Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressor vad ska man ha

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

dc_lindberg

#16 » 20:41:17, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inte på svenska marknaden, man Bauhaus kan väl ta hem en åt dig ?
https://www.bauhaus.info/kompressoren/h ... kompressor

Du ska givetvis ha 3-fas, men då kostar de...
Den där kina saken är den med bästa prestanda som jag hittat - har tyvärr inte provat min än (står otillgängligt till).

Hittade ingen pdf på den, så håll till godo med:
Produktbeschreibung

Der Herkules Kompressor 600/10/100 hat die ideale Große für den kleinen Handwerksbetrieb oder die gut ausgerüstete Werkstatt. Durch seinen geölten 3 Zylinder Motor erreicht er einen sehr hohe Luftmenge mit einem Druck von bis zu 10 bar. So können neben den Standardwerkzeugen wie Reifenfüllern, Ausblaspistolen oder Klammergeräten auch Geräte mit einem hohen Luftverbrauch wie Farbspritzpistolen, Druckluftmeißel, Schraub- und Schleifgeräte angeschlossen werden. Der Abgabedruck ist stufenlos über das Manometer regelbar. Die beiden Anzeigen zeigen den Druck im Tank sowie den aktuellen Abgabedruck. Am 100 l fassenden Tank ist an der Unterseite das Entwässerungsventil angebracht, um entstehendes Kondenswasser abzulassen. Durch die beiden großen Räder und das kleine Stützrad kann der relativ schwere Kompressor dennoch einfach bewegt werden, der robuste Handgriff ermöglicht eine gute Führung. Vor der ersten Verwendung muss Öl eingefüllt werden.

Produkteigenschaften
Anzahl Zylinder : 3
Ansaugleistung : 545 l/min
Ausstattung : Edelstahlventilplatte, Kondenswasserablassventil, Genormtes Schnellkupplungssystem, Abgabedruckregulierung mit Abgabemanometer, Griff, Kesseldruckmanometer, Räder, Riemenantrieb
Drehzahl : 1.150 U/min
Druck : 10 bar
Einsatzbereich : Garage, Werkstatt, Handwerk
Geeignet für :Lackierarbeiten, Aufblasen, Ausblasen, Klammergeräte, Airbrush, Druckluftschlagschrauber, Druckluftmeißel
Kesselinhalt :100 l
Leistungsaufnahme : 2.200 W
Motorleistung : 2,2 kW/3 PS
Nennspannung : 230 V
Schalldruckpegel: 97 dB (A)
Weitere Eigenschaften :Fahrbar, Anschlussfertig mit allen Armaturen
GS geprüft: Ja
BAUHAUS Garantie :5 Jahre
Gewicht (Netto): 82 kg


Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Orsa

#17 » 21:20:03, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där Herkuleskompressorn känns som ett riktigt hemmafynd.
Bra att veta om kompressor: Är arbetstryck i bar gånger tanken i liter över 1000 (1000 barliter) ska kompressortanken besiktas var 4:e år. Detta gäller om du har den i en näringsverksamhet. På verkstan har jag en 6000barliters och den ska besiktas denna vecka. Det kostar ca 1000 spänn på DEKRA. Inspecta ville ha 1500kr. De brukar koppla ur tryckvakt, säkerhetsventil mm och köra upp i tankens maxtryck. Jag brukar backa undan. Det räcker om dom kollar på nära håll. Sen ultraljudsmäter dom godset i botten där kondensslurryn brukar rosta av från plåttjockleken. Är det för lite kvar så blir det skrotning.
Det är bra att tömma kondens ganska ofta. Vi har dragit in en slang (kompressorn har egen hundkoja ute) från bottenventilen och satt på en kran som vi bekvämt öppnar för att blåsa tanken på vatten.

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

ac tc

#18 » 14:43:17, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:OK, vad tror ni om gjutjärnskompressor annars?

Har funderat på denna när min går sönder, har en gammal atlas på 280 lpm just nu. Tycker den är i minsta laget när man kör med slipmaskiner, och vid blästring är den nog inte alls o tänka på.

Dom här ska tydligen byggas i staterna av en liten firma som köper kompressorn från Italien(tror jag) sen mycket andra delar från Asien sen plockar ihop dom.
En gjutjärn går väl tystare och håller väldigt länge?

Bild
Originalets URL: http://temp.bengtsbilmaskiner.se/images/products/EMAX5,5-100%20(640x480).jpg

Runt 5000:- och 5,5 hp och 520 lpm
http://temp.bengtsbilmaskiner.se/produkter.aspx?ID=11


Den tror jag är en utmärkt maskin.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se