Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Förslag på kompressor i mellanklass

103 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera kompressorer och tryckluft här

gaffa

#31 » 17:29:02, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 2 eller möjligen 2,5mm plåt i tankarna på de billiga kompressorerna och om man är laglydig och besiktigar tanken vart tredje år så går det ofta i 10år men tanken kan hålla trycket i ytterligare tio år om man har tur. Perfekt miljö inne i tanken för maximala rostangrepp vilket gör att man säljer många billiga kompressorer nuförtiden.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson



snowjim (trådstartaren)

#32 » 01:27:00, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
snowjim skrev:Okay förstår problemet, får ändå ge det ett försök.

Någon sa att muttorknackaren inte klarade mycket mer än vad en elektrisk klarar? Den jag har är Biltemas billigaste elektriska, allt den klarar är att snurra av redan lossade bultar och så klart skruva in dem en bit. Visst snabbar den upp arbetet men det hade ju varit fint om man kunde använda muttorknackaren lite så som verkstäderna gör.

Jag vet att det finns fina elektriska som klarar både lossa och spänna men de ligger långt utanför konsumetpriser.


Min tar 1200nm kostade 2 papp. Men den funkar praktiskt!


De e denna hjulmutterdragare jag har : http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhand ... 000022920/

Det står 450 Nm och jag kan konstatera att den är långt ifrån tillräcklig. När jag tittade runt lite märkes knackare så hamnade man snabbt på 3000-4000 kr. 2000 kr låter såklart inte helt fel MEN är det ett alternativ till kompressorn? Kompressorn kan trotts allt hjälpa till med en del andra sysslor med och jag har ju bilarna ganska nära kompressorn så det borde ju inte vara så jobbigt att använda muttorknackaren från kompressorn om den nu inte är hel kass.
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

snowjim (trådstartaren)

#33 » 01:34:47, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Par frågor :

1. Kommer medföljande hjulmutterdragare kunna spänna och lossa normala bultar på en personbil eller kommer jag få göra en del förhand? Om det krävs manuellt jobb, vad beror det på då? Luftflödet på kompressorn? Trycket?

2. Handboken var inte helt korrekt och den del som tar upp oljenivån stämde inte alls, antar att man uppdaterat kompressorn utan att ändrat manualen. Iallafall, det finns en liten utstickande genomskinlig bult där man kan se att det ligger olja upp till mitten. Ovan för den finns det en hög plastskruv som man kan skruva av, antar att man häller i oljan här. Iallafall, vad behöver jag göra när det kommer till olja? Hur vet jag att nivån är rätt? Och när ska jag byta till vilken olja?

3. Slangen som medföljde var på tok för kort, har ni något förslag på passande slang till denna kompressor? Jag hoppas på iallafall 25 meter om det är möjligt.

5. Vilka jobb kan man och kan inte göra med denna kompressor? Stämmer det att slip och blästring går bort direkt? Spruta rent vet jag redan att den klarar, kan jag anta att sprutlackering fungerar? Hur är det med sätta dyckert eller för den delen större spik?

4. Finns det något annat underhållsmässigt jag bör ha klart för mig?
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#34 » 09:49:09, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) Ja, det kommer den att klara. Kanske inte om de är fastrostade eller alldeles för hårt åtdragna, men normalt åtdragna hjulmuttrar på personbilar ska inte vara något problem. Om den trots allt inte orkar så är den mest vanliga orsaken invärtes krångel i mutterdragaren - t ex för att man har slarvat med smörjningen av den eller att det har blivit stort inre läckage i lamellmotorn av någon anledning (smuts, fastkärvade lameller, seg blandning av kondensvatten och gammal olja mm). Den näst vanligaste orsaken är tryckfall pga för lång och tunn slang. Det är inte trycket i kompressorns tank utan det tryck som råder vid mutterdragarens slangnippel då den går för fullt, som den är intresserad av.

2) Om det finns ett nivåglas så kan man anse att nivån är rätt så länge oljeytan syns i glaset då kompressorn har stått avstängd en stund och står exakt horisontellt. När du ska byta olja, så är Biltemas "kompressorolja" mycket lämplig. Om det inte står något i manualerna om oljebytesintervall så föreslår jag att du byter första gången efter 10 timmar (eller ännu tidigare om oljan blir grå), sedan med 50 timmars intervall.

