bonnen513 skrev:Frågan är om du vill ha den och om du behöver den.
Jag tolkar det som automatisk ventilavlastning vid uppnått maxtryck.
Kanske bättre med en tryckströmbrytare med inbyggd ventilavlastning,
mikael_axelsson skrev:...Skulle säkert vara bättre, men vill inte lägga ner några pengar på den, ska bara ha den i garaget, så behåller den som den är...
Först och främst ska du fundera på
hur du ska använda kompressorn. Är det antingen bara för en tillfällig förbrukning (fylla
luft i
däck eller liknande där du startar kompresorn, fyller tanken och stänger av den sedan) eller för mycket stor förbrukning (t.ex. blästring) där kompressorn går nästan hela tiden, då ska du ha ventilavlasting så kompressorn frihjular. Behöver du däremot en ganska bra mängd luft lite då ock då (slipar lite svetsskarvar, svetsar, slipar igen), då ska du ha tryckströmbrytare.
Vill du inte lägga pengar på en maskin, ja då kommer du snarare än önskvärt att bli tvungen att göra det. Gör du inte nödvändig servise och underhåll havererar sakerna oftast fortare än kvickt, och då brukar det bli dyrt. Förebyggande underhåll brukar bli mycket billigare. Bara ett tips i all välmening.
Atlas har mycket reservdelar på lager, men priserna kan vara därefter. Min far ringde om en trefas elmotor på 1400 rpm (tror den var på 5,5 hp) till en
kompressor. Det är nog tio år sedan, och då skulle de ha 17.000 (!) plus moms för en sådan motor.
Manometern kan du köpa nästan var som helst. Skruven längst upp har jag för mig trycker på en
fjäder och är genomborrad med ett litet lufthål. Behöver du mått för att tillverka en själv så hojta till.