Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hjälp mig med min kompressor

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

mikaelbuick68 (trådstartaren)

#1 » 10:48:33, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : Ny på forumet och undrar om det finns någon som vet vad jag skall ha för motor på min kompressor som är en Atlas Copco LD256 med block KE6RAS från 1957. Köpte denna kompressor men då motor och remskiva till motor saknas har jag inte kunnat prova den :sad: . Alltså storlek och varvtal på motor /även storlek på remskiva till motorn . Hoppas någon känner för att hjälpa mig :grin:
mikaelbuick68
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:21:07, 28-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ50



jörgen.ottosson

#2 » 11:14:43, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

KE6 -block ska ha en 7.5hk (5.5kW) motor för att drivas med 600rpm ( dvs ca 2.3ggr mindre remskiva på motorn om den har ca 1400rpm) och ger då ca 800liter/min vid 6 bar.

Du kan köra på upp till 750rpm på kompressorn, men då måste du ha en 10hk motor....eller lägre varvtal och mindre motor.

(LD256 är troligen beteckningen på trycktanken...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se