Dags för en liten uppdatering. Först av allt var jag lite orolig över om regleringen skulle fungera. Efter att ha glott mig fördärvad på luftschemat, insåg jag att det hela var ganska enkelt: allt som behövdes var att koppla tryckluft på den styrande anslutningen från luftmottagaren.
Ytterligt avancerad uppkoppling, not!
Resultatet var över förväntan. Efter att ha skrämt mig själv ganska ordentligt (jag ägnade fem minuter åt att leta efter den läckande slangen), kom jag på att man kanske skulle trycka in pålastningsventilen, och helt plötsligt hade jag ingen slangbrott längre!! Istället kunde jag konstatera att varvtalsregleringen hade vänligheten att reagera då jag ökade och minskade tryckinställningen.
Nästa steg blev att plocka bort en
slang på luftintaget, köra ner fiberoptikgrejen (jaja, jag kommer väl på vad den rackarns grejen egentligen heter, sen nån gång...), och konstaterade att avlastningsventilen rörde sig, precis som den borde. Omåttligt nöjd med att inget verkade kärva tväröppnade jag locket till luftmottagaren och konstaterade att både den och filtret såg oförskämt fräsch ut.
I detta läge bestämde jag mig för att chansa. Jag kollade oljan i motorn, mätte upp en liter kompressorolja och tippade ner i luftintaget, och så gjorde jag ett försök att starta eländet. Och tro det eller ej, men den STARTADE!!! Och inte nog med det, det började blåsa också (då jag öppnade en av kranarna, alltså). Gissa om jag är nöjd just nu...
Nästa steg blir att byta lite oljor, men framför allt måste jag bygga ett remskydd. Tanken är att bygga ett litet förvaringsutrymme framför motorn, och eftersom jag har en väldig motvilja mot att köra in grejer in i fläkt och generatorremmar, så behövs ett litet mekaniskt
skydd. Tankearbetet pågår...
Parallellt med detta så jobbar jag med att få liv i borrslipmaskinen, Lsd 64, även känd som Bäver. Jag misstänker starkt att det fattas delar i motorn, men första av allt måste jag byta lagren. Det bakre ställer till problem, eftersom varvtalsbegränsaren sitter i vägen - och jag vet inte hur man får loss den (hel...!). tips mottages tacksamt..
För övrigt önskar jag alla glada maskinister en osannolikt
GOD JUL