Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Tamrock 50 E skruvkompressor, dokumentation?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Otto

20:32:06, 04-04-2017

Hej, har fått en gammal Tamrock 50E skruvkompressor. Tror den är från 1976. Den har enligt uppgift fungerat och bytts mot en större någon gång, har sedan dess stått varmt och torrt. Elkablar är borttagna och ingen trycktank. Sitter något som ser ut som en Bowman vatten/oljekylare på den så jag antar att den är vattenkyld.

Det vore roligt att försöka få igång den.

-Någon som har någon sorts dokumentation liggande? Instruktionerna på maskinen är ganska kortfattade.

-Hur får man igång en skruvkompressor som stått länge, måste man öppna och rengöra skruveriet? Går det utan att det trillar ut saker som man inte får tillbaka på plats eller att toleranser bilr förstörda?

-Kan man provstarta utan trycktank, eller förstörs något om det är fritt utblås?

Bild

Bild



Turbodiesel

19:48:08, 05-04-2017

Den var söt du.. Mer bilder :eat:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Karl Andersson

20:08:00, 05-04-2017

Det var ju en rar liten rackare,trodde de gått samma öde till mötes som Dronterna. ..
Ta inte isär skruvpaketet, det du bör göra är att byta/kontrollera kompressoroljan då den kan innehålla ohälsosamt mycket vatten. Lyft sedan insugsventilen å slå i en skvätt kompressorolja i skruvpaketet. Sen vevar du runt den förvhandcen stund. Provkör mot halvstrypt ventil eller ännu bättre mot behållare. Kan bli otrevligt annars om mintryckventilen inte gör sitt jobb.
Ta det vackert!
Hakoona Matata

Turbodiesel

20:11:35, 05-04-2017

Undra om det inte var dronterna som åt upp all dokumentation till de här apparaterna, och det är därför de dog ut..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

Karl Andersson

20:16:40, 05-04-2017

Höddödödu Turbo nu ska du inte va grinig. I min servicebil ligger det faktiskt en mapp med lektyr till dig.... skulle bara hinna kvista förbi med den oxå. . :huh:
Hakoona Matata

2 personer gillar det här inlägget.

Turbodiesel

20:24:36, 05-04-2017

Nejdå, jag är inte grinig på dig, och hade jag varit det så är det väl ändå ett osannolikt dåligt tillfälle att visa det nu :cool:


På min maskin har jag nog kommit fram till vad de flesta prylarna gör, men har inte haft tid att bygga något mer än.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

Turbodiesel

20:28:37, 05-04-2017

Här är förövrigt det projektet, stundtals vilande: Tamrock skruvkompressor, ombyggnad från el till dieseldrift.

En storebror till 50E

Vad har din för motoreffekt? om beteckningen följer någon form av logik så borde den vara av 1/3 dels storlek av 150E, och det bör betyda 11kW ungefär.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Otto

07:54:13, 10-04-2017

Mer bilder.

Motorskylten sitter lite illa till, men det ser ut som effekten är Delta/Y 380V/23A 660V/13A. Betyder det att motorn är avsedd för 660V nätspänning och D/Y start? Eller att det går att köra på380 eller 660V?
Bild

Bild

2364 timmar verkar inte mycket. Ser ut att vara i bra skick i övrigt. Har använts av Tekniska Högskolan i Helsingfors och av Statens Tekniska Forskningsanstalt, så den är nog inte utnött i daglig produktion.
Bild

Bild

Servad i modern tid
Bild

Bild

Det ser ut som en liten trycktank med säkerhetsventil på vänster sida, är det månne någon utjämningstank? Går det köra utan stor tank då?
Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.

Turbodiesel

19:48:58, 10-04-2017

Motorn fixar ju på sätt & vis både 380(400V) & 660V nätspänning, men i 400V nät kan den Y/D-startas vilket är huvudsaken för dig, finland har väl 400V fasspänning likt sverige?

"Trycktanken" på kompressorn är i huvudsak oljeseparator & oljetank, med en mindre luftvolym, den går troligen att köra tanklös, men en separat tank gör den mindre stressig i regleringen.

Det ser ut som att den övre värmeväxlaren är för att kyla utgående luft, och den undre, lite mindre är för att kyla kompressoroljan. Den senare är viktig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..