Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Storlek på kondensatorer till enfas elmotorer

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

qqq (trådstartaren)

#1 » 23:45:49, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en A Copco kompressor med en 230 V enfas motor. Motorn är på ca 1,5 kW, gör ca 1500 varv/min och har 2 rejält feta kondensatorer. När jag jag senast skulle starta upp den så sköt den 10A säkringar som en bakfull revolverman.
Genom att starta upp den med 16A säkring så startade och gick den fint. Då drar den ca 5 A i drift.

Nåväl till saken. Jag börjar fundera på om någon av konningarna börja bli dålig, och hur många uF är rekommenderat, och hur man räknar ut lämpligt värde på konningarna ?

Motorn är direkt monterad och jag funderar på om någon har tips på var man kan få tag i en begagnad dito 3 fas motor, på ca 1,5 - 3 kW.
Orginalmotorn är en dansk asea sak och AC har väl nya till hjärtinfarkspriser...
Senast redigerad av qqq 11:34:23, 05-05-2017, redigerad totalt 1 gång.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Turbodiesel

#2 » 23:55:38, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar stå på motorskylten, och har du två så finns det säkert en centrifugalpåverkad startbrytare inuti motorn, den skiftar mellan start & driftsläge.

Det brukar inte bli så lyckat att bygga om en trefasmotor till enfasdrift när det gäller tungstartade prylar, vilket kompressorer i allra högsta grad är.


Sen är det så att normala "C" automatsäkringar är betydligt känsligare än de gamla smältsäkringarna, så är det sådana du har så är det inte säkert att det är något fel på motorn.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#3 » 06:53:02, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte annat så brukar värdet stå på kondensatorerna också.
När motorn har dubbla kondensatorer så brukar fel på startkondensatorn leda till att den får dåligt startmoment eller inte startar alls, om den andra (driftkondensatorn) blir dålig så kan det märkas på att den verkar svag eller brummar mycket i normal drift.
En dålig startkondensator kan orsaka att motorn löser säkringar pga att starttiden (och därmed tiden då motorn drar den höga startströmmen) blir längre då den är svag pga den dåliga kondensatorn.

Kom också ihåg att enfas asynkronmotorer är MYCKET känsliga för spänningsfall, det är fullt normalt att en sådan som ska starta med tung last inte orkar komma igång ordentligt om man t ex matar den via långa klena skarvsladdar eller om elnätet är svagt. Måste man köra en tryckluftkompressor på ett riktigt klent nät (eller t ex litet elverk) så är det bättre med en sån här extrem lågpriskompressor med kollektormotor (typ dammsugarmotor) och kuggväxel. De har bättre startmoment och drar lägre startström än asynkronmaskinerna, men man får kortare livslängd och mer servicebehov på köpet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#4 » 07:05:31, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

80uF/kW driftkondensator
160uF/kW startkondensator
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 08:42:38, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det brukar stå på motorskylten, och har du två så finns det säkert en centrifugalpåverkad startbrytare inuti motorn, den skiftar mellan start & driftsläge.

Det brukar inte bli så lyckat att bygga om en trefasmotor till enfasdrift när det gäller tungstartade prylar, vilket kompressorer i allra högsta grad är.


Sen är det så att normala "C" automatsäkringar är betydligt känsligare än de gamla smältsäkringarna, så är det sådana du har så är det inte säkert att det är något fel på motorn.


Är det försvarbart att koppla bort startbrytaren och driftkondensatorn å köra äkta trefas?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 18:14:26, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Turbodiesel skrev:Det brukar stå på motorskylten, och har du två så finns det säkert en centrifugalpåverkad startbrytare inuti motorn, den skiftar mellan start & driftsläge.

Det brukar inte bli så lyckat att bygga om en trefasmotor till enfasdrift när det gäller tungstartade prylar, vilket kompressorer i allra högsta grad är.


Sen är det så att normala "C" automatsäkringar är betydligt känsligare än de gamla smältsäkringarna, så är det sådana du har så är det inte säkert att det är något fel på motorn.


Är det försvarbart att koppla bort startbrytaren och driftkondensatorn å köra äkta trefas?


Nej. Däremot skulle det gå utmärkt att köra en enfas asynkronmotor utan kondensator på ett tvåfasnät med 90 graders förskjutning mellan faserna (alltså inte 120 som i ett trefasnät). Tyvärr finns det vad jag vet inga tvåfasnät kvar i drift här i världen, de kom till på 1890-talet som ett sätt att kringgå trefaspatenten och slippa betala licensavgifter till Asea, AEG m fl.

Det som skiljer en enfas asynkronmotor från en trefasmotor är att lindningarna elektriskt sett är förskjutna 90 grader från varandra i statorn istället för 120. Och ibland - i synnerhet på motorer som inte är tänkta att kunna reverseras utan bara ska gå åt ett håll - är startlindningen inte elektriskt lika huvudlindningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qqq (trådstartaren)

#7 » 21:29:38, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, tack för tipsen TD, MM, TF.
Jag menar att om jag kan får tag på en trefasare med direktmontering så skulle det vara en fördel. inte att försöka bygga om befintlig enfasare.
hursomhelst så kollade jag på konningarna och det står följande på dom:
#1:

ITT
MP35/130/330C
130 uF +-10%
330V - AB 1,7% ED
HUF 560-8
500000 SCHALTSPIELE
-25/85 C

#2:
BOSCH 0670 313 429
40 uF +-10%
400V- DB/HSFNT
-25/70 C
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#8 » 07:48:56, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.tme.eu/se/katalog/motorkondensatorer_100263/

80:- + frakt .. 70:- ? = cirka 150:- hemma. PP betalning.


Bild


Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se