Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Dieselkompressor Atlas copco XAS47

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Burträskarn

#16 » 21:19:35, 27-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, men vänta nu...? lossa gasreglaget och stänga kranen...? Då är det ju risk för att du få VÄLDIGT högt tryck, och det kan vara väldigt ohälsosamt. Nä, kolla istället vid vilket tryck motorn stannar, och som nummer två: kolla hur gasreglaget beter sig då du börjar stänga kranen. Jag har ingen aning om hur regleringen är konstruerad på de här maskinerna, men jag kan tänka mig att det är ett par fjädrar som ska dämpa regleringen. Om rätt en har tappat sugen kan jag tänka mig att reglerstången slår i botten, och stryper motorn.
Det kan aldrig bli för många bilder...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280



Macke48 (trådstartaren)

#17 » 22:06:49, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är kompressorn lagad - tack för alla tips! Det var två fel som orsakade problem: 1. Glapp i temp sensor vilket medför att bränslepumpen stoppar. Fel 2: Kompressorn har en stålrörsbåge att lyfa kompressorn i, den hade böjt sig något (förmodligen under lyft) vilket medförde att motorreglaget kommit i kläm. Kläm skadan hindrade reglaget från normal funktion. Båda felen åtgärdade så nu fungerar den fint igen

2 personer gillar det här inlägget.
Macke48
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:23:50, 14-07-2016
Ort: Lysekil
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, MF135


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se