Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

XAS 85

61 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Burträskarn (trådstartaren)

#1 » 23:59:17, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då har man blivit med kompressor! En liten söt Atlas XAS 85 blev det. Den var född 1983 så det är ju en bra bit kvar till pensionen. Ambitionen är ju att få liv i den här maskinen, så pass att jag får ett par kubikmeter luft till borrmaskinen. Jag ska försöka berätta om hur det går, men jag garanterar ingenting, jag är ju ändå världens viktigaste person (åtminstone känns det så då Gud och varenda människa sliter i mig...).
Till att börja med kan jag visa några bilder av skönheten (?). Den skarpsynte ser att det är en liten detalj som saknas. Till och med Atlas kräver en startmotor, förhoppningsvis kan jag bättra på färgen och framför allt fixa en passande fälg. Någon (?) hade satt dit en Volvofälg (bultcirkel 5/108) på ett MB-nav (5/112). Givetvis hade jag ju inte ens sett röken efter en MB-fälg, däremot har jag ett urval Omegahjul (5/110). Det gick dit, men inte så mycket mer heller...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280



QV_

#2 » 07:50:07, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vart man lite avunsjuk då. Grattis
Är det kyla på luften i dessa?

MBfälg hittar du säkert via www.bildelsbasen.se
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Burträskarn (trådstartaren)

#3 » 11:57:22, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar. Nä, ingen kylning på den här, det är inget jag behöver.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Blommas

#4 » 12:22:26, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp hjulbultar med flytande assymetrisk kona annars finns risken att du tappar hjulet.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Burträskarn (trådstartaren)

#5 » 23:50:43, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fälgfrågan kan nog betraktas som löst tack vare en ytterst vänlig själ på den lokala gummiverkstaden. Låt min ohöljda tacksamhet härmed bli allmänt känd!
I övrigt har inte så mycket hänt, lite renblåsning och så har jag lossat en panel. Ett fast grepp om generatorremmen visade att ingenting har rostat ihop, och det är ju väldigt positivt.
Bildbevis på eventuella framsteg kommer då man minst anar det. :photograph:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Burträskarn (trådstartaren)

#6 » 23:21:35, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kalla det för framsteg är väl att ta i så man spricker, men det här projektet rör faktiskt på sig (det är det inte alla som gör...). Demonteringen har inletts..

Bild
Bild
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Burträskarn (trådstartaren)

#7 » 20:32:08, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska ju göra "statusuppdateringar" på (o)sociala medier, och jag vill ju inte vara sämre...

Reservdelsmaskinen som ingick i köpet står och pryder sin plats i verkstaden. En första undersökning antyder nåt sorts fel på kopplingen mellan motorn och kompressorn... Gummigrejen som ska överföra kraften känns som att den skulle vara o-billig.
Vad det ska vara för grej kan jag dock ta reda på, för idag landade reservdelslistan från Tyskland! Så snart jag har skickat det här ska scannern fram, för givetvis ska alla glada XAS85-ägande Maskinister få chansen att beställa rätt grejer!
I övrigt har inte ett jota hänt...!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Burträskarn (trådstartaren)

#8 » 00:17:10, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, men titta! Har det hänt nåt på kompressorfronten? :uupps:
Jo, lite. Reservdelslistan hjälpte mig att upptäcka att gummikopplingen kan vara dyr eller svindyr. Den turkiska varianten var inte dyrare än att jag tror att jag inte behöver ta en inteckning på kåken...
Ett slumpartat möte med lokal kompressorskruvare lämnade mig med rådet att inte köpa den turkiska varianten, eftersom de verkar ha för ovana att inte hålla så länge.
Och så fick jag veta att luftbehållaren brukar rosta då maskinerna blir stående ett längre tag. Så dagens insats har bestått i att skruva loss startmotorn från reservmaskinen, och att öppna luftbehållaren.
Och hur såg den då ut?
Jo, som ny!!!
Inte ett spår av rost och oljan verkade fräsch. Den delen tror jag duger för en provkörning.

Bild
Bild

Nästa steg blir att testa startmotorn, öppna luftbehållaren på den andra maskinen och att ta en närmare titt på det som skvalpar omkring i tanken (det verkar vara diesel, men jag vill vara säker...).
Men framförallt ska jag vänta på att Schenker-tomten ska komma med borrslipen! En Atlas Lsd 64 är införskaffad... :hurra:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Burträskarn (trådstartaren)

#9 » 11:12:56, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, startmotorn fungerar! Fast den låter ju inte precis som en spinnande katt, mer som en svårt förkyld gorilla... Nåväl, i ett budgetbygge sätter man tillbaka det som fungerar. Sen, då man vet att allt snurrar någorlunda, kan man börja byta ut det som skramlar värst.
Lite skumplastfylld plåt har också försvunnit. Jag har bestämt mig för att bygga om XAS:en till en XA. Översatt till mer begriplig svenska så betyder det att den här burken kommer att bli betydligt mer högljudd. Men eftersom jag mest rör mig på behörigt avstånd från civilisationen, så tar jag hellre decibel, om jag istället får utrymme att förvara grejer i.

