Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Problemet löst!! Atlas Copco Dieselkompressor defekt varvtalsreglering.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#1 » 11:13:31, 20-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
Jag köpte för ett tag sen en gammal ATLAS-dieselkompressor troligen från 70-talet, som va i halvdant skick men den ser taskig ut.... Jag har använt den till att borra lite hål med för att spräcka berg.

Nu till det tråkiga, jag stod & borrade lite i helgen och när jag flyttade mig för att borra nästa hål så kommer kompressorn inte upp i varv utan tuffar på i tomgång. Jag provade att öppna båda kranarna på max och då ökade varvet något....

kompressorn har nån snillrik funktion som skall göra att motorn (tvåcylindrig DEUTZ) går ner på tomgång när man inte förbrukar nån luft men ökar varvtalet igen när man förbrukar luft.(alltså inte bara "avlastar" kompressorn)
Det verkar sitta någon typ av tryck/vacumklocka som drar i en lång spak (troligen "gasreglaget") denna "klocka" har några stålomspunna slangar anslutna dom ser dock hela ut. Kan det vara att man bör rengöra luftfiltren för att "vacum/tryck" förhållandena skall stämma?
Kom gärna med förslag :-) jag bifogar bilder på en likadan kompressor (har inga på min egen för tillfället....) Motorn tror jag är en Deutz F2L 912

Bild

Bild

Bild

Är det någon som har något förslag?
Jag har inte ufört någon större form av felsökning utan kollar om det finns några glada förslag på vad som kan vara fel...
Senast redigerad av Hot_Rod_Kjelle 11:18:38, 10-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(



Jonas Ryrfeldt

#2 » 17:42:26, 20-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liknande, fast äldre o trecylindrig. På den sitter en reglerstång längs med motorn, som sköter gasandet.... Den brukar jag få smörja för den kärvar o då blir den sådär. Men det kan säkert va alla möjliga andra fel också..... :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Turbodiesel

#3 » 18:06:54, 20-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två olika system för gasreglaget på dessa, troligen olika årtal. Det ena bygger på en "flödeskännande" cylinder vid luftutloppet. Den drar helt enkelt i gasreglaget om du tar tillräckligt med luft. Det andra systemet har en liten luftcylinder kopplad till gasreglaget. Sedan är den i sin tur kopplad till avlastningsventilen. Är det detta system gasar den vid pålastning oavsett om du tar någon luft eller inte. Det första systemet är enklare att få stil på då det innehåller färre känsliga komponenter. Lite bilder på just din kompressor underlättar.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#4 » 23:22:30, 20-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för inläggen!

Turbodiesel, här kommer bilder på min kompressor, och självklart så har ju jag den "bökiga" varianten som är kopplad till avlastningsventilen (Suck...)

Jag försökte att kolla lite hur det va kopplat och det verkar som att det går en slang från trycktanken och en från avlastningsventilen till nånting som ser ut som en tryckregulator/vattenavskiljare (det ser ut som att den har en tappkran i botten)
Därefter går dessa slangar vidare till kolven som "gasar", den ena slangen har jag dock för mig att den går via nån "regulator eller dyl" som syns på bild 4 & 5

Vet du vad dessa regulatorer/klockor är till för? (Om jag får gissa så är det en regulator för att ställa trycket för avlastningsventilen som syns på bild 6,7) eller? jag har dock aldrig sett den modellen med "vattenavskiljare under?? (eller vad det nu är?)

Bild1 är på "vacum/tryck" kolven som "drar/skjuter" gasreglaget
Bild

Bild2,3,4,5 är bilder på den sidan av kompressorn som "vacum/tryck" kolven sitter.
Bild

Bild3
Bild

Bild4
Bild
Bild5
Bild


Bild 6,7 är tagna på den "andra" sidan av kompressorn, där syns den så kallade "tryckregulatorn/vattenavskiljaren"
Bild6
Bild

Bild7
Bild
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#5 » 16:50:38, 05-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er ni som ev. undrar hur det går med felsökningen.....

Nu skall ni få en status uppdatering och en trolig lösning som kommer att testas nu i helgen...

Jag har tyvärr haft lite begränsat med tid (som vanligt)... Men fördelen med dessa gamla mekaniska maskiner är att det går att felsöka lite på dom vilket jag försökte mig på i Söndags, och så här ser läget ut:

Som sagt tidigare så vill inte kompressorn öka varv vid uttag av luft (som den normalt gör). Jag började då helt sonika att starta maskinen och öppna båda luftkranarna fullt, då ser jag att "gasreglaget" rör på sig utan att motorn ökar i varv...Hmmm Då verkar i alla fall alla slangar till klockan som drar i gasen vara OK.

Jag passar på att nämna att jag sen tidigare (innan jag fick problem) tog bort det ena hjulet pga. punktering så kompressorn lutar lite åt ena hållet... Och jag har nu kört kompressorn i felsökningssyfte ca 10min.

Jag börjar då att demontera allt som heter luftfilter och rör ända fram till motorn för att se att det inte är något som blockerar lufttillförseln till motorn, och det såg jättefint ut..... (konstigt..)

OK, då verkar det inte vara något problem med syre till motorn. Då fokuserar jag på Dieseltillförsel!

Jag kollar tanken (igen) och javisst inte så mycket diesel men det skvalpar lite där nere. Kollar att kranen till diesel pumpen inte skruvat in sig pga vibrationer.. allt ser okulärt bra ut!

Hmmm... kan det vara vatten i dieseln? Nja det borde väl inte yttra sig på detta sättet.. Nåja det skadar ju inte att dränera tanken lite när det ändå finns en kran för ändamålet... Nåja jag öppnar drän-kranen! knappt en droppe!!!! Va ända in i ? Jag kollar tanken igen, jorå lite diesel finns där och kranen verkar inte ha slammat igen...(vill inte blåsa i den med munnen... smakar ju skit.)
Jag provar då att starta igen. och den startar jättefint, men går fortfarande på tomgång, den får gå en liten stund medans jag kliar mig i huvet.... Plötsligt efter en stund så börjar tomgångsvarvtalet sjunka Ööööh? och så småningom dör den..... Va fn.. Provar att starta igen hostar lite snyggt men vill inte starta! då sätter jag mig på en vedkubbe för att grunna på problemet. då när jag sitter där och tittar på kompressorn så slår det mig att kompressorn står väldigt snett/frammåt lutad.... och tanken ser inte ut att ha någon "sump" utan bara en helt slät botten. (och tanklocket sitter i framkant på tanken.) Eureka!!!! kan det vara så enkelt ändå att det är soppatorsk?

Jag monterar på det numera lagade hjulet. och tittar ner i tanken. Nu ser jag inte en droppe diesel (kollade med ficklampa)!!!!! Tyvärr så vart det mörkt ute i denna veva och det var dags att plocka ihop för kvällen. Så med denna (i min värld) postiva prognos så är det nya tag på Fredag. Med lite ny diesel och luftning av spridare så borde den nog starta igen!!!

Håll tummarna!!!!
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#6 » 11:48:08, 10-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yippiiee!! jag älskar enkla fel!!! Nu funkar den!!!!
Det som gjordes var att jag fyllde på diesel. men den ville ändå inte gå upp i fullt varv...... vid närmre undersökning så visade det sig att stången som "puttar" på gasreglaget är gängad för att kunna justera hur mycket som den skall gasa, och stången hade gängat in sig så det var bara att gänga ut den ca 5-7mm. så varvade den bra mycket bättre! (lite loctite bara så kanske den sitter kvar...).

Over and out!
/Hot_Rod_Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Turbodiesel

#7 » 11:51:15, 10-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanonbra. Nu får Atlasen kämpa ett tag till :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Holger

#8 » 12:12:27, 10-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars-Gunnar Åström

#9 » 12:31:28, 10-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underhållande inlägg Hot_Rod_Kjelle. Du skriver så klämmigt. "Satte mig på en stubbe", Kliade mig i huvudet". Sådant gör en berättelse levande.

Tack!
Lars-Gunnar :grin:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

Conny Kolsjö

#10 » 17:26:57, 10-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Humm har en likadan men den vill inte gå ner i varv.... Jag har vridit fram och tillbaka på regler rattarna men gasregleringskolven vill inte röra sig :/
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

dimorep

#11 » 18:52:50, 10-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny, kommer den upp i tryck så att den ska varvtalsreducera och om isf går pådragskolven att föra för hand in / ut (med avkopplad luftslang)?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Conny Kolsjö

#12 » 20:44:32, 10-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga dimo får kolla det till våren när jag får tid :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

powerteck

#13 » 07:46:33, 05-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei! Beklager å skrive ett nytt innlegg i en gammel tråd, men greit å spøre folk som allerede har en slik kompressor. Jeg har en ut85dd med deutz f2l812 motor. Jeg har nylig kjøpt den. Og tatt en service med nye oljer og renset dieseltank og diselsystem. Slanger/filter.

Når jeg skal starte den så lufter jeg ut diselsystemet. Det kommer disel til diselfilter, disel filteret er fullt, videre så kommer det disel til de to disel pumpene på motoren, men det skjer ingenting ut av de diselpumpene når jeg prøver å starte, ikke tegn til luft, ikke tegn til at det spruter disel osv.

Jeg mistenker at det er noe mekanisk som stopper pumpene i å gå? Stoppe armen som man drar i for å stoppe motoren går som vanlig. Den trykker jo på en stang inni blokka som gjør at pumpene styrer seg om de skal ha disel eller ikke. Er redd den stangen står? Stor jobb å åpne blokka? Noen andre som kan ha opplevd noe lingnende? Noe tips?

Takk for alle forslag og tilbakemeldinger.


Hvordan motor olje bruker dere?
powerteck
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:52:32, 27-02-2020
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se