Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Förslag på kompressor i mellanklass

103 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera kompressorer och tryckluft här

torbjorn_forsman

#16 » 23:39:57, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med däckpåfyllaren är att det är så liten del av skalan som man verkligen har användning för, att minsta lilla kärvning eller nollställningsfel kan göra att man läser av en halv bar fel. Jag förstår inte varför däckpåfyllartillverkarna envisas med att sätta dit manometrar med fullt utslag 16 bar när man ytterst sällan behöver mäta mer än 5 bar. Idag borde en däckpåfyllare inte behöva bli dyrare för att man skickar med en digital manometer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



QV_

#17 » 23:57:44, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara av den anledningen att om det blir stopp så kommer trycket att öka till kompressortrycket och då knäcker man mätaren.

Min leak down testare som jag har från Habour fright har enligt köparna ett fel. Mätaren som går till 1 kg på sekundärsidan håller inte för 10Kg

För mätaren på primärsidan går till 10Kg och då "måste" man ju trycka upp 10Kg där. Att sedan sekundärsidan blir förstörd med ett "plopp" är ju inte ett handhavande fel utan ett rent konstruktionsfel?????

Så jag förstår varför man har 16 Kg på konsumentprylar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#18 » 00:23:22, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns det ju faktiskt s k övertryckssäkra manometrar, som tål ett högre tryck än vad som motsvarar fullt utslag, där står i så fall maxtryck bland finstilt text någonstans på skalan.

Det finns också manometrar som bara tillfälligt får utsättas för trycket som motsvarar fullt utslag, de brukar ha en svart triangel utanför skalan som anger max kontinuerligt tryck. Standardmanometrar för industribruk har ofta en sådan märkning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

snowjim (trådstartaren)

#19 » 01:15:55, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay förstår problemet, får ändå ge det ett försök.

Någon sa att muttorknackaren inte klarade mycket mer än vad en elektrisk klarar? Den jag har är Biltemas billigaste elektriska, allt den klarar är att snurra av redan lossade bultar och så klart skruva in dem en bit. Visst snabbar den upp arbetet men det hade ju varit fint om man kunde använda muttorknackaren lite så som verkstäderna gör.

Jag vet att det finns fina elektriska som klarar både lossa och spänna men de ligger långt utanför konsumetpriser.
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

snowjim (trådstartaren)

#20 » 09:22:24, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Att komressorn slår av vid 10 och återstartar vid 6 är helt normalt och det kan man välja själv. Jag har valt 8 och 6kg på min
Att trycket inte ökar beror alltså på att blåsmunstycket förbrukar lika mycket luft som kompressorn ger. Ett väl avvägt munstycke alltså.


Aha, trodde bara det fanns reglage för hur mycket bar som ska släppas ut men du säger alltså att det finns en inställning till någonstans som anger när kompressorn ska starta, ex om man behöver 10 bar så får kompressorn starta mer eller mindre direkt.
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#21 » 10:38:22, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

snowjim skrev:
QV_ skrev:Att komressorn slår av vid 10 och återstartar vid 6 är helt normalt och det kan man välja själv. Jag har valt 8 och 6kg på min
Att trycket inte ökar beror alltså på att blåsmunstycket förbrukar lika mycket luft som kompressorn ger. Ett väl avvägt munstycke alltså.


Aha, trodde bara det fanns reglage för hur mycket bar som ska släppas ut men du säger alltså att det finns en inställning till någonstans som anger när kompressorn ska starta, ex om man behöver 10 bar så får kompressorn starta mer eller mindre direkt.


Tryckströmbrytaren (pressostaten) på en tryckluftkompressor fungerar på precis samma sätt som motsvarande apparat på t ex en hydroforpump. Som regel finns det en inställning som påverkar både till- och frånslagstryck åt samma håll, och en annan inställning som bestämmer skillnaden mellan dem. Man bör inte ställa in onödigt liten skillnad eftersom det ger korta gång- och stopptider, och därmed onödigt slitage på både tryckströmbrytare och kompressor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Zukram

#22 » 10:43:59, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har monterat en TÄT kulventil på luftuttaget på min kompressor och stänger av där istället för att använda den elektriska avstäningen, på det viset har jag alltid luft när jag behöver. Det händer någon gång per år att backventilerna läckt såpass att den går igång "spontant", men den elförbrukningen har jag bestämt mig för att ignorera.

Jag köpte för över 10 år sedan en 3kW 3-fas kompressor från Biltema, den har fungerat felfritt sedan dess och den har tidvis gått ganska hårt. Den är ursprungligen tillverkad i Italien och när den ger upp kommer jag antagligen byta ut kompressordelen till en ny likadan. Tanken och motorn bör man kunna återanvända.

