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hjälp med identifiering, och föslag på ombyggnad av Atlas komporessor.

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

AN (trådstartaren)

#1 » 15:45:43, 20-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Skulle behöva hjälp med identifiernig av en Atlas Diesel kompressor. Den är märkt men NT9. Den har använts till borrning, och blästring och varit traktordriven. Men det saknas lite delar till drivningen, och vet inte hur det sett ut. Tror den drivits av ett 1000v/min uttag. Skulle vilja bygga en drift för 540 v/min uttag, och använda den för blästring. Någon som har något förslag på hur det skulle se ut? Det skall ju växlas upp ca 3 ggr, så det blir ju ganska stor skillnad på remskivorna. Skulle man ta bakaxeln på en bil med ca 3-1 utväxling, svetsdiffa, och använda som vinkelväxel? Någon som har nån bild på en liknande med traktordrift? Sedan undrar jag hur oljerörena som går till topparna på kompressorn skall vara kopplade?
//Anders
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Joe

#2 » 16:16:57, 20-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog en liknande hemma fast för stationär drift (elmotor)

Det är inga oljerör till topparna, det är för att avlasta kompressorn vid start. (med tryckluft)

Jag skulle väl kunna gräva fram min och ta kort på rördragningen om det skulle behövas?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

AN (trådstartaren)

#3 » 17:41:24, 20-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Trodde det var för smörjningen. Det är avlastningsventiler under de små kåporna då? Används de både vid start och när tanken har nåt maxtryck? Hade nästan tänkt skippa tanken. Vad stor motor är det på din? Du får gärna ta bilder om du har tid och möjlighet.
//Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#4 » 18:01:37, 20-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

NT9, avgiven luft (vid 7 at.ö) 2,98m³ , effekt behov 21kW vid 1450rpm (och samma tryck) Den har nog varit levererad med en pneumatisk avlastnings automatik ( "tryckbegränsare" )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Matte.Hartman

#5 » 23:34:09, 20-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
jörgen.ottosson skrev:NT9, avgiven luft (vid 7 at.ö) 2,98m³ , effekt behov 21kW vid 1450rpm (och samma tryck) Den har nog varit levererad med en pneumatisk avlastnings automatik ( "tryckbegränsare" )

Jörgen, har du sett filmen "Limitless"? I så fall förstår du varför jag sitter och småler just nu. :mrgreen:
:back_to:
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

begga

#6 » 22:12:59, 31-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här har det nog sett ut en gång i tiden. Det är en NT8, och den var fast monterad, drivaxeln var hopkopplad med kraftuttaget. Den satt på en BM 36.a tror jag.
Bild

Bild

Bild
begga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:32, 12-09-2007
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: allis chalmers tl20
case 1000

dimorep

#7 » 22:25:41, 31-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Hej.
Skulle behöva hjälp med identifiernig av en Atlas Diesel kompressor. Den är märkt men NT9. Den har använts till borrning, och blästring och varit traktordriven. Men det saknas lite delar till drivningen, och vet inte hur det sett ut. Tror den drivits av ett 1000v/min uttag.


Tror inte att den drivets från början via ett 1000 rpm PTO ivf!
För Atlas Diesel bytte namn till Atlas Copco under år 1956 och då fanns det nog bara 540 rpm PTO på traktorerna (eller remskiva).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

AN (trådstartaren)

#8 » 16:59:43, 01-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Nej från början har den nog inte drivits av 1000rpm pto, men jag tror sprängarn som hade den före han som jag fick den av drev den med 1000rpm. Det är ju ganska stor remskiva på den, så hade den blivit driven av 540, hade nog remskivan på traktorn blivit väldigt stor.


Hur identifierar jag typen av remskiva som sitter på, så jag vet vad det skall vara för rem? Var mäts diametern på remskivor när man beställer?
Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#9 » 20:41:22, 01-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mät bredden på spåret ungefär en 1/4 ned...

ca 8,5mm = Z ( eller SPZ...men jag tror inte det är "smalrem"...gäller samma på de övriga...)

ca 11mm = A

ca 14mm = B

ca 19mm = C

diametern mäts på ca samma ställe....men tänktill en extra gång när du ska bestämma remlängd.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#10 » 21:09:03, 01-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:mät bredden på spåret ungefär en 1/4 ned...

ca 8,5mm = Z ( eller SPZ...men jag tror inte det är "smalrem"...gäller samma på de övriga...)

ca 11mm = A

ca 14mm = B

ca 19mm = C

diametern mäts på ca samma ställe....men tänktill en extra gång när du ska bestämma remlängd.


Tack.
en 1/4 ned, är det de som kallas delningsdiameter i formlerna?
Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#11 » 21:31:48, 01-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delningsdiametern mäts egentligen vid remmens neutrallager... alltså det djup på remmen där varken tryck eller dragspänningar finns vid böjning...om det nu säger dig något.

Efter som remmen är kilformad så befinner sig detta lager något över mitten på tvärsnittet...och remmen får ju inte bottna i remspåret så spåret är något djupare, jag tycker en 1/4 till 1/3 är en bra approximation. ( du känner ju ändå inte till slitage mm )

( och tänk efter vilken längd du ska ha på den nya remmen så sträckningen räcker till...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#12 » 20:33:45, 02-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna Begga.
Senast redigerad av AN 20:34:54, 02-08-2011, redigerad totalt 2 gånger.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#13 » 20:44:00, 02-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all info Jörgen.
Den där pneumatiska avlastnings automatiken, du nämnde, hur fungerar den. Är det en ventil som öppnar när tanken kommer upp i rätt tryck, leder in tryck i de små rören och avlastar kompressorn? Sitter det någon form av dekomp anordning i topparna på kompressorn, så den går i tomma då? Finns detta att få tag på, eller går det att lösa på annat sätt? Har tänkt att ha den att blästra med. Kanske inte behöver ha någon tank? Går det att bara låta trycket blåsa ut genom säkerhetsventilen i blästerkulan, när det blir för högt? Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#14 » 21:06:50, 02-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, den skickar luft ...som avlastar ventilerna i toppen, det finns ventiler att få tag i som gör det.

tex. http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=266

...skulle inte rekomendera att skicka 3m³ genom en säkerhetsventil.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#15 » 21:08:12, 02-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:... Går det att bara låta trycket blåsa ut genom säkerhetsventilen i blästerkulan, när det blir för högt? Mvh Anders

Ingen bra lösning:
1. Det kommer att producera stora mängder värme i onödan vilket även innebär mer problem med kondens.
2. En säkerhetsventil är en säkerhetsventil och ingen övertrycksventil. Låt den förbli en säkerhetsventil (glöm inte att köra den då och då så den inte beckar igen).
3. Den lösningen kommer att dra onödigt mycket ström/diesel under "avlastningstiden".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron