Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Dieselkompressor IR lågt oljetryck

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

dynamit.daniel (trådstartaren)

#1 » 14:08:58, 16-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Köpte en Ingersoll Rand, vad jag tror är en P100, på auktion. Provstartade innan jag accepterade och körde hem den eftersom den startade snällt och levererade luft med bra fart. Väl hemma kopplade jag på en atlas 57;a och skred till verket... kompressorn stannar.

Varningslampan för lågt oljetryck lyser, så även motortemp.
Attackerade olika forum varpå jag tappade ur oljan (som var helt ny) utifall någon fyllt på för låg viskositet, och fyllde på med biltema 20-50, ingen effekt. Den går tills temperaturen kommit upp och stannar.
Noterade att det bubblar, slurkar och puttrar rejält när den stannat. Jag kör en P175 i jobbet och den brukar inte låta så vad jag kan erinra mig...
När jag öppnar huven är det hett som i h_e.

Hur kommer jag vidare? Är det bara att lämna in aset på verkstad eller kan jag göra något själv? Är hyfsat teknisk och brukar meka borrvagnar (gamla) men kompressorer kan jag inget om, den instruktionsboken jag lyckades ladda ner på nätet stämmer inte riktigt överens med maskinen i trädgården :-( den ger inte mycket för felsökning heller.

Postar med lite bilder för identifikation.

Tack på förhand
/Daniel
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
dynamit.daniel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:51, 11-04-2016
Ort: Göteborg



Turbodiesel

#2 » 18:23:08, 16-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är motorfläkt, fläktrem och remspännare i god kondition, och är kylflänsarna rena?

Motoroljetrycket är en bra ide att mäta med en ordentlig mekanisk manometer, så ser du vad som händer med trycket.

Personligen gissar jag att den bryter på motortemp, och att oljetryckslampan lyser på grund av att den stannar. Utan att veta hur motorvakten på denna fungerar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dynamit.daniel (trådstartaren)

#3 » 21:31:01, 25-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Klart jag har kollat..."
...men vänta lite nu... oooops.

I ficklampans sken var kylflänsarna inte alls lika rena. Blir totaltvätt till helgen. Kylen är helt igenkleggad när man kollar lite noggrannare. :screwy:

Något tips på hur man enklast rengör med kylen kvar i maskin? Får ju plocka loss bakstycket för att komma åt men det hade vart gött å slippa lossa kylen från maskinen. Kan det funka med bromsrengöring och tryckluft kanske... :idee3:


Tack för tipsen
dynamit.daniel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:51, 11-04-2016
Ort: Göteborg

Turbodiesel

#4 » 21:36:41, 25-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hetvattentvätt & vass avfettning är effektivast och innebär inte en stor brandfara, det går åt en kartong bromsrengöring om du ska köra med det.. Gör det ordentligt på en gång.


Kylaren är nog bara till kompressordelen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dynamit.daniel (trådstartaren)

#5 » 13:17:26, 28-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylaren var mycket riktigt till kompressordelen, körde rent den ändå varpå högtryckstvätten tackade för sig och gav upp (varför håller jag på med sånt här?, nåja, det är ju bara pengar :aaargh: ). Den lilla oljekylen på motorn är ren...
Testkörde igen... Denna gången stannade den mycket fortare och det var bara oljetryckslampan som lös. Ryckte ur kabeln till givaren bara för att va säker på att det var rätt givare, det var det. Ingen annan lampa tändes. Givaren såg nyare ut än resten av motorn.

Har efterlyst en riktig oljetrycksmätare i vänkretsen, får se om det dyker upp något... har dock inte lyckats hitta något värde att kontrollera mot :huh:

En sak jag grunnar på är var i helsicke oljefiltret sitter... det finns två vanliga "burkfilter" under huven. Det ena är till kompressoroljan (sitter på egen konsol), det andra är bränslefiltret (sitter i blocket). Kan de va så javvligt att oljefiltret är tätt? Det sitter ett runt lock bredvid oljekylen... är det filtret?
dynamit.daniel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:51, 11-04-2016
Ort: Göteborg

Turbodiesel

#6 » 14:53:33, 28-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljefiltret är ett insatsfilter monterad i en kopp på höger sida av motorn, framför oljekylaren. På samma sida som i din nedre bild.

Oljetrycket i motorn bör vara mellan 2 & 4bar, oljetryckskontakter brukar ha bryttryck mellan 0,5 & 1bar. Oljefiltret bör inte påverka så mycket, men det är en bra idé att byta det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dynamit.daniel (trådstartaren)

#7 » 19:04:02, 05-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man mätt oljetrycket med riktig mätare.
Gick direkt upp på 6,5 bar och låg stadigt kvar under varmkörning och simulerad borrning. Nålen rörde sig inte ur fläcken på 20 minuter och då var den rejält genomvarm.
Summa sumarum måste det vara givaren som är kack.

Vill gärna ha tips på var jag köper en trovärdig givare. Jag skruvar ogärna i något från biltema då jag tänkt att behålla kompressorn ett längre tag.

Tack för hjälpen.
dynamit.daniel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:51, 11-04-2016
Ort: Göteborg

Johanolof

#8 » 21:34:38, 05-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OIE har nog givare.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se