Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Förslag på kompressor i mellanklass

103 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera kompressorer och tryckluft här

mats_o

#61 » 20:16:46, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

snowjim skrev:
mats_o skrev:tror det var den här jag gjorde mina från https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ng-209346/


Fungerar den bra även när det är lite kallare? D.v.s den blir inte hur stel som helst?


tror inte jag har använt den i kallväder faktiskt. Gubben bakom slangen, han trivs bäst i plusgrader ;)
Den är dock specad till -25 om jag minns rätt.

tror jag köpte nipplar och slangklammer på jula samtidigt med slangen, inget som helst problem att montera själv
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#62 » 20:27:20, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft både julas röda gummislang 1/2" & 3/8" de fick torrsprikor och började läcka efter 1,5 år..
Köpte då i panik den gula 1/2 på jula, den har jag fortfarande kvar efter 5 år
Har även den blå på vinda
Tycker både den blå och gula är bra om man är inne i värmen. De blir styva i kyla men det blir alla plast slangar.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Ove.G

#63 » 20:36:08, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni köper slang på metervara och nipplar, köp CEJ hanar o honor.
Om det följer med luftnipplar till lågprismaskiner kasta dom så långt ni kan så att ni aldrig hittar igen dom. Läckgebovar.

5 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Mattias Petterson

#64 » 20:42:58, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Om ni köper slang på metervara och nipplar, köp CEJ hanar o honor.
Om det följer med luftnipplar till lågprismaskiner kasta dom så långt ni kan så att ni aldrig hittar igen dom. Läckgebovar.

Brukar spreja kedje sprej i mina då håller det hyfsat tätt och går lätt att få ihop.
När jag vinner på lotto ska jag dock köpa "riktiga"
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

rospigg

#65 » 23:31:34, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På luftkrävande maskiner ska du montera 5-10 dm slang direkt på maskinen,
en snabbkoppling monterad direkt på maskinen kan reducera effekten med upp till 40%
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

gute84

#66 » 00:05:43, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

den här köpte jag till min riktigt skit http://www.swedol.se/hogflodeskoppling- ... ganga.html
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#67 » 00:44:34, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Om ni köper slang på metervara och nipplar, köp CEJ hanar o honor.
Om det följer med luftnipplar till lågprismaskiner kasta dom så långt ni kan så att ni aldrig hittar igen dom. Läckgebovar.


CEJN heter väl märket?
Det finns ju två gängse standarder på nipplar för hemma- och småverkstadsbruk. Cejn kallar dem 300 respektive 320. Numera är 320 mest gångbart i Europa, och 300 i USA. Många av de här dåliga lågpriskopplingarna och -nipplarna är mellanting som ska passa ihop någorlunda med både 300 och 320-serien, men det är sällan det blir riktigt bra.
300-serien användes mycket i Sverige på 60-talet och kallades då ofta "TEMA-koppling". På många håll (bl a alla Bilprovningens anläggningar) byttes de mot 320-serien på 70-talet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#68 » 11:35:38, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns billiga slangar och även kvalitetsslangar (om de som heter CEJN nu är någon bra kvalitet?)
https://www.duabhuset.se/index.php?view ... 103#sqr:(q[tryckluftsslang])
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magloman

#69 » 11:38:59, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa eller bland dom bästa slang- o kabelvindor är iaf Nederman, men dom har även lite billigare grejer också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

snowjim (trådstartaren)

#70 » 20:47:19, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var runt o tittade på lite slang idag och det slutade med att jag köpte Biltema som klarade ner till -40. Den bör hålla sig flexibel, det återstår att se hur länge den håller utan att spricka. Tydligen var armeringen i slangen av mjukare variant. I andra ser det ut som att armeringen är någon typ av metall.

Jag köpte 2 x 10 m i 9 mm vilket inte skulle vara några problem enligt butiken.

Riskerna jag ser med just denna slangen är att den kan vika sig något lättare vilket kan strypa luften i vissa fall och att ytan är mer sträv och matt så det finns ju en risk att den inte är fullt lika tålig.
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

snowjim (trådstartaren)

#71 » 14:17:54, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade kompressorn lite mer i helgen.