Jag rekommenderar alla att köpa en precis så stor kompressor man har råd, plats och säkringar till. Prisskillnaden är liten i jämförelse med den praktiska nyttan, plus att en grövre kompressor låter mycket trevligare.

Sen har jag också ett par mindre kompressorer som används för spikpistolning och sådant när inte slangen räcker från garaget. Eller, jag har bara en kvar, jag har givit bort de andra till bättre behövande. Jag kan vara lite korkad på det viset :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#23 » 10:47:13, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

snowjim skrev:Okay förstår problemet, får ändå ge det ett försök.

Någon sa att muttorknackaren inte klarade mycket mer än vad en elektrisk klarar? Den jag har är Biltemas billigaste elektriska, allt den klarar är att snurra av redan lossade bultar och så klart skruva in dem en bit. Visst snabbar den upp arbetet men det hade ju varit fint om man kunde använda muttorknackaren lite så som verkstäderna gör.

Jag vet att det finns fina elektriska som klarar både lossa och spänna men de ligger långt utanför konsumetpriser.


Om Biltemamutterdragaren inte klarar att lossa en åtdragen hjulmutter på en personbil, så är det antingen något direkt fel på den, eller också var muttern orimligt hårt åtdragen. Glappande hylsor och långa klena förlängare minskar också momentet från en slående mutterdragare.

Tänk på att även elektriska mutterdragare kräver regelbunden smörjning av slagmekanismen, och då och då måste man plocka isär och tvätta bort metallspån, rester av förbrukat smörjmedel mm om den ska fungera bra.

Ett tips är att skaffa en momentnyckel och prova att dra åt hjulmuttrarna med det moment som biltillverkaren föreskriver (kan vara mycket olika på olika bilmärken även med till synes liknande konstruktioner, allt mellan 55 och 160 Nm på personbilar), och känn sedan hur det känns att lossa de hjulmuttrarna med ett vanligt fälgkors eller den nyckel som följer med bilen.

Kom ihåg att smörja både gängor och anliggningsytor, annars sliter man ner hjulbultar/muttrar i förtid. Påståendena i en del verkstadshandböcker om att de inte ska smörjas, gäller möjligen för första gången helt nya delar med oskadad ytbehandling skruvas ihop, men definitivt inte när det rör sig om nav, fälgar och muttrar som har varit med flera år i vägsaltsmiljö.

På hjulmuttrar/bultar som har en lös kona eller bricka (förekommer i samband med lättmetallfälgar på bl a Ford och franska bilar), måste man kolla att den lösa delen inte har fastnat ihop med muttern, och att det är smort även däremellan. Meningen är att i slutet av åtdragningen ska det glida mellan bricka och mutter/bult, inte mellan bricka och fälg.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#24 » 11:33:36, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Jag har monterat en TÄT kulventil på luftuttaget på min kompressor och stänger av där istället för att använda den elektriska avstäningen, på det viset har jag alltid luft när jag behöver. Det händer någon gång per år att backventilerna läckt såpass att den går igång "spontant", men den elförbrukningen har jag bestämt mig för att ignorera.

Jag köpte för över 10 år sedan en 3kW 3-fas kompressor från Biltema, den har fungerat felfritt sedan dess och den har tidvis gått ganska hårt. Den är ursprungligen tillverkad i Italien och när den ger upp kommer jag antagligen byta ut kompressordelen till en ny likadan. Tanken och motorn bör man kunna återanvända.

Jag rekommenderar alla att köpa en precis så stor kompressor man har råd, plats och säkringar till. Prisskillnaden är liten i jämförelse med den praktiska nyttan, plus att en grövre kompressor låter mycket trevligare.

Sen har jag också ett par mindre kompressorer som används för spikpistolning och sådant när inte slangen räcker från garaget. Eller, jag har bara en kvar, jag har givit bort de andra till bättre behövande. Jag kan vara lite korkad på det viset :-)

/m


Jag skulle vilja påstå att tanken är det första som tar slut på de annars utmärkta Italienska kompressorerna Abac som säljs under ett stort antal namn bla Biltema. Klarar tanken besiktningen i tio år ska man vara nöjd sa besiktningsmannen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

torbjorn_forsman

#25 » 12:08:15, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda trycklufttank jag har sett rosta sönder, var till en äldre, svensktillverkad liten enfaskompressor. Den hade den längsgående svetsfogen längst ner, där allt kondensvatten samlas, och den hade rostat igenom i porer i fogen så den läckte irriterande mycket. Jag gav bort den kompressorn till en som lappade på svetsfogen och därefter höll tanken tätt. Den lär dock ha fått fötter på något vis nu - antingen borttappad eller bortskänkt i ännu ett led.

