Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Dieselkompressor

82 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera kompressorer och tryckluft här

AN (trådstartaren)

#1 » 10:49:52, 06-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har köpt en gammal kompressor med lite renoveringsbehov. Atlas Copco VT4 DD, som drivs av en Deutz F3L 514.
Enligt säljaren ger den 2,5m3, stämmer det?

Finns det manualer att få fram, till både motorn och kompressorn?

Flera kablar var borta, eller hängde löst, så jag undrar om någon vet om det går att få tag i koppingsschema?

Glödstiften var trasiga, och det satt olika modeller i den, vet någon vilken beteckning det är den rätta?

Hur fungerar regleringen av dieselpumpen vs tryck i kompressorn? Finns säkert olika system, men anger beteckningen isf vilket?

Mvh Anders

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



dimorep

#2 » 21:39:57, 06-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Har köpt en gammal kompressor med lite renoveringsbehov. Atlas Copco VT4 DD, som drivs av en Deutz F3L 514.
Enligt säljaren ger den 2,5m3, stämmer det?

Nä, den ger faktiskt hela 4.5m3 vid 7 Bars tryck (som även är arb.trycket, maxtryck ~8,7 Bar).

Finns det manualer att få fram, till både motorn och kompressorn"

Flera kablar var borta, eller hängde löst, så jag undrar om någon vet om det går att få tag i koppingsschema?

Ja, det borde aukt. å-f för Atlas-Copco kunna ordna fram, om du har serie numret på kompressorn.
Ang. själva motorn så finns det säkert mera info tillgänglig hos Deutz å-f.

Glödstiften var trasiga, och det satt olika modeller i den, vet någon vilken beteckning det är den rätta?

Krävs nog att du har ett motor nr. för det.

Hur fungerar regleringen av dieselpumpen vs tryck i kompressorn? Finns säkert olika system, men anger beteckningen isf vilket?

Finns två olika reglersystem till de (beroende på när de är tillverkade).
Det lite enklare (tidiga) systemet drar endast ner motorvarvtalet när kompressorn går i "avlast". Och det lite modernare reglerar motorvarvtalet efter hur stort luftuttag det är.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

AN (trådstartaren)

#3 » 08:53:56, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon, Dimorep.
Det va ju ingen nackedel att den gav mer luft.
Får ta kontakt med återförsäljarna.
//Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#4 » 16:59:18, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skruvat lite med den nu. Lite fundersam på några saker.
I el-schemat står det att vt4an är 12v, men den jag har är:
Startmotorn på 24v
Laddningsreläet på 28v ( så det är väl anpassat för 24v)
Generatorn på 12v. Men det kanske inte spelar någon roll på likströmsgeneratorer, kanske bara är laddningsreläet som bestämmer(beror väl på hur många volt den skickar på HF ingången kanske)

Men det satt e ett bosch relä framme vid batterierna (0 333 300 003 12v/24v seriell-parralell relay). Detta har jag förstått att man ska använda vid tex 24v startmotor, om resten av elsystemet är 12v. Växlar mellan parallellkopling och seriekoppling. Stämmer detta. Detta är inte med på schemat.

Seriekopplade 2st 12v batterier. Ena sidan jord, andra sidan grova kabeln som går till startmotorn. Som schemat visar. Startade den. Hade inga fungerande glödstift men värmde motorn med dieselkanon, och malde lite på starten, så drog den i gång. Den laddade 24v.

Kan denna vara om byggd, eller kunde man välja 24v på vt4 an också? Men varför det 12v/24V reläet?
Måste väl kunna köra som jag kopplat nu, enl schemat. Strömmen till statmotorsolenoiden kan väl gå genom tändningsbrytaren utan ytterligare relä. Är ju kraftiga trådar so går igenom där.

Hoppas någon kan hjälpa till att bringa lite klarhet för mej
Mvh Anders

Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/elschema.jpg

Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/DSC00501.jpg
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Dexxas

#5 » 17:34:03, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som om nått pucko missuppfattat funktionen hos skiftreläet,generatorn ska ha ett 12V laddningsrelä.
Batterierna är paralellkopplade vid drift,seriekopplas då startmotorn aktiveras.
Åtminstone har alla maskiner jag sett med ett skiftrelä för 24V start varit kopplade så...
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

AN (trådstartaren)

#6 » 19:22:39, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
Kopplar batterierna i serie, permanent nu, så får den bli en 24volts.
Fick tag i en verkstadsmanual av Atlas copco, så nu har jag haft isär och rengjort, "speed regulating valve", "regulating valve", och "pressure redusing valve" . Såg vad jag kunde se bra ut, enda var ett spricket membran i speed regulating valve och fullt med skit i filtret i regulating valve.
Men när jag kör den, så går den upp till drygt 6kg. Sedan när jag provar att öppna kranarna sjunker trycket ända ned till nästan noll, sedan tar den sej inte igen. Eftersom membranet var trasigt i spedregulatorn provade jag att gasa manuellt, men ingen skillnad. Någon som har förslag? Kan det vara något fel på avlastningsventilerna i toppen, eller är det något annat?


Bild


Å en bild på kompressorn
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dimorep

#7 » 19:46:35, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du med:
provar att öppna kranarna sjunker trycket ända ned till nästan noll, sedan tar den sej inte igen

Menar du att trycket inte stiger undertiden du har kranarna (fullt?) öppna eller är det sak samma om du stänger de?