3) Är du ute efter en slang med fabrikspressade nipplar, eller ska du köpa slang på metervara och montera nipplar och kopplingar själv med slangklammer? Fabrikspressade slangar finns på t ex Jula och Biltema, dels billigare plastslangar som blir hårda som armeringsjärn i kyla och dels dyrare gummislangar som tål kyla bra men kanske inte har så lång livslängd om man inte vet vad gummit är av för kvalitet. Jag har en fabrikspressad gummislang som köptes på Jula för ca 10 år sedan och på den börjar yttermanteln se sprucken ut nära ena änden nu. Gummislangar bör skyddas mot olja och solljus i möjligaste mån.
25 m är i längsta laget om man vill ha något luftflöde att tala om och inte ha en så grov slang att den blir otymplig (en så lång slang kan duga för däckpumpning och små tryckluftverktyg, kanske renblåsning om man inte behöver riktigt full fart på flödet). Som tidigare skrivet i tråden, så är det bättre att göra en fast installation med VVS-materiel (15 mm kopparrör och press- , löd- eller klämringskopplingar) om man vill ha tillgång till tryckluft långt från kompressorn.

5. Den räcker gott och väl för så gott som alla "hemmajobb" om du inte har alltför bråttom utan kan ta en extra fika då och då medan du väntar på att den ska få upp trycket igen. Om du jobbar på ackord och varje minut är dyrbar så kanske det vore en annan sak. Det har slipats och blästrats mycket under årens lopp med mycket mindre kompressorer än den du har köpt, men man får lägga upp och planera arbetet så det passar till den utrustning man har. Sprutmålning är inga problem, men det behövs en tryckregulator och troligen en extra olje- och vattenavskiljare om man ska få det att fungera bra. Kom ihåg i sådana sammanhang att inte blanda ihop oljiga slangar som har fört luft direkt från kompressorn eller t o m dimsmord luft för tryckluftverktyg, med rena oljefria slangar till färgsprutan. Det kan vara idé att t ex använda olika färg på slangarna eller olika sorters slangkopplingar för oljig respektive ren tryckluft.

4. Tappa av kondensvatten från tanken regelbundet. Tänk på att det blir som mest kondens vid varmt och fuktigt väder, då kan man behöva tömma flera gånger under samma dag, men när det är som kallast och torrast på vintern kan kompressorn gå flera månader utan att det samlas kondensvatten. Se till att kompressorn står frostfritt till om något rör mellan kompressorblocket och tanken bildar vattensäck, jag har blåst topplockspackningen på en kompressor en gång pga en ispropp. Om det finns någon form av luftfilter vid luftintaget så bör det rengöras då och då. Det är också bra om kompressorn står på ett rent ställe så den inte suger i sig slip- och blästerdamm, färgdimma från sprutmålning mm. Säkerhetsventilen bör provas regelbundet, minst en gång om året. Någon gång då och då kan man kolla att manometern visar rätt och att inte pressostatens till- och frånslagstryck har ändrat sig. I och med att det är en enfaskompressor kan man misstänka att höga startströmmar och spänningsspikar vid frånslag går hårt åt kontakterna i pressostaten, den håller nog längre om man kopplar in gnistsläckare parallellt. Lär dig hur kompressorn brukar låta, och kör inte vidare om det hörs onormala ljud (slammer, missljud från kullager etc).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

snowjim (trådstartaren)

#35 » 12:29:54, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra post! Tack!

Så en sådan som denna är överdriven då : https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... 012/#tab01 annars har den fått väldigt bra omdömen.

De flesta slangar som säljs på Jula och Biltema verkar annars vara PVC vilket troligen blir styva vid lite kyla vilket man kan läsa sig till i recensionerna med.

Är det 12 mm diameter som gäller?
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#36 » 12:35:19, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas blir i alla fall stel som ett rundjärn när det är -10º, jag har provat. :djaevul:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

snowjim (trådstartaren)

#37 » 12:37:00, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att Swedol har en 15 m i gummi : http://www.swedol.se/luftgummislang-15-m.html

Finns även en på vinda för 1800 kr på 20 m : http://www.swedol.se/slangvinda-luft-vatten-20m.html Men man är ju lite skeptisk till hur bra upprullningen fungerar i längden?
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#38 » 13:03:05, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som "t forsman" nämner så snåla inte på kvaliten på slangen, jag gjorde det och köpte för några år sen Julas "billiga" gula med pressade kopplingar på, under 10+ så börjar den bli stel, under 5+ nästan hopplös och under nollan blir den nästan som en grövre hård sträng, vid några minusgrader som ett armeringsjärn ungefär, går inte att rulla ihop, de få gånger jag haft den ute vid dessa temperaturer så har jag fått tagit in hela rulet in i garaget för att värma upp skiten för att den ska gå att rulla upp...vilket dynga alltså.

Brorsan köpte den dyrare röda (Jula) och den fungerar mycket bättre vid lägre temperaturer. Även såna här billiga genomskinliga armerade slangar blir hårda vid lägre temperaturer, men dom är ju av plast så det får man ju räkna med.

