Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Testa och underhålla kompressorns säkerhetsventil...?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

stegmaster

#16 » 02:04:38, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm. Kanske bra att man snublade på denna tråd. :uupps:
Brukar ochså och tömma bottenslammet ofta, men säkerhetventilen har jag aldrig kollat sen jag kjöpte den (ca15 år sedan). :???:
Tycker dog den betar sig som vanligt, pumpar ca en 1min för sen att stanna aut.
Men detta ska kollast genast.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4



Robban_C

#17 » 12:51:12, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:... Tycker dog den betar sig som vanligt, pumpar ca en 1min för sen att stanna aut. ...

Har ingenting med säkerhetsventilen att göra. Det där styrs av pressostaten och fungerar precis likadant även om säkerhetsventilen har rostat ihop helt och hållet. Dvs ända tills den dan då pressostaten hänger sig. Då blir det liv i luckan! :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Erland Karlsson

#18 » 14:02:30, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske lite OT, men en liten anekdot på ämnet:

Förra julhelgen tillbringades som vanligt hemma hos far i Vilhelmina. Jag hade lovat syrran att hjälpa henne med lite rostfläckar på bilen.
Jag startade upp kompressorn, som då stått still nåt halvår, och efter en stund lät den ansträngd, så jag sprang ut till förrådet där den placerats. Just innan jag gick in small det till och sen blev det ett väldigt skramlande. Visade sig att cylinderblocket tappat alla fästöron och via en studs i taket hamnat på golvet ett par meter bort. Skramlandet vara kolvar och vevstakar som vispade runt i tomma luften...
Min teori är att det samlats kondensvatten i nån rörböj, och då det är ett kallförråd så hade det i så fall frusit och förhindrat luften att komma in i tank.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Kråkfot (trådstartaren)

#19 » 22:25:49, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erland Karlsson skrev:Kanske lite OT, men en liten anekdot på ämnet:

Förra julhelgen tillbringades som vanligt hemma hos far i Vilhelmina. Jag hade lovat syrran att hjälpa henne med lite rostfläckar på bilen.
Jag startade upp kompressorn, som då stått still nåt halvår, och efter en stund lät den ansträngd, så jag sprang ut till förrådet där den placerats. Just innan jag gick in small det till och sen blev det ett väldigt skramlande. Visade sig att cylinderblocket tappat alla fästöron och via en studs i taket hamnat på golvet ett par meter bort. Skramlandet vara kolvar och vevstakar som vispade runt i tomma luften...
Min teori är att det samlats kondensvatten i nån rörböj, och då det är ett kallförråd så hade det i så fall frusit och förhindrat luften att komma in i tank.


Jag tycker allt den skildringen passar bra i den här tråden! Togs det några bilder av den havererade kompressorn? Hur stor var den?
Kråkfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:02, 02-10-2011

Erland Karlsson

#20 » 23:05:31, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kråkfot skrev:
Erland Karlsson skrev:Kanske lite OT, men en liten anekdot på ämnet:

Förra julhelgen tillbringades som vanligt hemma hos far i Vilhelmina. Jag hade lovat syrran att hjälpa henne med lite rostfläckar på bilen.
Jag startade upp kompressorn, som då stått still nåt halvår, och efter en stund lät den ansträngd, så jag sprang ut till förrådet där den placerats. Just innan jag gick in small det till och sen blev det ett väldigt skramlande. Visade sig att cylinderblocket tappat alla fästöron och via en studs i taket hamnat på golvet ett par meter bort. Skramlandet vara kolvar och vevstakar som vispade runt i tomma luften...
Min teori är att det samlats kondensvatten i nån rörböj, och då det är ett kallförråd så hade det i så fall frusit och förhindrat luften att komma in i tank.


Jag tycker allt den skildringen passar bra i den här tråden! Togs det några bilder av den havererade kompressorn? Hur stor var den?


Nä, tyvärr inga bilder. kompressorn är (var?) en sån där vanlig modell på ca 500 l/m, motor på 5hk.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

stegmaster

#21 » 00:33:38, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
stegmaster skrev:... Tycker dog den betar sig som vanligt, pumpar ca en 1min för sen att stanna aut. ...