Jag upprepar också min bön om info om LSD 64:an. Jag hittar ingenting på nätet, men uppenbarligen har det snurrat omkring ett antal slipar... Manual, men gärna också reservdelslista står på¨önskelistan...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

QV_

#10 » 20:26:59, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har man funderat lite mera på kompressor och det jag har hyrt nu (förmodar jag) och då behöver är en XAS 186.
Med ett behov på 7km3/min och 12 kg så vart de inte så nätta längre. 2 ton! Det blir fint att dra efter bilen.

Började kolla på vad det fanns tillsalu beg och hittade ett par i Polen.
Får väll ringa någon återförsäljare och fråga vad dessa bjässar kostar nya, även fast ny aldrig kommer gå i hop sig, utan det är beg som gäller om inte "förlusten" skall bli för stor.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Burträskarn (trådstartaren)

#11 » 21:21:23, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 186:a tappar man inte bort hur som helst... jag vet inte helt säkert vilken motor som brukar sitta i dem. Deutz är ju outslitlig. Jag ska kolla om min manual omfattar 186:an.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Burträskarn (trådstartaren)

#12 » 00:18:33, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är man lite trött i luvan... inte fasen omfattar mina papper en maskin ur 6-serien... tur att man inte har för vana att skryta om sitt goda förstånd :screwy:
Vad jag däremot vet är att uppställningen för att kolla reglerutrustningen är på plats. Bildsbevis och resultat inkommer så småningom. :photograph:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

QV_

#13 » 09:27:15, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en XAHS186 på blocket.
Billiga är de inte och tydligen så är "H" varianten inte så vanlig heller. Vilket är då den jag behöver

Listpris för ny var 530. Fast då heter de "V"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Burträskarn (trådstartaren)

#14 » 22:04:46, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en liten uppdatering. Först av allt var jag lite orolig över om regleringen skulle fungera. Efter att ha glott mig fördärvad på luftschemat, insåg jag att det hela var ganska enkelt: allt som behövdes var att koppla tryckluft på den styrande anslutningen från luftmottagaren.
Bild

Bild

Ytterligt avancerad uppkoppling, not!
Resultatet var över förväntan. Efter att ha skrämt mig själv ganska ordentligt (jag ägnade fem minuter åt att leta efter den läckande slangen), kom jag på att man kanske skulle trycka in pålastningsventilen, och helt plötsligt hade jag ingen slangbrott längre!! Istället kunde jag konstatera att varvtalsregleringen hade vänligheten att reagera då jag ökade och minskade tryckinställningen.
Nästa steg blev att plocka bort en slang på luftintaget, köra ner fiberoptikgrejen (jaja, jag kommer väl på vad den rackarns grejen egentligen heter, sen nån gång...), och konstaterade att avlastningsventilen rörde sig, precis som den borde. Omåttligt nöjd med att inget verkade kärva tväröppnade jag locket till luftmottagaren och konstaterade att både den och filtret såg oförskämt fräsch ut.


Bild

I detta läge bestämde jag mig för att chansa. Jag kollade oljan i motorn, mätte upp en liter kompressorolja och tippade ner i luftintaget, och så gjorde jag ett försök att starta eländet. Och tro det eller ej, men den STARTADE!!! Och inte nog med det, det började blåsa också (då jag öppnade en av kranarna, alltså). Gissa om jag är nöjd just nu... :hurra: :hurra: :hurra:

Nästa steg blir att byta lite oljor, men framför allt måste jag bygga ett remskydd. Tanken är att bygga ett litet förvaringsutrymme framför motorn, och eftersom jag har en väldig motvilja mot att köra in grejer in i fläkt och generatorremmar, så behövs ett litet mekaniskt skydd. Tankearbetet pågår...


Bild

Parallellt med detta så jobbar jag med att få liv i borrslipmaskinen, Lsd 64, även känd som Bäver. Jag misstänker starkt att det fattas delar i motorn, men första av allt måste jag byta lagren. Det bakre ställer till problem, eftersom varvtalsbegränsaren sitter i vägen - och jag vet inte hur man får loss den (hel...!). tips mottages tacksamt..



Bild

Bild

För övrigt önskar jag alla glada maskinister en osannolikt GOD JUL
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Burträskarn (trådstartaren)

#15 » 00:09:57, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet livstecken: slipmotorn är ihopsatt!!!! Efter ett omfattande grubblande så fattade jag mod och satte rotorn i skruvstycket, letade fram stora skiftnyckeln, och började vrida. Första försöket kändes lite oroväckande segt, inte kunde det väl vara så att... Jajamän, den rackarns regulatorn är vänstergängad!
Efter en trekvarts jobb var bägge lagren på plats, de ingående delarna tvättade och ihopmonterade. Sen tog optimistkonsulten över: givetvis kunde jag inte låta bli att provblåsa med lilla verkstadskompressorn (200 liter/minut...). Men tro det eller ej, motorn gjorde små ömkliga försök att snurra!
På kompressorsidan har draget varit loss och blivit en aning modifierat...
Bildbevis nedkommer vid senare tillfälle!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron