Hej på er ni som ev. undrar hur det går med felsökningen.....
Nu skall ni få en status uppdatering och en trolig lösning som kommer att testas nu i helgen...
Jag har tyvärr haft lite begränsat med tid (som vanligt)... Men fördelen med dessa gamla mekaniska maskiner är att det går att felsöka lite på dom vilket jag försökte mig på i Söndags, och så här ser läget ut:
Som sagt tidigare så vill inte kompressorn öka varv vid
uttag av
luft (som den normalt gör). Jag började då helt sonika att starta maskinen och öppna båda luftkranarna fullt, då ser jag att "gasreglaget" rör på sig utan att motorn ökar i varv...Hmmm Då verkar i alla fall alla slangar till klockan som drar i gasen vara OK.
Jag passar på att nämna att jag sen tidigare (innan jag fick problem) tog bort det ena hjulet pga. punktering så kompressorn lutar lite åt ena hållet... Och jag har nu kört kompressorn i felsökningssyfte ca 10min.
Jag börjar då att demontera allt som heter
luftfilter och rör ända fram till motorn för att se att det inte är något som blockerar lufttillförseln till motorn, och det såg jättefint ut..... (konstigt..)
OK, då verkar det inte vara något problem med syre till motorn. Då fokuserar jag på Dieseltillförsel!
Jag kollar tanken (igen) och javisst inte så mycket diesel men det skvalpar lite där nere. Kollar att kranen till diesel pumpen inte skruvat in sig pga vibrationer.. allt ser okulärt bra ut!
Hmmm... kan det vara vatten i dieseln? Nja det borde väl inte yttra sig på detta sättet.. Nåja det skadar ju inte att dränera tanken lite när det ändå finns en
kran för ändamålet... Nåja jag öppnar drän-kranen! knappt en droppe!!!! Va ända in i ? Jag kollar tanken igen, jorå lite diesel finns där och kranen verkar inte ha slammat igen...(vill inte blåsa i den med munnen... smakar ju skit.)
Jag provar då att starta igen. och den startar jättefint, men går fortfarande på tomgång, den får gå en liten stund medans jag kliar mig i huvet.... Plötsligt efter en stund så börjar tomgångsvarvtalet sjunka Ööööh? och så småningom dör den..... Va fn.. Provar att starta igen hostar lite snyggt men vill inte starta! då sätter jag mig på en vedkubbe för att grunna på problemet. då när jag sitter där och tittar på kompressorn så slår det mig att kompressorn står väldigt snett/frammåt lutad.... och tanken ser inte ut att ha någon "
sump" utan bara en helt slät botten. (och tanklocket sitter i framkant på tanken.) Eureka!!!! kan det vara så enkelt ändå att det är soppatorsk?
Jag monterar på det numera lagade hjulet. och tittar ner i tanken. Nu ser jag inte en droppe diesel (kollade med ficklampa)!!!!! Tyvärr så vart det mörkt ute i denna veva och det var dags att plocka ihop för kvällen. Så med denna (i min värld) postiva prognos så är det nya tag på Fredag. Med lite ny diesel och luftning av
spridare så borde den nog starta igen!!!
Håll tummarna!!!!