1) Ja, det kommer den att klara. Kanske inte om de är fastrostade eller alldeles för hårt åtdragna, men normalt åtdragna hjulmuttrar på personbilar ska inte vara något problem. Om den trots allt inte orkar så är den mest vanliga orsaken invärtes krångel i mutterdragaren - t ex för att man har slarvat med smörjningen av den eller att det har blivit stort inre
läckage i lamellmotorn av någon anledning (smuts, fastkärvade lameller, seg blandning av kondensvatten och gammal
olja mm). Den näst vanligaste orsaken är tryckfall pga för lång och tunn
slang. Det är inte trycket i kompressorns tank utan det
tryck som råder vid mutterdragarens
slangnippel då den går för fullt, som den är intresserad av.
2) Om det finns ett nivå
glas så kan man anse att nivån är rätt så länge oljeytan syns i glaset då kompressorn har stått avstängd en stund och står exakt horisontellt. När du ska byta olja, så är Biltemas "kompressorolja" mycket lämplig. Om det inte står något i manualerna om oljebytesintervall så föreslår jag att du byter första gången efter 10 timmar (eller ännu tidigare om oljan blir grå), sedan med 50 timmars intervall.
3) Är du ute efter en slang med fabrikspressade nipplar, eller ska du köpa slang på metervara och montera nipplar och kopplingar själv med slangklammer? Fabrikspressade slangar finns på t ex Jula och Biltema, dels billigare plastslangar som blir hårda som armeringsjärn i kyla och dels dyrare gummislangar som tål kyla bra men kanske inte har så lång livslängd om man inte vet vad gummit är av för kvalitet. Jag har en fabrikspressad gummislang som köptes på Jula för ca 10 år sedan och på den börjar yttermanteln se sprucken ut nära ena änden nu. Gummislangar bör skyddas mot olja och
solljus i möjligaste mån.
25 m är i längsta laget om man vill ha något luftflöde att tala om och inte ha en så grov slang att den blir otymplig (en så lång slang kan duga för däckpumpning och små tryckluftverktyg, kanske renblåsning om man inte behöver riktigt full fart på flödet). Som tidigare skrivet i tråden, så är det bättre att göra en fast installation med VVS-materiel (15 mm kopparrör och press- , löd- eller klämringskopplingar) om man vill ha tillgång till tryckluft långt från kompressorn.
5. Den räcker gott och väl för så gott som alla "hemmajobb" om du inte har alltför bråttom utan kan ta en extra fika då och då medan du väntar på att den ska få upp trycket igen. Om du jobbar på ackord och varje minut är dyrbar så kanske det vore en annan sak. Det har slipats och blästrats mycket under årens lopp med mycket mindre kompressorer än den du har köpt, men man får lägga upp och planera arbetet så det passar till den utrustning man har. Sprutmålning är inga problem, men det behövs en tryckregulator och troligen en extra olje- och vattenavskiljare om man ska få det att fungera bra. Kom ihåg i sådana sammanhang att inte blanda ihop oljiga slangar som har fört
luft direkt från kompressorn eller t o m dimsmord luft för tryckluftverktyg, med rena oljefria slangar till färgsprutan. Det kan vara idé att t ex använda olika färg på slangarna eller olika sorters slangkopplingar för oljig respektive ren tryckluft.
4. Tappa av kondensvatten från tanken regelbundet. Tänk på att det blir som mest kondens vid varmt och fuktigt väder, då kan man behöva tömma flera gånger under samma dag, men när det är som kallast och torrast på vintern kan kompressorn gå flera månader utan att det samlas kondensvatten. Se till att kompressorn står frostfritt till om något rör mellan kompressorblocket och tanken bildar vattensäck, jag har blåst topplockspackningen på en
kompressor en gång pga en ispropp. Om det finns någon form av
luftfilter vid luftintaget så bör det rengöras då och då. Det är också bra om kompressorn står på ett rent ställe så den inte suger i sig slip- och blästerdamm, färgdimma från sprutmålning mm. Säkerhetsventilen bör provas regelbundet, minst en gång om året. Någon gång då och då kan man kolla att manometern visar rätt och att inte pressostatens till- och frånslagstryck har ändrat sig. I och med att det är en enfaskompressor kan man misstänka att höga startströmmar och spänningsspikar vid frånslag går hårt åt kontakterna i pressostaten, den håller nog längre om man kopplar in
gnistsläckare parallellt. Lär dig hur kompressorn brukar låta, och kör inte vidare om det hörs onormala ljud (slammer, missljud från
kullager etc).