Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Förslag på kompressor i mellanklass

103 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera kompressorer och tryckluft här

torbjorn_forsman

#76 » 09:04:11, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bara ska använda den för mutterdragare då och då, så skulle det räcka gott med en mindre direktdriven kompressor som du får för mindre än halva priset jämfört med den där. Och dessutom mindre än halva vikten att släpa runt på gården.
Lågvarviga remdrivna kompressorer passar bäst där de ständigt står på samma plats och ska gå hela dagarna, så man kan dra nytta av den bättre livslängd kompressorblocket får tack vare lågt varvtal och låg kolvhastighet.

Tänk också på att en kraftig enfasdriven kompressor kan få svårt att orka igång om den används fältmässigt och matas via långa skarvsladdar osv. Enfas asynkronmotorer har dåligt startmoment, drar hög startström och om startströmmen begränsas av en klen matning så blir motorn ännu klenare i starten.
Ur den synpunkten är faktiskt de allra billigaste och sämsta kompressorerna med kollektormotor och kuggväxel bättre, en sådan motor har så bra startmoment att den säkert orkar igång även om nätspänningen skulle sjunka till hälften.
Trefaskompressorer är också att föredra ur startströmssynpunkt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Fuskmek

#77 » 18:27:06, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett utförligt svar. Då det gällde att flytta kompressorn var tanken att kunna ta med den i en vanlig kombi och slippa släpkärran som jag är tvungen att ta till då jag tar med en trefasare som jag har sedan tidigare. Flyttningen är mellan 2 olika garage några km men sedan har jag tillgång till 16A uttag i närheten. Ett problem som jag har sett då jag försökt söka på nätet om olika 1fasare är ju att de har svårt att starta då tempen ligger på 10 grader eller lägre ? Hade hoppats att denna remdrivna skulle klara det bättre?
Om jag skulle titta på Julas som de nu har extrapris på https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... 1821340060 Skulle den klara en mutterdragare av denna typen https://www.duabhuset.se/index.php?view ... tegory=230 utan att man blir ledsen av att behöva vänta mellan varje skruv? Mycket svammel från min sida men vill gärna köpa rätt för en gångs skull :smile:

(En sådan liten j...el med oljefri har vi också men den låter alldeles åt h... så den går det inte att ha igång och vara i närheten och den klarar absolut inte någon maskin överhuvud taget)
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

rospigg

#78 » 18:32:19, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var in på Swedol idag och blev förvånad över deras låga priser på kompressorer.
Även utbudet var brett-kolla om dom har något som kan passa dig!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Mattias Petterson

#79 » 18:35:49, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det var dålig prestanda på de i länkarna, jag skulle titta på en direktdriven 2 cylindrig 1fas med 50 liters tank.
Har själv en sådan och är nöjd med den, enda nackdelen är ljudet.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Fuskmek

#80 » 18:43:30, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Jag var in på Swedol idag och blev förvånad över deras låga priser på kompressorer.

/Rp
Mja... Då jag kollar deras hemsida verkar priserna inte speciellt låga men det är kanske högre klass på deras , men fick lite dåliga vibbar då jag fick syn på den lilla bullriga j..len på sidan :lmao:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek

#81 » 18:47:49, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev: jag skulle titta på en direktdriven 2 cylindrig 1fas med 50 liters tank.


Någon speciellt fabrikat att föreslå ?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#82 » 20:11:39, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:
Mattias Petterson skrev: jag skulle titta på en direktdriven 2 cylindrig 1fas med 50 liters tank.


Någon speciellt fabrikat att föreslå ?

Jag har en röd från bauhaus, kostade strax under 3000:- har jag för mig, då ingick även mutterdragare, färgspruta, borrmaskin, rak slipmaskin och någon klen spiralslang.
"Herkules" heter den nog.. tror det är likvärdig kvalité på alla i denna prisgrupp
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#83 » 20:49:21, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har problem att få igång kompressorn i kyla så kan man lösa det med en olja som inte blir så trögflytande i kyla. Vanligtvis brukar fabriksoljan i en billig kompressor vara något som, på motoroljespråk, motsvarar en "rak" SAE 30 eller SAE 40. Den blir ju mycket seg neråt +10 grader. Ska man använda kompressorn i svenskt utomhusklimat kan det vara bättre att använda en multigrade bilmotorolja i kompressorn, 5W-40 eller liknande. Men byt inte olja på en gång i en ny kompressor, utan låt den bli inkörd med fabriksoljan först.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek

#84 » 21:01:56, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den nya biloljan "för bra" så att den inte blir inkörd på rätt sätt då?
Åter till vilken som är lämplig till muttrandet. Är denna mer lämplig då http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000033785/ jag har lite svårt för dessa då jag tycker att de varvar väl mycket men det har kanske inte så stor betydelse för hållbarheten då denna inte kommer att gå 8 timmar dagligen? :klia:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#85 » 21:05:03, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken finns. Åtminstone avråds ju från att använda onödigt bra bilmotoroljor i små billiga bensinmotorer (gräsklipparmotorer etc) innan de har blivit inkörda.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#86 » 21:14:49, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den verkar bättre tycker jag, tar man bara bort biltema dekalen så lir den ännu bättre...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

gute84

#87 » 22:00:17, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Jag var in på Swedol idag och blev förvånad över deras låga priser på kompressorer.
Även utbudet var brett-kolla om dom har något som kan passa dig!
/Rp


och jag som har köpt en blev förvånad över deras låga låga kvalitet

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

QV_

#88 » 22:53:19, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev: Skulle den klara en mutterdragare av denna typen https://www.duabhuset.se/index.php?view ... tegory=230


Jag har någon äldre variant (köpt på Swedol) och den drar loss och återmonterar 4 hjul (nästan) utan att kompressorn startar.
Då har kompressorn en 150 liters tank. Mutterdragaren drar inte mycket luft eftersom den slår loss bulten "direkt"

Ser ut att kunna vara en trevlig mutterdragare förövrigt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Fuskmek

#89 » 15:04:14, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite återkoppling av min kompressor fundering. Efter att ha försökt sammanfatta era rekommendationer :svettas: så blev det en resa till det stora Blå varuhuset och den lilla kompressorn jag hade sedan förr fick sig en kompis.
Bild
passade på att få med en slang och lite olja.


Bild
Där syns även den nya mutterdragaren, försökte sätta på en slangbit enligt något tidigare förslag men lite osäker på hur detta blev då jag försökte få med dimsmörjaren också.
Har inte kört något riktigt men kompressorn fick gå obelastad enligt instruktionen. Tycker ljudnivån inte var så farligt hög men så hör jag ju så illa sedan förr så,,,.
Det lilla jag provkörde mutterdragaren så tyckte jag att trycket på mätaren föll mycket så det verkar som om reduceringen stryper flödet . Satte ner max trycket direkt då jag inte har behov av 10 kg inbillar mig att detta kan spara lite på kompressorn då den inte behöver gå upp onödigt högt i trycket.Får tacka för alla tips och synpunkter och kommer det inte att fungera kommer jag att skylla på er!! :lmao:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Ove.G

#90 » 15:37:13, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad heter mutterknacken
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se