Jag har köpt mig en liten trefas Atlas Copco LE3N, begagnad. Kompressorn är ~36 år gammal.
Det är en direktdriven enstegs kompressor, med fettsmorda lager. Ingen olja alls i motorn, det ska det inte vara heller. Vad jag kan förstå.
Regleringen är en Danfoss tryckströmbrytare med inbyggd avlastningsventil.
Problemet (för trots att det är två symptom tror jag att det är ett problem) är att den mycket väl kan starta från tom tank och bygga tryck, till det värde man ställer (det går alltså att påverka stopptrycket genom att justera tryckströmbrytaren, och jag håller den alltså för rimligt fungerande. ).
Men, när tryckströmbrytaren slår från vid uppnått tryck så börjar det omedelbart pysa från avlastningsledningen, och manometern indikerar att trycket i tanken faller.
När ett tillräckligt lågt tryck har nåtts, slår tryckbrytaren till och motorn får ström, men går inte runt. Om jag öppnar en kran till fria luften på tanken så att trycket faller radikalt, kan motorn gå runt.
Så, efter att ha kliat mig i huvudet ganska länge över det här har jag kommit fram till att jag tror att backventilen mellan cylinder och tank inte tätar i backriktningen.
Varför?
Jo, trycket i tanken faller och då det pyser ur avlastningen (som ju är öppen när tryckbrytaren är av) och då avlastningen har kontakt med cylindern ovanför kolven så måste luften komma den vägen.
Att motorn inte går runt trots öppen avlastning gissar jag beror på att den utströmmande luften från den trasiga backventilen skapar för högt mottryck i cylindern.
Fråga 1 : Är det här rimligt?
Fråga 2 : Vad gör man åt det?
Jag har haft av toppen och tittat. Det såg fint ut, men jag vet inte hur det ska se ut egentligen.
Jag har haft kontakt med Atlas Copco men de har inte återkommit.
Goda råd och kloka motfrågor uppskattas!
Tack på förhand,