Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Gammal kompressor

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

mikael_axelsson (trådstartaren)

#1 » 15:33:06, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har just köpt en kompressor, Atlas Copco KE2B2, från 1962.
Någon som vet vad den inringade delen på bilden är? Vad gör den? Gängorna är trasiga i den delen. Tänkte beställa en ny från Atlas Copco, men den är inte med i deras sprängskiss.

/ Mikael
Bild
Bild
Bild
Bild
mikael_axelsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:20, 11-12-2016
Maskintyp: Ej angivet



bonnen513

#2 » 15:47:33, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om du vill ha den och om du behöver den.
Jag tolkar det som automatisk ventilavlastning vid uppnått maxtryck.
Kanske bättre med en tryckströmbrytare med inbyggd ventilavlastning,
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel

#3 » 16:03:49, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den inringade delen innehåller ett filter för regulatorn, på bilden har du en annan variant med filtret som pos #2.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mikael_axelsson (trådstartaren)

#4 » 17:52:27, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bonnen513 hela den enheten är kopplingsstycke för automatisk ventilavlastning, men den inringade delen är nog ett filter som turbodiesel skriver. Skulle säkert vara bättre, men vill inte lägga ner några pengar på den, ska bara ha den i garaget, så behåller den som den är.

Tog isär den turbodiesel, ser ut som ett filter. Om nummer 2 är ett filter, varför har man satt dit ett extra, kan jag bara ta bort det filtret?

BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikael_axelsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:20, 11-12-2016
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#5 » 00:20:03, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Frågan är om du vill ha den och om du behöver den.
Jag tolkar det som automatisk ventilavlastning vid uppnått maxtryck.
Kanske bättre med en tryckströmbrytare med inbyggd ventilavlastning,

mikael_axelsson skrev:...Skulle säkert vara bättre, men vill inte lägga ner några pengar på den, ska bara ha den i garaget, så behåller den som den är...


Först och främst ska du fundera på hur du ska använda kompressorn. Är det antingen bara för en tillfällig förbrukning (fylla luft i däck eller liknande där du startar kompresorn, fyller tanken och stänger av den sedan) eller för mycket stor förbrukning (t.ex. blästring) där kompressorn går nästan hela tiden, då ska du ha ventilavlasting så kompressorn frihjular. Behöver du däremot en ganska bra mängd luft lite då ock då (slipar lite svetsskarvar, svetsar, slipar igen), då ska du ha tryckströmbrytare.

Vill du inte lägga pengar på en maskin, ja då kommer du snarare än önskvärt att bli tvungen att göra det. Gör du inte nödvändig servise och underhåll havererar sakerna oftast fortare än kvickt, och då brukar det bli dyrt. Förebyggande underhåll brukar bli mycket billigare. Bara ett tips i all välmening.

Atlas har mycket reservdelar på lager, men priserna kan vara därefter. Min far ringde om en trefas elmotor på 1400 rpm (tror den var på 5,5 hp) till en kompressor. Det är nog tio år sedan, och då skulle de ha 17.000 (!) plus moms för en sådan motor. :uupps:
Manometern kan du köpa nästan var som helst. Skruven längst upp har jag för mig trycker på en fjäder och är genomborrad med ett litet lufthål. Behöver du mått för att tillverka en själv så hojta till.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mikael_axelsson (trådstartaren)

#6 » 07:52:45, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra info Stridis2!
Kommer mestadels använda den till att pumpa däck, blåsa rent saker, mutterknackare när jag byter däck men även punktblästring och lackning någon gång ibland.

Det har du rätt i, jag gör en ordentlig genomgång nu och sen servar den efter ordning, men hade inte tänkt att sätta dit tryckströmbrytare just nu. Kanske blir senare om jag känner att det behövs.

Det var det jag var rädd för, tar jättegärna mått på skruven om du har, tänkte jag skulle göra en, men har inte hittat mått någonstans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikael_axelsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:20, 11-12-2016
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#7 » 12:29:20, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledsen att det har tagit så lång tid, men här kommer lite mått. Det är alltså ett genomgående hål längs med hela skruven, ca 3,5 mm in mot regulatorn och 1,5 mm i "locket". Detta hål syns lite dåligt på den andra bilden. Övriga mått finns på sista bilden. Svarta är höjd från nollplanet, röda är diametrar. Gängstigningen är jag osäker på. 16 TPI är ganska nära men inte korrekt. Men jag hade bara tolkar för mm och UNC hemma.

Bild
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se