Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Säkringen går

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

BLM (trådstartaren)

#1 » 13:28:25, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en kompressor på auktion. Den saknade då kontakt på strömkabeln. Satte på en trefaskontakt. Pluggade in, men säkringen går hela tiden. Öppnar luckan på motorn och tycker att det ser ut som om den är Y-kopplad. Stämmer det? Visst ska det vara D-koppling i Sverige?
Kompressorn är en "Serva Industri".

Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt?

Bild
BLM
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:58, 13-11-2016
Ort: Svenstavik
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder C30 årsmodell 1991 m lastare samt vikplog



Rubert

#2 » 14:10:27, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är D-koppling.
Titta på motorns märkskylt.
Står det 230/400 alt 220/380 och ditt nät är 230/400 ska den kopplas i Y-koppling.
Om kompressorn har tryckavlastning vid start för att kunna starta med trycksatt tank så kan detta vara en orsak om den inte fungerar.
Om säkringarna går även om tanken är tom så är nog tryckavlastningen inte felorsaken.
Y-koppling får du om du kopplar ihop de övre skruvarna vågrätt och kopplar in matningen på de undre skruvarna.

Edit: tillagd text
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

BLM (trådstartaren)

#3 » 16:42:56, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar. Det är bra när man är näst intill novis...
En kompis påstod att vi i Sverige bara ska ha D-koppling medan man ex. i Norge har Y-Koppling. Kompressorn har tidigare använts här i Sverige. Men när jag köpte den hade förre ägaren klippt av kabeln och plockat bort kontakten....
Jag satte på ett nytt anslutningsdon för trefas och uteslöt nollan (den blå). När jag startar rör sig kompressormotorn vara ngn centimeter innan säkringen går. Försökte också vända riktningen, men det medförde bara att nästa säkring bland de tre faserna gick. Lufttanken är helt tom.
Tyvärr är märkskylten så skadad att den är oläslig, men jag kan se att det står 230 i en rutan och 400 i en annan.
BLM
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:58, 13-11-2016
Ort: Svenstavik
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder C30 årsmodell 1991 m lastare samt vikplog

tracker

#4 » 17:13:54, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många kw är motorn på ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

bonnen513

#5 » 17:21:57, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du jordfelsbrytare på anläggningen?
Har du tillgång till ohmmeter så du kan ohmmäta lindningarna?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Skru'are

#6 » 17:24:11, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#7 » 17:28:30, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ser ut å vara ett skrotobjekt kostnadsmässigt ifall den direktmonterade motor är kortsluten..

Ser ingen annan med den udda placerade kopplingslådan.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Skru'are

#8 » 17:40:09, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du fixa in bilden på kopplingsboxen också?

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#9 » 17:47:47, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skall nog vara glad att säkringarna går (om det bara är det). :djaevul:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#10 » 08:45:51, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BLM skrev:Tack för snabbt svar. Det är bra när man är näst intill novis...
En kompis påstod att vi i Sverige bara ska ha D-koppling medan man ex. i Norge har Y-Koppling. Kompressorn har tidigare använts här i Sverige. Men när jag köpte den hade förre ägaren klippt av kabeln och plockat bort kontakten....
Jag satte på ett nytt anslutningsdon för trefas och uteslöt nollan (den blå). När jag startar rör sig kompressormotorn vara ngn centimeter innan säkringen går. Försökte också vända riktningen, men det medförde bara att nästa säkring bland de tre faserna gick. Lufttanken är helt tom.
Tyvärr är märkskylten så skadad att den är oläslig, men jag kan se att det står 230 i en rutan och 400 i en annan.


Som blecken är monterade nu, så är motorn D-kopplad. Eftersom motorn tycks vara märkt 230/400 V så innebär det att kompressorn är avsedd att köras på ett 3 x 230 V elnät. Sådana är sällsynta i Sverige nuförtiden, förekommer bl a i samband med försvarets fältelverk och, fram till för ca 20 år sedan, i fastigheter längs järnvägar som matades från dåvarande Banverkets hjälpkraft. Någon gammal villaförort utanför Stockholm lär ha haft 3 x 230 V långt fram i tiden, det kan ev också fortfarande förekomma på en del industrier och vattenkraftstationer som lokalkraft.
I allmän eldistribution är däremot 3 x 230 V fortfarande ganska vanligt i Norge och Spanien, men även där pågår en omläggning av näten allteftersom till 400/230 V. I vissa delar av USA förekommer 208/120 V, och där skulle en D-kopplad 230/400 V-motor också fungera bra, om än den blir lite svagare än vid full spänning.

För Y-koppling, dvs för 400/230 V-nät ska blecken läggas horisontellt så de förbinder alla tre polskruvarna i en av raderna. Vanligtvis lägger man blecken på den övre raden och ansluter kablarna på den nedre.

Observera att det också förekommer trefasmotorer som är märkta 400/690 V. De ska D-kopplas när man använder dem i ett vanligt svenskt 400/230 V-nät, Y-kopplas om de ansluts till 3 x 690 V som förekommer på en del större industrier, och framför allt är de lämpliga för Y/D-start.

Om det finns nolla framdragen till en maskin så får man ALDRIG utelämna den och hoppas att det går bra ändå. Man MÅSTE kolla vad den är ansluten till i maskinen först - kanske något kontaktormotorskydd, nollspänningsutlösning eller liknande. Finns det saker inkopplade mellan någon av faserna och nollan, så MÅSTE man också kolla att de verkligen är avsedda för 230 V.
Kolla också att det inte finns några 230 V-prylar anslutna mellan två faser, de måste i så fall antingen kopplas om så de får spänning mellan fas och nolla, eller bytas ut mot motsvarande 400 V-prylar.

En fundering till: det ser märkligt ut att det är kablar med blå ringkabelskor anslutna till alla 6 anslutningarna i plinten. Är du säker på att det där verkligen är motorns kopplingsplint där omställning mellan Y- och D-koppling ska göras, eller är det bara en skarvplint för inkommande kabel? Det kan vara idé att reda ut ordentligt hur sakerna är kopplade och rita upp ett schema för hela maskinen.
Kolla om det kanske finns ett schema på insidan av locket till någon kopplingsdosa eller inknölat någonstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#11 » 09:06:00, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Kan du fixa in bilden på kopplingsboxen också?


Bild
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BLM (trådstartaren)

#12 » 13:18:24, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen miljoner tack för alla bra och kunniga svar. De resulterade dock i att jag stoppade kompressorn i bilen och åkte tillbaka med den till auktionsfirman.
Jag har otur med allt som heter kompressor. En annan tvåcylindrig (50 liters) som jag köpt på Jula gick startkondensatorn sönder. Bytte den efter en tid, men den beter sig lika dant. Den går igång, men efter fem sek så går säkringen. Frågan är om jag trots allt monterade de två anslutningarna fel. Brukar ha som rutin att alltid fota när jag monterar bort ngt, dock inte denna gången.
BLM
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:58, 13-11-2016
Ort: Svenstavik
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder C30 årsmodell 1991 m lastare samt vikplog

Michael Meier

#13 » 16:40:56, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se