Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Dieselkompressor

82 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Holger

#46 » 15:42:32, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Har reservdelslista till kompressordelen på PDF om någon är intresserad?

Mycket gärna! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



hwpulverlack

#47 » 01:55:19, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
AN skrev:Har reservdelslista till kompressordelen på PDF om någon är intresserad?

Mycket gärna! :buga:


hade varit mega bra :hurra:
hwpulverlack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:16, 26-02-2015
Ort: färgelanda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#48 » 21:38:47, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hwpulverlack skrev:
Holger skrev:
AN skrev:Har reservdelslista till kompressordelen på PDF om någon är intresserad?

Mycket gärna! :buga:


hade varit mega bra :hurra:



Fast jag har bara för vt3/vt4, du hade väl vt6, men många av delarna, førutom vevhuset, kanske är samma, bara det att kompressordelen är "uppskalad" till fyrcylindrig istället för tvåcylindrig?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

hwpulverlack

#49 » 13:44:59, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej tänkte om det var till allt modeller, men kan ju hända att det är samma? mvh
hwpulverlack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:16, 26-02-2015
Ort: färgelanda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#50 » 14:39:42, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

AN (trådstartaren)

#51 » 15:40:55, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte demontera spridarna, tror de kan behöva en översyn.
Ser att spridarna sitter i en "stålhylsa", som är fastgjuten i aluminiumtoppen. Stålhylsan är nog virvelkammaren, som sticker upp ur toppen.
Har inte provat att skruva loss dem än, tänkte höra här först om de brukar sitta hårt? Känns som man inta kan dra för hårt här, vill ju inte att virvelkammaren ska släpa från toppen. Tacksam för tips.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#52 » 21:08:05, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De brukar sitta väldigt lätt, om det inte har regnat på motorn i 40år, smörj med rostlösare några dagar innan för att underlätta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#53 » 21:43:39, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:De brukar sitta väldigt lätt, om det inte har regnat på motorn i 40år, smörj med rostlösare några dagar innan för att underlätta.


Tack.
Jo nu är de bort monterade, de satt inte så hårt.
Om man skulle behöva spridarspetsar, är det Diesel Motor Nordic, eller Bosch återförsäljare som gäller, eller kan det finnas hos OIE? Tänkte om någon traktor använder samma spetsar?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#54 » 15:15:41, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var spridarna rengjorda invändigt, injusterade, med nya spetsar och monterade på motorn. Blev Bosch originalspetsar. Överkomligt pris.
Tyvärr hände ett litet missöde när kompressorn skulle startas, returröret från spridarna hade kommit i kontakt, med +-skenan till glödstiftena, så glödmotståndet brände av. Funderar på om man enbart kan byta tråden, eller om man måste byta hela saltkaret? Saltkaret var nästan nytt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#55 » 15:21:49, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en vanlig rund tråd så mät gärna diametern, har en rulle kanthaltråd som kanske skulle duga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#56 » 15:25:03, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Är det en vanlig rund tråd så mät gärna diametern, har en rulle kanthaltråd som kanske skulle duga.


Ok, men jag måste ha rätt längd också för att få rätt motstånd eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#57 » 15:28:09, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl bocka tråden efter originalet så gott det går.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#58 » 04:13:21, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade tråden, 2mm är den. Sen finns det ju olika typer av motståndstrådar, och vad denna har för sammansättning är för mig okänt. Men lappen från "Bulten Kanthal" anger 0,425 ohm/meter, resten av numren är oläsliga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#59 » 00:12:55, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Hittade tråden, 2mm är den. Sen finns det ju olika typer av motståndstrådar, och vad denna har för sammansättning är för mig okänt. Men lappen från "Bulten Kanthal" anger 0,425 ohm/meter, resten av numren är oläsliga.


Tack för att du tog dej tid att leta reda på den.
Men jag gjorde det enkelt för mej och beställde en igår.
Ska ta och ohm-mäta den, kan ju vara bra att veta till nästa gång, det blir kontakt där det inte borde.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#60 » 00:23:07, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem :thumme:


Men du kan ju mäta diametern på den i alla fall..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se