Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Dimension uttag?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

ante.b (trådstartaren)

#1 » 20:02:09, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska montera snabbkopplingar på en 200l tank, vad bör man tänka på?
ska det vara vattenavskiljare för alla uttag eller ? storlek på uttagen?
finns ju hål i båda gavlarna och ett uppe på tanken men de på gavlarna kanske bara är för om man ska koppla ihop flera tankar.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017



Janson1

#2 » 07:53:18, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ingen aning vilka dina krav är men: Skall man bara pumpa däck, blåsa rent nåt då och då, alltså ren hobbyanvändning så behövs ingen vattenavskiljare. Skall man lackera så är det ett måste, kan även vara ett måste med lufttork i vissa fall. Vissa tryckluftmaskiner skall ha oljeinsmörjning och då finns det dimsmörjare för detta. Men om man sätter den på väggen innan slangen så blir slangen oljig invändigt och passar inte så bra för lackering efteråt... knappt renblåsning! Jag har 1/2 " fram och sen på vissa ställen gått ner till 3/8" och jag klarar mig numera alla mina jobb. Det som drar mest luft länge är blästerskåpet, där har jag 1/2" men jag skulle nog vilja haft en vattenavskiljare precis innan. Sedan har jag ett par små ställbara regulatorer som jag har vid sprutmålning så det rekomenderar jag också. Din tank måste ha en dräneringspunkt längst ner så till att verkligen få till det rätt. På min tank släpper jag ut i alla fall nån halvliter vatten då och då. Biltema/Swedol har snabbkopplingar som passar ihop med dom flesta system, börja där. Är tanken gjord för tilltänkt tryck? (brukar vara mellan 7 till 11 Bar)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ante.b (trådstartaren)

#3 » 14:04:19, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

står 11 bar på typskylten på tanken, sitter en förminskar i anslutningen på tanken så det är 1/4 " är det för klent eller går det bra?
ska man ha uttag på gaveln? sitter plugg där nu tror det är 1/2"
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#4 » 15:06:05, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att fundera på vad det är du ska använda tryckluften till, hur stora luftflöden det rör sig om, om du kommer att ha ytterligare tryckfall pga extremt långa slangar eller inte.

Det finns två vanliga typer av småsnabbkopplingar för hobby- och mindre verkstadsbruk, den som är vanligast i Europa går ofta under namnet Cejn 320 medan den andra, som numera sällan används här men fortfarande förekommer i bl a USA, kallas Cejn 300. Undvik de där billiga universalkopplingarna som passar ihop halvdant med bägge sorterna, man blir bara irriterad på dem. Antingen snäpper slangnippeln inte fast eller också öppnar inte kopplingen ordentligt i snäppläget utan ger stort tryckfall om man inte för hand pressar in nippeln i botten hela tiden.

Om man behöver riktigt stora luftflöden kan man behöva gå upp på en större typ av koppling, t ex Cejn 410, som dock inte passar ihop med någon av de vanliga. Fördelen med att använda dem är dock att man slipper låna ut tryckluftverktyg.

När det gäller hur mycket kondensvatten som bildas, så beror det kraftigt på luftfuktigheten (och därmed på väder och årstid). Om det är varmt och regnigt rötmånadsväder så kan man mycket väl få tappa ur en liter ur tanken efter att bara ha kört upp trycket en gång, under en lång och sammanhängande kall vinter kan det gå flera veckor utan att det blir något vatten alls.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#5 » 12:27:35, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övergång 3/8 - 1/4 på tanken sedan är det 1/4 T-kors
Bild

Är det för klent? går det sätta vattenavskiljare mellan övergång och T?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

InläggDetta inlägg har raderats av ante.b den 12:28:59, 23-03-2018.

torbjorn_forsman

#7 » 12:37:36, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

T-styckena är nog de största bovarna beträffande tryckfall i det här sammanhanget. Men jämfört med snabbkopplingarna, regulatorn och långa slangar spelar det nog ingen roll i praktiken.
Om jag hade gjort installationen så hade jag nog behållit G 3/8" på T-styckena (kanske använt någon slags Y-rör istället, men de är ju inte lika lätta att köpa överallt) och gått ner til mindre dimension så sent som möjligt.
Har också en känsla av att manometrar och tryckregulatorer inte gillar vibrationerna från en kompressor i längden, om det är en fast installation kan det vara bra att sätta sådana saker på väggen med en slang till kompressorn.
Om sakerna ska sitta i ouppvärmt utrymme bör man tänka på att manometern kan frysa sönder om det blir kondensvatten stående i den, den bör ha sin anslutning rakt nedåt med fall hela vägen till t ex tank eller vattenavskiljare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#8 » 12:45:38, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

så man ska inte ha någon vattenavskiljare före uttagen?
Kollade på Cejn e-safe uttag och all de olika dimens. på dem har samma luftflöde är det så eller är det felskrivit?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#9 » 15:05:20, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på. Om tanken står i ett svalt utrymme så att det ändå fälls ut kondens lättare i den, så kommer det förmodligen aldrig att bli mycket vatten i avskiljarna. Man kan också fundera på vad man ska ha tryckluften till och hur känslig man kommer att vara för eventuell medföljande dimma. Ibland kan det vara bättre att ha en lös vattenavskiljare med snabbkopplingar som man kopplar in bara de gånger man t ex ska sprutlacka eller blåsa ren något mycket fuktkänsligt.

När det gäller tryckfallsdiagrammet hos Cejn, https://www.cejn.com/globalassets/produ ... .jpg?w=700 ,så är det nog kopplingens invändiga konstruktion som stryper så mycket mer än innerdiametern på den gängade nippeln, att de tycker att man gott kan sätta samma siffra för alla kopplingar i samma serie.

Jag har kompressorn stående i ett ouppvärmt uthus och nergrävd slang (på ej frostfritt djup) därifrån till garaget. Inne i garaget finns en stor vattenavskiljare, samt en dräneringskran från den lägsta punkten på rörinstallationen. Det brukar aldrig finnas något vatten i vare sig avskiljaren eller "vattensäcken", däremot kan man tappa av stora mängder ur tanken vid kompressorn och det händer då och då på vintrarna att den nergrävda slangen fryser igen. Det finns ett T-stycke på lägsta punkten för kondensavtappning via en tunn slang och kran inne i garaget, men det är så dags att ge sig på den när det redan har frusit. Satt en gång i tiden dit ett elektriskt värmeelement för att kunna tina vid behov, men det har blivit avbrott i det - dags att gräva upp och reparera om det blir vår någon gång. Egentligen skulle det ha behövts en värmekabel längs den del av kondensavtappningsslangen som går i mark också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se