Sida 2 av 6

InläggPostat: 22:19:54, 19-02-2012
av Turbodiesel
Kollade glödstiften på min kompressor idag (VT5 F4L514). Den hade seriestift à la mercedes trots 24v system. Den har även två stora förkopplingsmotstånd i serie för att minska ström & spänning. Misstänker att min kompressor är äldre.

En gammal notering säger att Beru 191MJ ska passa Deutz fl514 motorn med 24V system. Det stiftet (191MJ) är 18V så det krävs troligen seriemotstånd om dessa ska användas.


Måste ta tag i ett liknande ventilfel på min till vårkanten :cool:

InläggPostat: 17:20:16, 20-02-2012
av AN
Turbodiesel skrev:Kollade glödstiften på min kompressor idag (VT5 F4L514). Den hade seriestift à la mercedes trots 24v system. Den har även två stora förkopplingsmotstånd i serie för att minska ström & spänning. Misstänker att min kompressor är äldre.

En gammal notering säger att Beru 191MJ ska passa Deutz fl514 motorn med 24V system. Det stiftet (191MJ) är 18V så det krävs troligen seriemotstånd om dessa ska användas.


Måste ta tag i ett liknande ventilfel på min till vårkanten :cool:


Har nu beställt nya stift på Diesel Motor Nordic, de håller ju på med Deutz, så jag hoppas jag får rätt stift.

Hur beter sej din kompressor då?
Mvh Anders

InläggPostat: 20:39:46, 20-02-2012
av Turbodiesel
AN skrev:Hur beter sej din kompressor då?
Mvh Anders



Den gav dåligt med luftmängd.. Det visade sig att en ventil blivit som din. Det får vara tills det blir lite varmare.

Allt onödigt skräp (varvtalsregulator & liknande) är bortplockat någon gång långt tillbaka. Inte ens generatorn fick vara kvar.

De går ganska rart de gamla virvelkammar-Deutzarna :thumme:

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 21:19:16, 20-02-2012
av AN
Kan någon förlkara vad "metal edge type filter" är? Position G i mitt 6e inlägg i denna tråd.

Kikade i en gammal Teknos dieselmotorer bok, där står att ventilspelet ska vara mellan 0,1 och 0,2 mm. Verkar som det ska vara samma på både in och ut. Blir det bra, eller finns det någon annan mening?

Re: Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 22:16:51, 20-02-2012
av Turbodiesel
AN skrev:Kan någon förlkara vad "metal edge type filter" är? Position G i mitt 6e inlägg i denna tråd.

Kikade i en gammal Teknos dieselmotorer bok, där står att ventilspelet ska vara mellan 0,1 och 0,2 mm. Verkar som det ska vara samma på både in och ut. Blir det bra, eller finns det någon annan mening?



Metal edge filter= Spaltfilter. Ett mekaniskt oljefilter som silar bort gamla döda råttor & liknande. En packe plåtar med en liten spalt emellan varje. Ofta med en rensanorning för att städa bort råttorna.

Du har säkert även ett delflödes(shunt)filter för finare filtrering. På lastbilar med spaltfilter var "rensarmen" kopplad till kopplingspedalen. Kanske är din kopplad till gaspådraget?

Bättre än inget filter alls även om det fungerade bäst på den tiden oljan bildade slam på ett annat vis än idag.

Kolla i Teknosboken på Volvo D47 eller något annat gammalt så kanske du hittar en bättre beskrivning på filtret. Eller kanske under "smörjsystem"

Re: Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 21:21:52, 21-02-2012
av AN
Turbodiesel skrev:
AN skrev:Kan någon förlkara vad "metal edge type filter" är? Position G i mitt 6e inlägg i denna tråd.

Kikade i en gammal Teknos dieselmotorer bok, där står att ventilspelet ska vara mellan 0,1 och 0,2 mm. Verkar som det ska vara samma på både in och ut. Blir det bra, eller finns det någon annan mening?



Metal edge filter= Spaltfilter. Ett mekaniskt oljefilter som silar bort gamla döda råttor & liknande. En packe plåtar med en liten spalt emellan varje. Ofta med en rensanorning för att städa bort råttorna.

Du har säkert även ett delflödes(shunt)filter för finare filtrering. På lastbilar med spaltfilter var "rensarmen" kopplad till kopplingspedalen. Kanske är din kopplad till gaspådraget?

Bättre än inget filter alls även om det fungerade bäst på den tiden oljan bildade slam på ett annat vis än idag.

Kolla i Teknosboken på Volvo D47 eller något annat gammalt så kanske du hittar en bättre beskrivning på filtret. Eller kanske under "smörjsystem"


Tack.
Nej det sitter inget anslutet till armen, kanske bara är meningen man ska rengöra vid varje uppstart.