Har ingenting med säkerhetsventilen att göra. Det där styrs av pressostaten och fungerar precis likadant även om säkerhetsventilen har rostat ihop helt och hållet. Dvs ända tills den dan då pressostaten hänger sig. Då blir det liv i luckan! :mrgreen:

Var nog lite klantig skrivit av mig.
Fatter at det inte er säkerhetsventilen som gör at den stanner aut.(i normala fall), men denna skal vel pysa ut luften om pressostaten inte slår ut pumpingen(hänger sig), det er så du menar, va??
Men klarer verkligen en sånn liten 1cyl 50l (3hk) pasj och pumpa enda tils den går i luften med et smell, om inget löser ut??? :uupps:
Tenker inte at testa själv, men lyssnar gärna om någin vet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Erland Karlsson

#22 » 08:59:55, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:
Robban_C skrev:
stegmaster skrev:... Tycker dog den betar sig som vanligt, pumpar ca en 1min för sen att stanna aut. ...

Har ingenting med säkerhetsventilen att göra. Det där styrs av pressostaten och fungerar precis likadant även om säkerhetsventilen har rostat ihop helt och hållet. Dvs ända tills den dan då pressostaten hänger sig. Då blir det liv i luckan! :mrgreen:

Var nog lite klantig skrivit av mig.
Fatter at det inte er säkerhetsventilen som gör at den stanner aut.(i normala fall), men denna skal vel pysa ut luften om pressostaten inte slår ut pumpingen(hänger sig), det er så du menar, va??
Men klarer verkligen en sånn liten 1cyl 50l (3hk) pasj och pumpa enda tils den går i luften med et smell, om inget löser ut??? :uupps:
Tenker inte at testa själv, men lyssnar gärna om någin vet. :mrgreen:

Cylinderstorleken har inget med trycket att göra, bara med mängden luft som komprimeras per tidsenhet.
Alltså har en liten kompressor lika stora möjligheter att spränga en tank som en stor, det kan däremot ta lite längre tid...
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Kråkfot (trådstartaren)

#23 » 09:09:57, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erland Karlsson skrev:- - -
Min teori är att det samlats kondensvatten i nån rörböj, och då det är ett kallförråd så hade det i så fall frusit och förhindrat luften att komma in i tank.


Saknades det säkerhetsventil mellan kompressorblocket och tanken?
Kråkfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:02, 02-10-2011

Erland Karlsson

#24 » 14:11:48, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kråkfot skrev:Saknades det säkerhetsventil mellan kompressorblocket och tanken?


Vet inte, har inte kollat så noga, kompressorn köptes på verktygsboden i slutet av 80-talet.
Beror ju lite på utformningen på rör och ventil också, jag tror ju att det frusit mellan cylindern och ev eventuell ventil. Alt i själva ventilen.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Robban_C

#25 » 14:32:48, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:... [säkerhetsventilen] denna skal vel pysa ut luften om pressostaten inte slår ut pumpingen(hänger sig), det er så du menar, va??
Men klarer verkligen en sånn liten 1cyl 50l (3hk) pasj och pumpa enda tils den går i luften med et smell, om inget löser ut??? :uupps: ...

Svarar "Ja" på båda frågorna.


I min förra verkstad hade jag för övrigt en kompressor vars pressostat bröt vid 8 bar och startade igen strax över 7 bar. Flöde nån m3/min.
En dag tyckte jag det var väldigt bra ös i getingen och kom då att tänka på att kompressorn hade gått ovanligt länge.
Då var trycket uppe i c:a 11 bar. Det blåste friskt ur säkerhetsventilen men den gjorde sitt jobb. Kunde dock ha öppnat vid lite lägre tryck kan man tycka. :slag:
Total volym i lufttankarna var c:a 700 liter.
Säkerhetsventiler är bra grejor! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fuskmek

#26 » 19:21:55, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis har ni era kompressorer besiktigade?
http://www.av.se/fragorochsvar/457.aspx :laes_detta:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#27 » 23:20:05, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står så här:
Behöver en tryckluftskompressor i en gårdsverkstad besiktigas med ett visst intervall? ...

Jag hade kompressorn och lilla 50-literstanken inomhus. Stora tanken (650 liter) utomhus.
Då är det ju mindre än gränsvärdet inomhus. Då borde man ju slippa besiktning? :grin:

I och för sig hade jag stora tanken alldeles intill porten, dvs intill där man mekade om man mekade utomhus. Spricker mitt resonemang då? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se