Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Dieselkompressor

82 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Turbodiesel

#16 » 22:19:54, 19-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade glödstiften på min kompressor idag (VT5 F4L514). Den hade seriestift à la mercedes trots 24v system. Den har även två stora förkopplingsmotstånd i serie för att minska ström & spänning. Misstänker att min kompressor är äldre.

En gammal notering säger att Beru 191MJ ska passa Deutz fl514 motorn med 24V system. Det stiftet (191MJ) är 18V så det krävs troligen seriemotstånd om dessa ska användas.


Måste ta tag i ett liknande ventilfel på min till vårkanten :cool:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



AN (trådstartaren)

#17 » 17:20:16, 20-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kollade glödstiften på min kompressor idag (VT5 F4L514). Den hade seriestift à la mercedes trots 24v system. Den har även två stora förkopplingsmotstånd i serie för att minska ström & spänning. Misstänker att min kompressor är äldre.

En gammal notering säger att Beru 191MJ ska passa Deutz fl514 motorn med 24V system. Det stiftet (191MJ) är 18V så det krävs troligen seriemotstånd om dessa ska användas.


Måste ta tag i ett liknande ventilfel på min till vårkanten :cool:


Har nu beställt nya stift på Diesel Motor Nordic, de håller ju på med Deutz, så jag hoppas jag får rätt stift.

Hur beter sej din kompressor då?
Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#18 » 20:39:46, 20-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Hur beter sej din kompressor då?
Mvh Anders



Den gav dåligt med luftmängd.. Det visade sig att en ventil blivit som din. Det får vara tills det blir lite varmare.

Allt onödigt skräp (varvtalsregulator & liknande) är bortplockat någon gång långt tillbaka. Inte ens generatorn fick vara kvar.

De går ganska rart de gamla virvelkammar-Deutzarna :thumme:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#19 » 21:19:16, 20-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon förlkara vad "metal edge type filter" är? Position G i mitt 6e inlägg i denna tråd.

Kikade i en gammal Teknos dieselmotorer bok, där står att ventilspelet ska vara mellan 0,1 och 0,2 mm. Verkar som det ska vara samma på både in och ut. Blir det bra, eller finns det någon annan mening?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#20 » 22:16:51, 20-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Kan någon förlkara vad "metal edge type filter" är? Position G i mitt 6e inlägg i denna tråd.

Kikade i en gammal Teknos dieselmotorer bok, där står att ventilspelet ska vara mellan 0,1 och 0,2 mm. Verkar som det ska vara samma på både in och ut. Blir det bra, eller finns det någon annan mening?



Metal edge filter= Spaltfilter. Ett mekaniskt oljefilter som silar bort gamla döda råttor & liknande. En packe plåtar med en liten spalt emellan varje. Ofta med en rensanorning för att städa bort råttorna.

Du har säkert även ett delflödes(shunt)filter för finare filtrering. På lastbilar med spaltfilter var "rensarmen" kopplad till kopplingspedalen. Kanske är din kopplad till gaspådraget?

Bättre än inget filter alls även om det fungerade bäst på den tiden oljan bildade slam på ett annat vis än idag.

Kolla i Teknosboken på Volvo D47 eller något annat gammalt så kanske du hittar en bättre beskrivning på filtret. Eller kanske under "smörjsystem"
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#21 » 21:21:52, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
AN skrev:Kan någon förlkara vad "metal edge type filter" är? Position G i mitt 6e inlägg i denna tråd.

Kikade i en gammal Teknos dieselmotorer bok, där står att ventilspelet ska vara mellan 0,1 och 0,2 mm. Verkar som det ska vara samma på både in och ut. Blir det bra, eller finns det någon annan mening?



Metal edge filter= Spaltfilter. Ett mekaniskt oljefilter som silar bort gamla döda råttor & liknande. En packe plåtar med en liten spalt emellan varje. Ofta med en rensanorning för att städa bort råttorna.

Du har säkert även ett delflödes(shunt)filter för finare filtrering. På lastbilar med spaltfilter var "rensarmen" kopplad till kopplingspedalen. Kanske är din kopplad till gaspådraget?

Bättre än inget filter alls även om det fungerade bäst på den tiden oljan bildade slam på ett annat vis än idag.

Kolla i Teknosboken på Volvo D47 eller något annat gammalt så kanske du hittar en bättre beskrivning på filtret. Eller kanske under "smörjsystem"


Tack.
Nej det sitter inget anslutet till armen, kanske bara är meningen man ska rengöra vid varje uppstart.

