Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Skaffa dieseldriven kompressor för blästring

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Henrik.E (trådstartaren)

#1 » 01:19:29, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på att skaffa en lite större kompressor som jag kan ha till att blästra med.
Kan ju vara bra att kunna köra nån bergborrmaskin med den också.
Vilken storlek ska man ha på kompressorn till tex en sån här utrustning ?

https://www.esska.se/esska_se_s/BlastPa ... 1-990.html

Det beror ju så klart på hur bråttom man har och vilken storlek på munstycke man väljer men vad ska man som minst kolla efter
om man ska kunna använda sakerna utan att det ska gå allt för sakta ?
Räcker 3-5 m3/ min eller lär man upp på 8- 10 m3/min ?

Har ni även tips på vad man ska titta efter när man ska skaffa blästerutrustning så vore det bra :smile:
Jag hade tänkt stå utomhus när jag blästrar så jag kommer inte att återanvända blästermedlet.
Vill kunna blästra lite större saker som maskiner, skopor och diverse redskap mm

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



Lars-Peter D

#2 » 09:23:06, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: Kan bli intressant dehär... Har ochså funderat litet kring blästring, men tänkte ha 5 m3 traktordriven skruvkompressor och ett lämpligt blästeraggregat. I princip en "blästervagn". Kanske får revidera tankarna, får se vad tråden ger. Verkar en aning njuggt med uppgifter om luftbehov/olika munstycken, etc.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Stridis2

#3 » 21:54:11, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hållit på med en hel del hobbyblästring, helt självlärd. Som jag uppfattar saken är det fyra saker som bestämmer hur effektivt blästringen fungerar (på samma yta):
* Luftflöde
* Lufttryck
* Vikt blästermedel
* Blästermedlets aggressivitet

Några saker man bör tänka på för att få bra effekt är val av munstycke (jag inbillar mig att det är stor skillnad mellan olika tillverkares munstycke hur väl de blästrar, hur mycket de misshandlar blästerföremålet och hur länge de håller). Har man för klen slang mellan klockan och munstycket så bromsar denna samt slits upp snabbt, för grov så blir luftflödet så lågt att sanden lägger sig i botten och stryper luftflödet och till slut kommer en bra kladd sand.
Det sliter mest i ytterkurvor, så försök att ha lagom kort slang samt inte ha den i skarpa vinklar, samt när håldiametern ökar. Har man en D-nippel mellan två rördelar så äts alltså det andra röret upp efter D-nippeln.
Fint blästermedel, rätt sorts munstycken och lagom lågt tryck så får man en rackarns fin yta. Jag kommer fortfarande ihåg billackerarens tindrande ögon när han såg min första Range Rover som jag hade blästrat. Både aluminiumplåt och järnplåt, men han bara tog en fin polerduk och drog över hela bilen innan han sprutade.
Om jag inte minns fel brukade jag använda munstycken runt 6 - 8 mm (från Eastwood Company, så de var 1/4" och 5/16") med en dieselkompressor som troligen gav runt 5 kubik.
Jag köpte putssand, torkade och siktade själv för att hålla kostnaderna nere på blästermedel.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

cad59

#4 » 23:43:11, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paradoxalt att denna tråd skapades samtidigt som jag trilla över en dieselkompressor och tänkte dra igång en tråd om den och min fantasi om att blästra med den.
Jättekul, bidrar gärna med mina erfarenheter när dom kommer.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

SvampenT15

#5 » 09:10:19, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kan det här vara något som intresserar er att försöka få igång
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Lars-Peter D

#6 » 10:27:53, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en Hydor P-3200 kolv- kompressor från ca. 1980, "under en gran", (eller om det är beteckningen på paketet som har bestått av en Briggs-Stratton 18 hp och remdrift kompressor) som ger 25 L/sek.900 rpm./ vid 6 bar. (Vid max varvtal torde den ge ca. 35 L/sek) Motor hade i ett tidigt skede gått till Gud. Visade sig att kompressor/tank var som nya, vid kontroll. Denna är idag, försedd med adapter/tapp, för direktdrift från kraftuttag traktor. Vid prov med Einhells blästerpistol med sugslang för blästermedel, fungerar kombinationen utmärkt. 700 rpm kompressor ger vad denna blästerpistol behöver. Fungerar utmärkt för små blästerarbeten på någon m2.... Återstår att se om kombinationen biter på gravrost och tjock målfärg etc. Joo, paketet är försett med tryckstyrd avlastningsventil/frigång, en väldigt bra patent egentligen. Frågan är om det är dags att titta efter en blästerpistol av bättre "kvalite", misstänker att sådana nog finns.... Någon som förvarar blästermedel i plast-tunnor med lock, i kallt-utrymme? Fantiserar att det kunde vara ett bra alternativ...
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Stridis2

#7 » 12:24:04, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har förvarat blästersand i 200 liters plåttunnor med avtagbart lock utomhus. Blir lite fukt på kanten av vissa tunnor, men så länge locken inte har rostat itu fungerase det utmärkt.
Dock har jag alltid siktat sanden innan jag häller den i klockan. Detta förhindrar massor med problem
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Henrik.E (trådstartaren)

#8 » 00:49:26, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade lite intressant info om blästring om det är nån som är intreserad
http://www.anti-corrosion.com/produkter ... rsikt.html

http://www.anti-corrosion.com/produkter ... ycken.html

http://www.anti-corrosion.com/produkter ... ycken.html

Verkar som man lär upp på runt 5 m3 / min om det ska börja hända något när man ska blästra lite större ytor.

Hur funkar en lite modernare dieselkompressor vid olika luftuttag ? Reglerar den motorvarvtalet beroende på hur mycket luft
man tar ut ?
Tänkte om man skulle skaffa en som ger 10-12 m3 men kanske bara behöver runt 5 m3 luft. Blir det då att man eldar för kråkorna
och får onödigt hög bränsleförbrukning ?
Kanske det då är bättre att skaffa en som ger närmare den luftmängd man tror sig behöva.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

uchatin

#9 » 14:47:16, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en diseldriven från det militära gjord ungefär 1946 ger 3m2, prima skick eftersom den inte har gått något. Som det är nu startas den med krut, det bara smäller till och en rökpelare upp i luften. Det är krut i bygget skulle man kunna säga!!!
Inget jag använder så jag få hitta på ett pris på den. Har haft en till. Fina grejor!!!
Ställer man sig i luftstrålen från den kan man med lätthet segla långt.
Har för min att det DKW tvåtakts diselmotor, mums tysk kvalitta, emedan rest är Atlas.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

wildeside

#10 » 21:49:18, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

8 kubik, 8 bar fungerar bra både till glas, fajali, ok gritt och glas.
Om man kör 8 mm munstycke.
Skillnaden på olika tillverkare av munstycken är hur länge dom håller, blir ingen skillnad på budget/kvalitetsmunstycke så länge dom håller måttet.
Med tiden slits munstycket=hålet blir större och då krävs det mer luft flöde för att blästra.
Är för gammal för att veta bäst!
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se