Sitter ett MANN pappersluftfilter monterat på kompressorn. I manualen står att om luftfiltert är oljigt ska man tvätta det, då kan det väl inte vara pappersilter original? Så jag undrar om det är något spec att tänka på, vad gäller luftfilter för en kompressor?

Någon som vet om det passar med oljefilter från någon bil eller traktor, på kompressorn? De delar jag hitils köt av Atlas Copco har ju inte direkt varit gratis. Fast man ska väl inte klaga, fint att det går att få tag i delar till en kompressor från 1967.

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 22:11:26, 21-02-2012
av Karl Andersson
Skulle nog satsa på originalfilter, även om det kostar lite mer. Alternatviet är väl Mann om du kan hitta rätt filter där. Du lär ju inte behöva byta oljefilter så många gånger för den kommer väl inte gå 8 h per dag året runt...

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 20:57:47, 24-02-2012
av AN
Ska både ventilsätet och ventilbrickorna vara helt plana? Trodde det var ett säte i dem men detta är enbart slitage eller? (se bilder) Köpte en ny ventilbricka för att byta ut den som var sprucken, och den var helt plan. Trodde först jag fått fel. Kan man planslipa sätena och vända på brickorna? Att byta alla kostar en förmögenhet.

//Anders
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/IMAG0234.jpg

Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/IMAG0236.jpg

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 20:56:25, 23-03-2012
av AN
Har fått ventilerna planslipade, och bytt lite diskar, och monterat dem.
Men vad tycker ni jag ska ha för ventilspel på Deutzen?

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 13:18:40, 24-03-2012
av dimorep
Ett vanligt förekommande ventilspel på de g:a luftkylda är 0.15 (+0.05) på både IN och UT, exaktare svar kan då få efter helgen.

Re: Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 08:49:40, 26-03-2012
av AN
dimorep skrev:Ett vanligt förekommande ventilspel på de g:a luftkylda är 0.15 (+0.05) på både IN och UT, exaktare svar kan då få efter helgen.


Hej.
Tack.
Har justerat dem nu.

Men märkte att en vippa var sliten. Den hade blivit ganska konkav, slitit in sej runt ventilspindeln.
Vad mycket kan man bearbeta dem? Det går väl att slipa om dem lite? De är väl härdade?

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 18:04:47, 26-03-2012
av dimorep
Härdade ja, går att slipa ja (oftast), men måste "radieslipas" för att det ska bli användbart. Dvs vippan måste sättas upp i ett speciellt verktyg / jigg där den vrids i rätt cirkel in mot slipskivan.

Omöjligt att ställa ventilspelet om vippans anl.yta är skadad, speciellt om spelt mäts in med bladmått som "bär" då på kanterna och ger för stort spel trots "rätt mått"...
Hur ser anl.ytan på ventilskaftet ut (brukar vara "gropig" samtidigt om lyftaren "gått ner sig" mycket)?

Och jag har glömt att kolla upp vad spelet ska vara till dig... :ohnej: :(

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 20:31:52, 28-03-2012
av AN
Såg på Youtube när Costa Mesa R&D Engineering slipade vippor på en gammal BMW. Dessa va härdade rakt igenom, sa han, så man behövde inte fundera på om man gick igenom härdskicktet. Hur är det med dessa Deutz vippor, är de bara ythärdade? Ingen som har en bättre begagnad liggande?

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 20:32:12, 28-03-2012
av AN
Såg på Youtube när Costa Mesa R&D Engineering slipade vippor på en gammal BMW. Dessa va härdade rakt igenom, sa han, så man behövde inte fundera på om man gick igenom härdskicktet. Hur är det med dessa Deutz vippor, är de bara ythärdade? Ingen som har en bättre begagnad liggande?

Sv: Dieselkompressor

InläggPostat: 20:53:41, 02-04-2012
av AN
Hittade lite metaldelar i oljetråget på kompressorn. Någon kanske kan hjälpa mej identifiera. Hittade även låsringen till kolvbulten på högtryckscylindern. Tagit bort högtryckscylindern, och de båda luckorna på sidan av tråget, men hittar inget som är skadat inne i kompresssorn. Delarna liknar kylflänsarna som sitter på cylindrarna, och radien på dem verkar vara samma som på högtryckscylindern. Alla delar har den rödbruna färgen som kompressorns gjutna delar har. Den rödbruna färgen finns både utanpå och inuti kompressorblocket. Ytan på delarna är ganska sträv, lite strävare än kylflänsarna. Kan det vara rester från något gammalt cylinderhaveri, eller är det något som är knäckt inne i kompressorn som jag inte ser?
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/1.jpg
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/2.jpg
Bild
Originalets URL: http://i938.photobucket.com/albums/ad223/anernil/3.jpg