Sitter ett MANN pappersluftfilter monterat på kompressorn. I manualen står att om luftfiltert är oljigt ska man tvätta det, då kan det väl inte vara pappersilter original? Så jag undrar om det är något spec att tänka på, vad gäller luftfilter för en kompressor?

Någon som vet om det passar med oljefilter från någon bil eller traktor, på kompressorn? De delar jag hitils köt av Atlas Copco har ju inte direkt varit gratis. Fast man ska väl inte klaga, fint att det går att få tag i delar till en kompressor från 1967.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Karl Andersson

#22 » 22:11:26, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog satsa på originalfilter, även om det kostar lite mer. Alternatviet är väl Mann om du kan hitta rätt filter där. Du lär ju inte behöva byta oljefilter så många gånger för den kommer väl inte gå 8 h per dag året runt...
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

AN (trådstartaren)

#23 » 20:57:47, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska både ventilsätet och ventilbrickorna vara helt plana? Trodde det var ett säte i dem men detta är enbart slitage eller? (se bilder) Köpte en ny ventilbricka för att byta ut den som var sprucken, och den var helt plan. Trodde först jag fått fel. Kan man planslipa sätena och vända på brickorna? Att byta alla kostar en förmögenhet.

//Anders
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/IMAG0234.jpg

Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/IMAG0236.jpg
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#24 » 20:56:25, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått ventilerna planslipade, och bytt lite diskar, och monterat dem.
Men vad tycker ni jag ska ha för ventilspel på Deutzen?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dimorep

#25 » 13:18:40, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett vanligt förekommande ventilspel på de g:a luftkylda är 0.15 (+0.05) på både IN och UT, exaktare svar kan då få efter helgen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

AN (trådstartaren)

#26 » 08:49:40, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Ett vanligt förekommande ventilspel på de g:a luftkylda är 0.15 (+0.05) på både IN och UT, exaktare svar kan då få efter helgen.


Hej.
Tack.
Har justerat dem nu.

Men märkte att en vippa var sliten. Den hade blivit ganska konkav, slitit in sej runt ventilspindeln.
Vad mycket kan man bearbeta dem? Det går väl att slipa om dem lite? De är väl härdade?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dimorep

#27 » 18:04:47, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härdade ja, går att slipa ja (oftast), men måste "radieslipas" för att det ska bli användbart. Dvs vippan måste sättas upp i ett speciellt verktyg / jigg där den vrids i rätt cirkel in mot slipskivan.

Omöjligt att ställa ventilspelet om vippans anl.yta är skadad, speciellt om spelt mäts in med bladmått som "bär" då på kanterna och ger för stort spel trots "rätt mått"...
Hur ser anl.ytan på ventilskaftet ut (brukar vara "gropig" samtidigt om lyftaren "gått ner sig" mycket)?

Och jag har glömt att kolla upp vad spelet ska vara till dig... :ohnej: :(
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

AN (trådstartaren)

#28 » 20:31:52, 28-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg på Youtube när Costa Mesa R&D Engineering slipade vippor på en gammal BMW. Dessa va härdade rakt igenom, sa han, så man behövde inte fundera på om man gick igenom härdskicktet. Hur är det med dessa Deutz vippor, är de bara ythärdade? Ingen som har en bättre begagnad liggande?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#29 » 20:32:12, 28-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg på Youtube när Costa Mesa R&D Engineering slipade vippor på en gammal BMW. Dessa va härdade rakt igenom, sa han, så man behövde inte fundera på om man gick igenom härdskicktet. Hur är det med dessa Deutz vippor, är de bara ythärdade? Ingen som har en bättre begagnad liggande?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#30 » 20:53:41, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade lite metaldelar i oljetråget på kompressorn. Någon kanske kan hjälpa mej identifiera. Hittade även låsringen till kolvbulten på högtryckscylindern. Tagit bort högtryckscylindern, och de båda luckorna på sidan av tråget, men hittar inget som är skadat inne i kompresssorn. Delarna liknar kylflänsarna som sitter på cylindrarna, och radien på dem verkar vara samma som på högtryckscylindern. Alla delar har den rödbruna färgen som kompressorns gjutna delar har. Den rödbruna färgen finns både utanpå och inuti kompressorblocket. Ytan på delarna är ganska sträv, lite strävare än kylflänsarna. Kan det vara rester från något gammalt cylinderhaveri, eller är det något som är knäckt inne i kompressorn som jag inte ser?
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/1.jpg
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/2.jpg
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/3.jpg
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se