Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressor håller inte trycket, och avlastningen fungerar inte!

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

mansaxel (trådstartaren)

#1 » 21:50:28, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt mig en liten trefas Atlas Copco LE3N, begagnad. Kompressorn är ~36 år gammal.

Det är en direktdriven enstegs kompressor, med fettsmorda lager. Ingen olja alls i motorn, det ska det inte vara heller. Vad jag kan förstå.

Regleringen är en Danfoss tryckströmbrytare med inbyggd avlastningsventil.

Problemet (för trots att det är två symptom tror jag att det är ett problem) är att den mycket väl kan starta från tom tank och bygga tryck, till det värde man ställer (det går alltså att påverka stopptrycket genom att justera tryckströmbrytaren, och jag håller den alltså för rimligt fungerande. ).

Men, när tryckströmbrytaren slår från vid uppnått tryck så börjar det omedelbart pysa från avlastningsledningen, och manometern indikerar att trycket i tanken faller.

När ett tillräckligt lågt tryck har nåtts, slår tryckbrytaren till och motorn får ström, men går inte runt. Om jag öppnar en kran till fria luften på tanken så att trycket faller radikalt, kan motorn gå runt.

Så, efter att ha kliat mig i huvudet ganska länge över det här har jag kommit fram till att jag tror att backventilen mellan cylinder och tank inte tätar i backriktningen.

Varför?

Jo, trycket i tanken faller och då det pyser ur avlastningen (som ju är öppen när tryckbrytaren är av) och då avlastningen har kontakt med cylindern ovanför kolven så måste luften komma den vägen.

Att motorn inte går runt trots öppen avlastning gissar jag beror på att den utströmmande luften från den trasiga backventilen skapar för högt mottryck i cylindern.

Fråga 1 : Är det här rimligt?

Fråga 2 : Vad gör man åt det?

Jag har haft av toppen och tittat. Det såg fint ut, men jag vet inte hur det ska se ut egentligen.

Jag har haft kontakt med Atlas Copco men de har inte återkommit.

Goda råd och kloka motfrågor uppskattas!

Tack på förhand,


Gå till lösningen
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N



Hansborg

#2 » 22:11:05, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

en bild på inblandade delar kanske underlättar en del för den som inte vet hur en le3n ser ut! :idee3:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jörgen.ottosson

#3 » 22:23:13, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle gissa på att felet sitter i avlastningsventilen, den öppnar/stänger inte riktigt utan bara till hälften. ( skräp eller skada invärtes)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PerÖ83

#4 » 22:57:07, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis köpte en kompressor från kina och i den saknades :uupps: ventilen i backventilen.
Problemen blev desamma som dina, jag svarvade en ny ventil :thumme:

Har du en liten ledning mellan avlastningsventilen och backventil/cylinder?

En snabb skiss på hur de BÖR se ut.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Blommas

#5 » 00:41:31, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventiler finns hos Duabhuset om man vill köpa. http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=266
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

mansaxel (trådstartaren)

#6 » 23:17:15, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:En kompis köpte en kompressor från kina och i den saknades :uupps: ventilen i backventilen.
Problemen blev desamma som dina, jag svarvade en ny ventil :thumme:

Har du en liten ledning mellan avlastningsventilen och backventil/cylinder?

En snabb skiss på hur de BÖR se ut.
Bild


Ja, så uppfattar jag att det är, och jag TROR att det är den röda delen som läcker. Jag ska se om jag kan ta lite bilder i helgen.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#7 » 23:17:07, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en GAMMAL tråd. Men nu är vädret och behoven sådana att kompressormekande (som tack vare ett lätt överlastat garage betyder Blå Hallen) både faller mig i smaken och blir lite mer angeläget.

Problemet med att felsöka det här är ju att tanken läcker. Hypotesen var ju "genom backventilen" och för att kunna testa det behöver man ju tryck. Så.
Jag byggde mig en specialadapter med två snabbkopplingsnipplar (dvs delen som sitter på verktyg och man sticker in i slangen) ihopsatta rygg mot rygg med en kulventil. Sen drog jag en slang från grannen och matade på baklänges in i min tank. Omedelbart började det läcka genom avlastningen. Flippade man om auto/manual-reglaget på tryckbrytaren så slutade det pysa. Lossade avlastningens kona mot cylindern, och det läckte där med. Vi kan alltså konstatera att avlastningsmekanismen är tät när den ska vara det. Men den ska inte heller ha ett tryck bakom sig när motorn står still.

Lossade toppen, och började pilla med in- och utventilerna. Det är ju backventiler på bägge (ursäkta om jag är lite nybörjarövertydlig, jag är en övertydlig nybörjare ;-)) och inloppsbackventilen funkar. Utloppsbackventilen släppte emellertid luft från tanken till kompressionsrummet. Som jag trodde.

Provade att rengöra de ingående delarna och jag tror att jag har lyckats fixa till det någotsånär. Det läcker lite förbi fortfarande, och jag har inte skruvat ihop saker nog för att testa -- det kom "lägga barn" emellan, men det går åt rätt håll. Blir det inte nog tätt sätter jag en extern backventil på ledningen mellan kompressorblock och tank.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

pelle3

#8 » 01:55:35, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men är det ingen extern backventil menar du?du skulle som sagt ta en bild på kompressorn,,,,,,,jag har tippat backventilsfel hela tiden,men finns det ingen så är det samma sak som fel,om du förstår hur jag tänker.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

mansaxel (trådstartaren)

#9 » 09:25:44, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en backventil och den är integrerad i blocket! Och den funkar sådär lagom bra, så du har helt rätt.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

pelle3

#10 » 12:54:48, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok,,,,,det bygger ju på att det lilla avlastnings röret ska vara imellan backventil och kompressor,,,,,,då behöver inte kompressorn starta i mottryck,,,,,en bild kan du väl bjuda på,,,,,haha
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

mansaxel (trådstartaren)

#11 » 19:36:41, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen, det kan jag!

Först, en bild på slangen mellan block och tank. Bara en slang. I förtjockningen uppe i blocket är en backventil bestående av en två brickor, en plan och en vågig fjädrande, skruvade mot en "sil", så att den vågiga pressar den plana mot "silen" och blockerar luft nerifrån tanken. När det funkar, alltså...

Bild

Sen en bild på avlastningsledningen till reglerapparaten. Den går också upp i blocket. (Just här är den lossad, så klart, eftersom jag var tvungen att lyfta toppen för att komma åt och rengöra och undersöka.

Bild
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

PerÖ83

#12 » 20:40:17, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montera en backventil där slangen sitter så blir de :thummar:
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

pelle3

#13 » 20:56:46, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men du ser inte vad som är fel på den backventilen som sitter där nu?

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

mansaxel (trådstartaren)

#14 » 12:16:24, 13-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Men du ser inte vad som är fel på den backventilen som sitter där nu?


Jo, den läcker! :lmao:

Jag tror att den är smutsig, för det blev bättre med lite hastig rengöring och att resten kanske går att fixa med lite mera trixande, så jag ska se om det blir bättre på ett varv till, men först ska maskinen skruvas ihop så att jag ser hur illa det är nu.

Det verkar inte vara Atlas Copcos vanligaste maskin direkt, så reservdelar kan ju vara en utmaning. Förutom att de lär vara dyra. Måste jag byta mycket så tror jag det får bli en extern backventil istället.

1 person gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#15 » 23:41:23, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Extern backventil beställd!

2 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se