Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Vattenavskiljare/efterkylare

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Divator (trådstartaren)

#1 » 18:57:18, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag ska blästra och har bara tillgång till en dieselkompressor som inte har efterkylare. För att undvika stopp i grytan pga kondensvatten så måste antar jag att det behövs en avskiljare av större mått!
Finns det någon med erfarenhet och då möjligen kan ge mig tips på vad som behövs?
Divator
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:45, 06-06-2011
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 20:33:54, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte du behöver speciellt avancerade saker. Jag gick ut och fotograferade min blästerklocka. Jag körde med en gammal Åsbrink dieselkompressor som gav runt fem kubik. Från kompressorblocket gjorde utloppsröret en spiral på ett varv innan det gick ner i en liten tank. Kompressorns svänghjul var format som en fläkt och blåste på blocket. Långa gummislangar till klockan och in i en mycket primitiv vattenavskiljare.

Bild

Som storleksreferens kan jag nämna att det galvade röret är 3/4". Tryckluften kommer in i den lilla tanken nära toppen och tas ut i samma höjd men vriden 90 grader.

Det var inte ofta jag fick stopp pga fukt från tryckluften. Mycket vanligare att sanden inte var helt torr, framför allt när man körde med riktigt fin sand. Jag upplevde det som att om man körde klockan hyfsat tom så fick man mycket mindre problem nästa gång man startade upp.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Divator (trådstartaren)

#3 » 09:59:45, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, det låter betryggande att höra. Jag har googlat lite och Atlas Copco har eller hade en enklare variant av mobil vattenavskiljare. Mitt projekt som jag skall blästra tillåter bara att jag kommer 40m som närmast mellan kompressorn och klockan. Redan där kanske luften hunnit svalna en del innan vattenavskiljaren tar hand om resten. Ja, torr sand ifrån början är ju ett måste och smart att köra ur klockan helt och hållet innan förvaring för att undvika ev fukt speciellt om den förvaras ute.
Divator
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:45, 06-06-2011
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#4 » 10:58:47, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju längre ifrån blästern kompressorn står desto bättre. Om inte annat så för att minska damm i insugsluften. När jag blästrade hemma hos föräldrarna så hade jag kompressorn på baksidan av verkstaden, gummislang till verkstaden, 2" galvade rör satt fast längs hela vekstadsgaveln och sedan gummislang till blästerklockan.
Kan du ta ut luften i toppen av kompressortanken är det en fördel också.

Glöm nu bara inte projekttråd med massor av bilder! :photograph: :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Divator (trådstartaren)

#5 » 18:37:25, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Det låter lovande det här! Bilder kommer när projektet drar igång efter påsk då en 18,5m hög fyr ska blästras :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Divator
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:45, 06-06-2011
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se