Kan vara helt normalt att den inte orkar bygga upp högre tryck så länge du har utloppen helt öppna (inte komp.kapacitet nog till det flödet), men stryper / stänger du de så ska trycket öka tills att kompressorn avlastar.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Karl Andersson

#8 » 19:57:03, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om membranet är sprucket i reglerventilen till gaspådraget så varvar väl knappast motorn upp vid luftuttag? Dessa kolvkompressorer är en aning yxiga i sin reglering men när du öppnar kranen för utgående luft ska du höra att motorn svarar ganska omgående. Sen ska den precis som Dimo säger fortsätta att bygga tryck upp till satt måltryck där den avlastar kompressorn och sänker varvtalet på motorn. Hur hårt har du ställt på regulatorn? Provat att mäta med extern manometer efter kulventil?
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

AN (trådstartaren)

#9 » 20:17:59, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag öppnar dem, så att trycket sjunker, sedan stänger jag dem. Då ökar den inte något mer. Provade att koppla loss gasreglaget från regulatorn och gasade manuellt, men den byggde inget tryck.

Har inte provat att mäta mer an max-trycket och mellan trycket som jag ser på kompressorns manöverpalnel. Men den ger sej vid lite drygt 6kg när jag startar kompressorn. Men efter att jag tömt tankarna och stängt kranarna bygger den inget tryck.

Det var en liten spricka i membranet, men blåser jag lite försiktgt med blåspidtolen rör sej stången, så en liten reaktion borde jag väl få? Men den byggde ju inget tryck när jag gasade den manuellt heller.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Karl Andersson

#10 » 22:15:21, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då börjar jag förstå hur du menar. Verkar ju helt klart som att den inte lastar på som den ska. Har du kollat hur ventilavlastningen på kompressorn fungerar? Du skrev att du gått igenom regulatorn men kunde du kontrollera dess funktion? Prova att blåsa med extern tryckluft i tryckledningen till ventilavlastningen och lyssna om det verkar som att det händer något. Skulle kunna va en eller flera som kärvat fast i ett halvavlastat läge, ovanligt men har råkat ut för det.
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Karl Andersson

#11 » 22:18:31, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att ta ett par bilder på hur avlastningsdon/ topplock på kompressorn ser ut samt regulatorer och avblåsnigsventiler. Lättare att hjälpa dig vidare om man vet vilka grejor de plockat på din maskin.
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

AN (trådstartaren)

#12 » 09:22:32, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta ett par bilder till helgen när jag kommer hem. Ventilavlastningen som sitter på topplocken har jag inte hunnit kolla än.

Om jag testat regulatorn? Tänkte du på speedregulatorn (A) eller regulatorn som håller tryck in i speed regulatorn (B)?
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/regulator.png
Senast redigerad av AN 09:28:50, 14-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#13 » 16:09:19, 19-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har demonterat samtliga ventiler i topplocken.
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/IMAG0227.jpg

Flera av de små fjädrarna som håller buffert och ventilskivorna på plats var var knäckta. Men det ser inte ut som de tar sej någon längre väg.
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/IMAG0223.jpg

Men en ventilskiva på högtryckssidan var skadad, så den tätar inte.
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/IMAG0226.jpg

Utblåsventilen på högtryckssidan var fruktansvärt sotig, så den drar väl i sej lite olja. Och oljan kommer väl genom kolvringarna? Är väl inget annat ställe det läcker över. Är det väldigt mycket jobb att byta kolvringar? Dyrt?

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Karl Andersson

#14 » 18:37:10, 19-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trasiga fjädrar är en klassiker. Har ventilskivorna klarat sig i övrigt? Ventilplattorna brukar vi slipa in i en "läppare", en oscillerande slipplatta som man kör med ventilslippasta på. Fjäderdelarna har säkert letat sig ut med luften så ser du inga i delar i cylinderloppen så är nog allt frid å fröjd med den saken. Att den sotat ner sig skulle jag snarare gissa bero på att den fått gå med fel typ av olja, många bönder å micklare tycker om att slå motorolja i kompressordelen men detta är direkt idioti. Ska vara en ren kolvkompressorolja avsedd för maskiner med separat oljepump t.e.x Mobil 1 Rarus 426 eller 427. Saknas sep. oljepump d.v.s stänksmord maskin kör man med Rarus 425.
Gör du rent kör i rätt olja så ska du se att sotningen avtar.
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

AN (trådstartaren)

#15 » 19:35:09, 19-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Andersson skrev:Trasiga fjädrar är en klassiker. Har ventilskivorna klarat sig i övrigt? Ventilplattorna brukar vi slipa in i en "läppare", en oscillerande slipplatta som man kör med ventilslippasta på. Fjäderdelarna har säkert letat sig ut med luften så ser du inga i delar i cylinderloppen så är nog allt frid å fröjd med den saken. Att den sotat ner sig skulle jag snarare gissa bero på att den fått gå med fel typ av olja, många bönder å micklare tycker om att slå motorolja i kompressordelen men detta är direkt idioti. Ska vara en ren kolvkompressorolja avsedd för maskiner med separat oljepump t.e.x Mobil 1 Rarus 426 eller 427. Saknas sep. oljepump d.v.s stänksmord maskin kör man med Rarus 425.
Gör du rent kör i rätt olja så ska du se att sotningen avtar.


Jo det va bara den ventilskivan på bilden som spruckit. Får hoppas den finns kvar som reservdel. Slipar ni plattorna mot sätet?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se