BLM skrev:Tack för snabbt svar. Det är bra när man är näst intill novis...
En kompis påstod att vi i Sverige bara ska ha D-koppling medan man ex. i Norge har Y-Koppling. Kompressorn har tidigare använts här i Sverige. Men när jag köpte den hade förre ägaren klippt av kabeln och plockat bort kontakten....
Jag satte på ett nytt anslutningsdon för trefas och uteslöt nollan (den blå). När jag startar rör sig kompressormotorn vara ngn centimeter innan säkringen går. Försökte också vända riktningen, men det medförde bara att nästa
säkring bland de tre faserna gick. Lufttanken är helt tom.
Tyvärr är märkskylten så skadad att den är oläslig, men jag kan se att det står 230 i en rutan och 400 i en annan.
Som blecken är monterade nu, så är motorn D-kopplad. Eftersom motorn tycks vara märkt 230/400 V så innebär det att kompressorn är avsedd att köras på ett 3 x 230 V elnät. Sådana är sällsynta i Sverige nuförtiden, förekommer bl a i samband med försvarets fältelverk och, fram till för ca 20 år sedan, i fastigheter längs järnvägar som matades från dåvarande Banverkets hjälpkraft. Någon gammal villaförort utanför Stockholm lär ha haft 3 x 230 V långt fram i tiden, det kan ev också fortfarande förekomma på en del industrier och vattenkraftstationer som lokalkraft.
I allmän eldistribution är däremot 3 x 230 V fortfarande ganska vanligt i Norge och Spanien, men även där pågår en omläggning av näten allteftersom till 400/230 V. I vissa delar av USA förekommer 208/120 V, och där skulle en D-kopplad 230/400 V-motor också fungera bra, om än den blir lite svagare än vid full spänning.
För Y-koppling, dvs för 400/230 V-nät ska blecken läggas horisontellt så de förbinder alla tre polskruvarna i en av raderna. Vanligtvis lägger man blecken på den övre raden och ansluter kablarna på den nedre.
Observera att det också förekommer trefasmotorer som är märkta 400/690 V. De ska D-kopplas när man använder dem i ett vanligt svenskt 400/230 V-nät, Y-kopplas om de ansluts till 3 x 690 V som förekommer på en del större industrier, och framför allt är de lämpliga för Y/D-start.
Om det finns nolla framdragen till en maskin så får man ALDRIG utelämna den och hoppas att det går bra ändå. Man MÅSTE kolla vad den är ansluten till i maskinen först - kanske något kontaktormotorskydd, nollspänningsutlösning eller liknande. Finns det saker inkopplade mellan någon av faserna och nollan, så MÅSTE man också kolla att de verkligen är avsedda för 230 V.
Kolla också att det inte finns några 230 V-prylar anslutna mellan två faser, de måste i så fall antingen kopplas om så de får
spänning mellan fas och nolla, eller bytas ut mot motsvarande 400 V-prylar.
En fundering till: det ser märkligt ut att det är kablar med blå ringkabelskor anslutna till alla 6 anslutningarna i plinten. Är du säker på att det där verkligen är motorns kopplingsplint där omställning mellan Y- och D-koppling ska göras, eller är det bara en skarvplint för inkommande
kabel? Det kan vara idé att reda ut ordentligt hur sakerna är kopplade och rita upp ett schema för hela maskinen.
Kolla om det kanske finns ett schema på insidan av locket till någon kopplingsdosa eller inknölat någonstans.