Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

"Ny" Atlas Copco BT3, konvertering till traktordrift

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 15:52:23, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man köpt en äldre Atlas Copco BT3 lite spontant. Tanken är att jag skall bygga om den till traktordrift och ha den till en bergborrmaskin. Från början, innan jag visste vilken best det verkligen är så var tanken att jag skulle driva den med en kraftig hydraulmotor men den iden är släppt. Det blir alldeles för mycket vikt att ha på stickan. Så nu skall det införskaffas diverse material för en vagn + lager, lagerbockar, axel och lämpliga remskivor och det är nu frågorna börjar hopas. Spörsmålen blir fler och fler ju mer jag tänker, så jag ber om ursäkt om det verkar ostrukturerat.

Hur kraftiga remskivor behövs, räcker det med 3 spår eller skall man gå ännu högre? Utväxlingen, nu sitter det en direktkopplad elmotor på 1450rpm/22kW, och uttaget på traktorn är på 540rpm så det är ju ingen avancerad matematik. Men jag skall försöka få ner varvtalet lite på traktorn så utväxlingen blir lite högre. Ang varvtal, någon som har nån erfarenhet om hur lågt man kan gå utan att oljetrycket på kompressorn blir lidande?

Var får man tag på lämplig axel? Den lilla hållfasthetslära jag har läst är sen länge bortglömd, men ca 40 mm i diameter borde väl räcka? Kan man beställa axel någonstans som är färdig för att sätta på lager och remskivor med "taper lock" eller blir det att hitta nån lämplig verkstad med svarv? Måste ju ändå få till splines, antingen genon att göra det direkt i axeln eller genom att svetsa på en tapp.
Klarar lagret i kompressorn radialbelastningen från remdrift eller är stödlager en bra ide?

Buffertank,, en sån kanske vore bra att ha? Hur stor är lämligt, räcker det med 200 liter eller ju större desto bättre? Kompressorn ger ju ändå 3000 liter i minuten och tryckavlastningen få ju slita lite mindre om det finns en tank + att man kan ju ta ut luft för annat också.

Jag har letat efter en manual under downloads men inget där, bara en ur VT serien vilket verkar vara de dieseldrivna modellerna. Det kanske är samma kompressorblock bara att driften skiljer sig?

Många frågor blir det och dessutom lite rörigt,, men jag hoppas på många bra svar :wink:

Naturligtvis har jag några bilder, har inte ens lastat av den än så fler kommer senare.

Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



P-sson

#2 » 17:59:57, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer å klura på. Ett elverk till traktorn en kabel starta å kör :uupps:
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

Jonas Ryrfeldt

#3 » 18:31:16, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du lär ha en vändlåda, har en känsla av att kompressorn kommer gå baklänges annars......... :klia: O de finns ju med 3 : 1 utväxling så då löser sig varvtalet också.... :thumme:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Pistongen (trådstartaren)

#4 » 19:09:58, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elverk har jag inte tänkt på, och det var ingen dum ide alls faktiskt men det blir nog ganska mycket dyrare då jag redan har det material som behövs för själva konstruktionen. Så det är bara överföringen som behöver inhandlas Sen går en del av kostnaden på nöjeskontot också, det är ju kul att bygga. :D Men om nån har en lämplig generator till skrotpris är det bara att skicka PM

Jag gillar remdrift, det tar ju upp en del av torsionssvängningarna, mer flexibelt i brist på ett bättre ord. Sätter man kompressorn så man direktkopplar den så går den åt fel håll, men det hade jag tänkt att lösa elegant med att vrida blocket 180 grader och låta drivaxeln gå under fundamentet och då går det åt rätt håll.

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Skru'are

#5 » 16:32:18, 21-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elverk.
Beroende på motortypen, men troligen ok. Driv elmotorn och komplettera lite så har du ett elverk.
Det kan såklart inte lösa kompressordriften, men då kan du ta vara på alla delarna. :grin:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se