Testade kompressorn lite mer i helgen.
Slangen från Biltema känns medgörlig och bra, dock lite jobbig att snurra ihop. Man måste inse att för varje varv som man virar ihop slangen så behöver den snurra själv och förstår man det så är det mycket enklare att få det att gå ihop. Det innebär då att man måste börja att vira ihop den där den sitter fast i kompressorn. Det återstår att se hur den klarar minus grader.
10 meter når precis till framdäcken på bilen som står närmast utanför garaget. För att nå till den andra bilen så krävs förläggningen på 10 m till och då når den lugnt alla hjulen. Troligen hade det varit bättre med 1 st 15m och 1 st 5m. 10 m känns ju lite otympligt när man ska göra saker runtom i det lilla garaget. Att nå ända in i huset kan man såklart glömma, antar att man får ta med sig kompressorn in då. Förövrigt känns slangen ganska grov, vet inte om den är extra tjock eller om det är såhär som 10 mm
slang faktiskt är. De jag använt tidigare hos kompisar har varit bra mycket tunnare slangar.
Jag provade pumpa däcken och det gick okay tills den lilla slangbiten lossnade från handtaget. Jag fick ju snurra lite på den korta slangbiten för att få den att passa däcket, biten var riktigt styv, antar att det har med kylan att göra. Detta medförde iallafall att även om biten ska gå att rotera så lossnade själva muttern som håller den på plats. Jag provade först att bara dra åt den med en
skiftnyckel men då korvade sig o-ringen och stack ut utanför muttern, så det var bara till att göra om och spänna den mindre. Man kan ju konstatera att kvalitén kanske inte är på top men när det fungerade så fungerade det riktigt bra. Den visades liknande
tryck för samtliga 8
däck och det stämde med vad vi brukar lägga i dem, d.v.s runt 2.6 bar. Jag vet ju av erfarenhet att man ofta får koppla om luftanslutningen på ventilen ett par gånger för att få en riktig avläsning, detta gäller ju även på macken.
Kompressorn hade faktiskt lite problem att starta, antar att det berodde på kylan. Ljuset gick ner en hel del och man hörde hur den försökte komma igång. Första gången gick proppen, andra gången avbröt jag försöken innan proppen skulle gå och provade igen direkt och då hoppade den igång. Misstänker att jag kommer behöva byta säkringen till en 11 eller 12, har hört att det ska vara möjligt?