Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Dieselkompressor

82 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera kompressorer och tryckluft här

AN (trådstartaren)

#61 » 12:49:19, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör man åt en läckande kran? Byter den? Var får man ev tag i en?

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



63an

#62 » 14:31:31, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna ventilen å kolla om käglan är konisk, OM så kan du ta lite slippasta å försiktigt vrida runt å testa sedan om du fick den tät! Inte mycket mer att välja på just nu :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Turbodiesel

#63 » 16:42:04, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att du har M14x1,5 gänga i filterhuset, jag satte dit en slangnippel direkt & tog bort kranen. Byter du till riktig gummislang går det ju bra att klämma den lätt vid filterbyte, även om det är lite haschmeksvarning där.. Eller montera en modern 1/4" kulventil, med adapter till M14.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#64 » 12:23:06, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.
Får ta isär och se på käglan, annars får det bli en modern kulventil. Tycker det känns bra att ha en kran att stänga när den inte används, då det ju är gamla grejor.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#65 » 23:36:24, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skulle ni rekommendera för batterier till denna? Är ju inte så överdrivet med plats. Är 24v.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#66 » 23:41:13, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till den jag gjorde jobb på senast (VT4) blev det två 75Ah (samma storlek som de gamla 60Ah volvo & saabbatterierna) varta kombibatterier (start & fritid)

Den var det 12V på, men det blev dubbla batterier ändå, för de kör även på vintern med den ibland. Du får väl mäta platsen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#67 » 23:54:29, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag ska mäta. Tänkte bara lite cirka vad många Ah jag behöver. Tänkte om jag skulle se på möjligheterna att bygga om hyllorna lite. Tänkte se lite vad som finns inne på skroten. Har ingen lust att lägga allt för mycket pengar i batterier på den. Starthjälp är ju ett alternativ, då jag bara tänkt använda den i närheten av eluttag. Den verkar heller inte ha så många databoxar som kan ta skada.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#68 » 00:10:34, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det 24V så kräver det inte så mycket av batterierna med såhär (förhållandevis) liten motor, däremot är det ganska viktigt att de två batterierna är likvärdiga till storlek & skick, speciellt om de ska laddas med 24V.

Att vi köpte de här fritidsbatterierna, men ändå av vartas fabrikat var att de kostade runt 700:- st, mot startvariantens bortåt 1700:-. Sedan får vi se hur de håller, men det är större risk att de pajar av ovarsam behandling (typ glömt strömmen på & tömt dom, vilket har hänt) än av ålder tror vi. Det blir ju i alla fall inte så många starter på den årligen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#69 » 12:43:13, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag i 2 exakt lika 62 Ah batterier på skroten. Får se om det räcker. Tyckte den drog runt motorn bra när den stod inne i verkstaden iaf, och ute i minusgrader blir den nog aldrig startad.
Men upptäckte nu lite luftläckage på den. Hittade en slang som var dålig, ska byta den så får vi se om det blir tätt, eller om det är mer slangar som är på väg att ge upp.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jörgen.k

#70 » 16:53:05, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen 24v på den? Min VT4 hade 2 6volts batterier när jag fick den som byttes till ett 12volt. Funkade bra att starta även på vintern..
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

AN (trådstartaren)

#71 » 18:10:43, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen.k skrev:Är det verkligen 24v på den? Min VT4 hade 2 6volts batterier när jag fick den som byttes till ett 12volt. Funkade bra att starta även på vintern..


Jo det är 24v. Vet inte om det är original eller ombyggt, men startmotor och generator/regulator är 24v. Verkar iaf ha funnits många versioner.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Centaurone

#72 » 23:26:59, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dear Sirs,
sorry for the disturb I have a Atlas Copco VT4 DD with Deutz F3L 514, 1963 year

I wanted to know how to increase the air outlet pressure from 7 to 8 - 8,5 atmospheres, it is possible ? I can not figure out how to adjust this function , can you help me ?

Thanks in advance,
Adriano Delponte - Italy
Centaurone
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:12, 02-11-2017
Ort: ITALY
International

Centaurone

#73 » 00:07:49, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Centaurone
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:12, 02-11-2017
Ort: ITALY
International

Stridis2

#74 » 08:13:35, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

A wild guess.
First loosen the nut number 1
Screw the finger screw number 2 down to increase the pressure.
Then tighten the nut number 1.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Centaurone

#75 » 09:04:27, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dear Stridis2,
thank you very much for your help I will check and let you know.
Centaurone
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:12, 02-11-2017
Ort: ITALY
International


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se