Omedgörliga slangar kan låta som ett litet problem i sammanhanget men i längden blir det frusterande att hela tiden reda ut slangtrasslet när slangarna rullar upp sig själva, fastnar bakom hjulen, hänger upp sig på dragkrok och inte minst kan repa lacken när dom lever sitt eget liv bakom bilen.

Så ett tips är att man kostar på sig slang med bättre kvalite, inte något billigt plastskit. Kanske två slangar i stället för en lång så man har möjlighet att välja beroende på vad man ska jobba med.

Från min större kompressor har jag en grövre slang, används till mutterdragare och andra maskiner i garaget, ska jag jobba ute så blir det den slangen som jag skarvar dom andra "smalare" från, på det sättet blir det kanske halva sträckan från kompressorn med smal slang, men ska sanningen fram vete fan om det har så stor betydelse för vanligt bilmeckande, ska man använda stora mutterknackare, till lastbilshjul och liknande så blir det ju givetvis annat.

Till plasmaskäraren och färgspruta har jag andra (rena) slangar som används endast till detta och dom kopplas då givetvis till uttag med vatten/oljeavskiljaren, där sitter i vanliga fall även slangen till blåsmunstycket inkopplat. Har alltså två ledningar, en med vattenavskiljare/dimsmörjare till verktygen och en med "ren" luft till blås/plasma och färgspruta. Detta fungerar bra för det jag sysslar med men ska man jobba mer seriöst med torr och ren luft så ska ytterligare grejer monteras på luftledningen.

Kom på mer: Det ovan skrivna är liksom grunden, dvs när jag kör med "storkompressorn", i vanliga fall när jag endast ska använda blåsmunstycket eller pumpa så kör jag med den lilla Meeckompressorn som jag köpte på rea, tycker det är lite eljest att dra igång den större för att blåsa bort lite svarvspån eller dyl. Den lilla kompressorn är också inkopplad via vattenavskiljaren, så blåsluften som används inne i garaget är förhållandevis torr och ren. Den lilla kompressorn är så lätt att jag bär med mig den obehindrat om det ska tex pumpas däck på bilarna, enklare att dra en kort skarvsladd än en massa slang.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Zukram

#39 » 15:34:04, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mutterknackare bör vara märkt minst 850nm för att den ska vara praktiskt användbar.
Jag skulle vilja ha en 1200nm (minst) och kanske en liten som inte drar sönder m8, m6 och sånt när man ska montera paneler och sånt som är nerlusade med småskruv.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

gaffa

#40 » 16:23:56, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att skruva med muskelkraft verkar vara underskattat :grin: När man var yngre tyckte man det var toppen med mutterdragare men nu tycker jag att det är lite nytta och ett j*vla väsen. Undantaget är El-Max, den klarar jag mig inte utan, man får ju inte loss ett enda släphjul utan denna fenomenala maskin.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Zukram

#41 » 17:12:20, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oväsen håller jag med om, men man sparar en j*vla massa tid på knackarn.
/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

gute84

#42 » 17:28:43, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

snowjim skrev:Såg att Swedol har en 15 m i gummi : http://www.swedol.se/luftgummislang-15-m.html

Finns även en på vinda för 1800 kr på 20 m : http://www.swedol.se/slangvinda-luft-vatten-20m.html Men man är ju lite skeptisk till hur bra upprullningen fungerar i längden?


jag har den från swedol på min den är riktigt stel inte skön att jobba med
Senast redigerad av gute84 18:33:34, 29-11-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

mats_o

#43 » 18:32:07, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

när det gäller slang så köpte jag lösa nipplar och 20m gummislang från Jula. Den har delats upp i två tiometers.
En slang är lagom till det mesta utan att det blir ett trasligt ormbo ihoprullat. Krisar det så kopplar man på den andra
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

snowjim (trådstartaren)

#44 » 21:36:47, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om ni ska peka ut en slang som ni vet är okay då? Vilket blir det? Verkar ju som att mer eller mindre alla blir styva när det blir lite kallt. Jula har ju en som går ner till -20 grader men även den skriver någon att den är stel.

Angånde mutterdragare så verkar den som medföljer ganska värdelös, kanske för försöka sälja den oanvänd på blocket. En rimlig som ger runt 800mn kostar ju typ 1300 kr, inte gratis men man kan ju hoppas att den håller en massa år om man bara använder den till 2 bilar 2 gånger om året.

Skruva förhand har jag altid gjort men det går klart snabbare med en mutterknackare. Tycker man att det väsnas så kan man alltid ta på sig hörlurar.
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

snowjim (trådstartaren)

#45 » 21:37:47, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vägrar käpa Julas Mecc men denna verkar grym för pengarna : https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... 1975593750
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se