Har skruvat lite med den nu. Lite fundersam på några saker.
I el-schemat står det att vt4an är 12v, men den jag har är:
Startmotorn på 24v
Laddningsreläet på 28v ( så det är väl anpassat för 24v)
Generatorn på 12v. Men det kanske inte spelar någon roll på likströmsgeneratorer, kanske bara är laddningsreläet som bestämmer(beror väl på hur många volt den skickar på HF ingången kanske)
Men det satt e ett bosch relä framme vid batterierna (0 333 300 003 12v/24v seriell-parralell
relay). Detta har jag förstått att man ska använda vid tex 24v
startmotor, om resten av elsystemet är 12v. Växlar mellan parallellkopling och seriekoppling. Stämmer detta. Detta är inte med på schemat.
Seriekopplade 2st 12v batterier. Ena sidan
jord, andra sidan grova kabeln som går till startmotorn. Som schemat visar. Startade den. Hade inga fungerande glödstift men värmde motorn med dieselkanon, och malde lite på starten, så drog den i gång. Den laddade 24v.
Kan denna vara om byggd, eller kunde man välja 24v på vt4 an också? Men varför det 12v/24V reläet?
Måste väl kunna köra som jag kopplat nu, enl schemat. Strömmen till statmotorsolenoiden kan väl gå genom tändningsbrytaren utan ytterligare relä. Är ju kraftiga trådar so går igenom där.
Hoppas någon kan hjälpa till att bringa lite klarhet för mej
Mvh Anders
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/elschema.jpg
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/DSC00501.jpg