Ett problem som jag hörde hade uppdagats vid besiktning av trycklufttankar till flyttbara kompressorer (vet inte om det var italienska dito eller något mer seriöst märke) var att nippeln för dräneringskranen stack upp ett par cm i tanken, så det var omöjligt att tappa ur allt kondensvatten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

snowjim (trådstartaren)

#26 » 12:27:04, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
snowjim skrev:Okay förstår problemet, får ändå ge det ett försök.

Någon sa att muttorknackaren inte klarade mycket mer än vad en elektrisk klarar? Den jag har är Biltemas billigaste elektriska, allt den klarar är att snurra av redan lossade bultar och så klart skruva in dem en bit. Visst snabbar den upp arbetet men det hade ju varit fint om man kunde använda muttorknackaren lite så som verkstäderna gör.

Jag vet att det finns fina elektriska som klarar både lossa och spänna men de ligger långt utanför konsumetpriser.


Om Biltemamutterdragaren inte klarar att lossa en åtdragen hjulmutter på en personbil, så är det antingen något direkt fel på den, eller också var muttern orimligt hårt åtdragen. Glappande hylsor och långa klena förlängare minskar också momentet från en slående mutterdragare.



Den mutterknackare jag har från biltema är av enklare variant som bara kostade par 100 lappar och som vanligt får man vad man betalar för.

Men det låter som att tryckluftsdragaren egentligen kan lösa mitt problem, d.v.s lossa och spänna bultarna. Självklart får jag känna på det i efterhand.

Momentnyckel är inte dumt, har funderat på att köpa det ett par gånger till de bultar där det är kritiskt med rätt tryck. Dock så har jag fått uppfattningen att momentnycklar för rimliga pengar måste kalibreras regelbundet.

Sen kan jag tycka att momentnyckel på bultar för hjul är överdrivet. Vi har alltid bytt våra däck själva och aldrig använt momentnyckel, ingen av oss har tappat något däck på sådär 40 år. Vi har aldrig häller behövt byta ut bultar vad jag känner till. Generellt så är bultarna MYCKET hårdare spänt när bilen varit inne på verkstad, många gånger får man använda långa hävstänger för att få av bultarna som monterats på verkstad.
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#27 » 12:49:31, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder momentstav när jag drar åt hjulbulten. Funkat i över 10år iaf. Aldrig problem att få loss hjulet när det ska bytas och aldrig tappat nåt.

Kör med en gammal atlas kompressor från 60-talet och gamla mutterknackare från 90-talet. Verkar inte gå o slita ut dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Loke

#28 » 13:01:43, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktiskt kört med momentnyckel på hjulbultar för första gången i mitt liv, på VW LT35:an. Tog och testade hur hårt jag vanligtvis drar och på LT 35:an fick jag faktiskt dra hårdare med momentis än vad jag vanligtvis brukar dra med mutterknackaren. Min mutterdragare går till "6"', kör jag på 3:an så sitter dom lika hårt som om man drar åt dom för hand med fälgkors, går alltså att lossa med normal kraftansträngning.

Använde momentnyckeln för att veta vad jag gjorde genom att hjulbultarna på bussen skulle dras betydligt hårdare än på en vanlig personbil, så nu vet jag att 4:an på knackis är fullt tillräckligt på den bilen.

--------------------------------------------------------------------------------------

Om dom beter sig på verkstäder som jag sett på flera youtubefilmer hur dom kontrollerar åtdragningen av hjulbultarna är det inte konstigt att man får använda rör för att lossa. Har sett flera som tokdrar med mutterdragaren, sen springer runt bilen och kollar så det "klickar" i momentnyckeln utan någon som helst åtdragning, på det viset dras det ju inte "till" rätt moment, det man kollar är ju att man ligger över rätt moment, j*vla slarv är vad det är.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

QV_

#29 » 13:34:57, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

snowjim skrev:Okay förstår problemet, får ändå ge det ett försök.

Någon sa att muttorknackaren inte klarade mycket mer än vad en elektrisk klarar? Den jag har är Biltemas billigaste elektriska, allt den klarar är att snurra av redan lossade bultar och så klart skruva in dem en bit. Visst snabbar den upp arbetet men det hade ju varit fint om man kunde använda muttorknackaren lite så som verkstäderna gör.

Jag vet att det finns fina elektriska som klarar både lossa och spänna men de ligger långt utanför konsumetpriser.


Min tar 1200nm kostade 2 papp. Men den funkar praktiskt!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MN

#30 » 15:41:13, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang rostande tankar. Har ju ett antal kompressorer på jobbet och döm om min förvåning när det rostat hål i tanken på en Atlas Copco skruvkompressor med kyltork och nysventil som precis blivit 10 år. Den gamla kolvkompressorn från AC anno 1983 har inget fel på tanken. Tydligen har kamrererna tagit över konstruktionsavdelningen på AC som på så många andra ställen :-(
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Leif Larsson, Sparkz och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se