Slangen från Biltema känns medgörlig och bra, dock lite jobbig att snurra ihop. Man måste inse att för varje varv som man virar ihop slangen så behöver den snurra själv och förstår man det så är det mycket enklare att få det att gå ihop. Det innebär då att man måste börja att vira ihop den där den sitter fast i kompressorn. Det återstår att se hur den klarar minus grader.

10 meter når precis till framdäcken på bilen som står närmast utanför garaget. För att nå till den andra bilen så krävs förläggningen på 10 m till och då når den lugnt alla hjulen. Troligen hade det varit bättre med 1 st 15m och 1 st 5m. 10 m känns ju lite otympligt när man ska göra saker runtom i det lilla garaget. Att nå ända in i huset kan man såklart glömma, antar att man får ta med sig kompressorn in då. Förövrigt känns slangen ganska grov, vet inte om den är extra tjock eller om det är såhär som 10 mm slang faktiskt är. De jag använt tidigare hos kompisar har varit bra mycket tunnare slangar.

Jag provade pumpa däcken och det gick okay tills den lilla slangbiten lossnade från handtaget. Jag fick ju snurra lite på den korta slangbiten för att få den att passa däcket, biten var riktigt styv, antar att det har med kylan att göra. Detta medförde iallafall att även om biten ska gå att rotera så lossnade själva muttern som håller den på plats. Jag provade först att bara dra åt den med en skiftnyckel men då korvade sig o-ringen och stack ut utanför muttern, så det var bara till att göra om och spänna den mindre. Man kan ju konstatera att kvalitén kanske inte är på top men när det fungerade så fungerade det riktigt bra. Den visades liknande tryck för samtliga 8 däck och det stämde med vad vi brukar lägga i dem, d.v.s runt 2.6 bar. Jag vet ju av erfarenhet att man ofta får koppla om luftanslutningen på ventilen ett par gånger för att få en riktig avläsning, detta gäller ju även på macken.

Kompressorn hade faktiskt lite problem att starta, antar att det berodde på kylan. Ljuset gick ner en hel del och man hörde hur den försökte komma igång. Första gången gick proppen, andra gången avbröt jag försöken innan proppen skulle gå och provade igen direkt och då hoppade den igång. Misstänker att jag kommer behöva byta säkringen till en 11 eller 12, har hört att det ska vara möjligt?
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#72 » 14:22:37, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står på motorns skylt hur den ska vara säkrad.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Zukram

#73 » 16:45:53, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar gå betydligt trögare när det är kallt ja. Det märker jag tydligt på mina småkompressorer.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#74 » 17:04:58, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så grova tryckluftslangar som 10 mm (3/8") BLIR bängliga och besvärliga. Det är bättre att hålla sig till de klena 6 mm (1/4") -slangarna för vardagsbruk (däckpumpning, renblåsning mm) och bara ha en kort och grov slang för de få tillfällen då man verkligen behöver stort flöde, då kan man också bekväma sig att släpa fram kompressorn till arbetsplatsen.

Det är också fullt normalt att enfaskompressorer har svårt att komma igång i kyla, i synnerhet om elnätet är klent med hög förimpedans (stort spänningsfall). Om man vill vara säker på att när som helst kunna starta kompressorn även när det är riktigt kallt, så bör man sikta in sig på trefas. Eller också en av de här allra mest primitiva småkompressorerna som har kollektormotor och kuggväxel istället för direktdrift från asynkronmotor, kollektormotorn har mycket bättre förhållande mellan startmoment och startström så den kommer igång säkrare på ett klent elnät. Men den får ju istället andra nackdelar som t ex servicebehov, begränsad livslängd och en massa oljud.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek

#75 » 06:44:17, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lånar denna tråden lite då jag har en fundering på att köpa en till mindre kompressor för att använda i huvudsak till muttermaskin och vill ha en som går att flytta på. Den som jag har fått syn på är denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000033840/ Någon som har något att säga om denna vore det bra.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se