Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressor och tank i container?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

daniel n (trådstartaren)

#1 » 16:53:22, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Kaeser skruvkompressor komplett m tank, tork o automatik för dränering av tanken (borde rimligtvis inte behövas så ofta m torken tänker jag mig). För att slippa att den tar plats inomhus har jag fått idén att ställa den i en isolerad container bredvid verkstan. Är det en god ide?

Har fått info av tillverkaren om att skruvkompressorer vill stå varmt och jag tänker därför att jag kanske skulle kunna sätta ett isolerat rör mellan hus och container så att värme + insugsluft t kompressorn kommer ut till containern.

Ser ni några risker eller problem m att göra på detta sätt?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



Skru'are

#2 » 19:24:57, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går väl inte kontinuerligt? Den är således inte varm när den startar och konstruktionen är känslig för det. Jämn temperatur är snäll.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

daniel n (trådstartaren)

#3 » 00:06:02, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, den kommer långt ifrån att gå kontinuerligt, skulle egentligen inte behöva en skruvkompressor; men ville dels har stor tank och dels kunna få mkt luft när jag väl behöver det och dels så hittade jag ett komplett system till bra pris. Så värmen är jag inte orolig över, har svårt att tro att den kommer att gå mer än 10-20min/dag i snitt - även om det ibland kan bli 3-4 timmar i rad.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

torbjorn_forsman

#4 » 08:41:14, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan väl vara lämpligt att ha en termometer i containern och möjlighet att köra igång värme där några timmar innan du startar kompressorn om det är riktigt kallt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

daniel n (trådstartaren)

#5 » 09:20:35, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kunde iofs varit en ide, men så bra framförhållning har jag aldrig:( Så i så fall hade det fått bli värme hela tiden, och det skulle ju funka m ett elelment såklart. Samtidigt behöver jag i vilket fall få in luft till insuget t kompressorn o då tänkte jag att den skulle kunna få luft från snickeriet, och med den luften följer också värme som värmer containern. Å andra sidan är det kanske bättre att mata kompressorn m utomhusluft, trots att vi har relativt lite damm i snickeriet så är utomhusluften renare.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

MagnusGoransson

#6 » 09:53:18, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isolera ordentligt (30-40 cm) och ställ ett element där inne så blir det ju perfekt.

Annars räcker det ju ofta med en ganska lätt inbyggnad för att undvika ljud, om du skulle ha den inne i verkstaden.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Stridis2

#7 » 10:35:57, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har refererat flera gånger här på M till en bok som heter Sprutmålningens ABC och utgiven av Greiff, så de bör ju veta vad de pratar om. De hävdar att man ska ha kompressor och tank inomhus i uppvärmt utrymme men man ska ta luften utifrån.
Tar du luft från ett snickeri så får du med massor med damm. Inte så bra, vare sig för filter, resten av kompressorn eller renligheten i kompressorrummet... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Karl Andersson

#8 » 11:41:47, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha kompressor i container är inga bekymmer om du ser till att du kan ventilera bort överskottsvärmen, hålla frostfritt och att du får in tillräckligt mycket luft till kompressorn. Hellre en lösning där man återför en del av kompressorns alstrade värme till maskinrummet än att ta luft från ett snickeri. Går att lösa relativt enkelt med några termostatstyrda spjäll. Sätt gärna filterkasetter på luftintaget till containern.
Vilken oljetyp har du i maskinen? Storlek/modell på Kaesern?
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

daniel n (trådstartaren)

#9 » 13:16:27, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetyp vet jag inte. Det är en Kaeser som jag har för mig heter SM 10 eller SM11 eller så. 7,5kw 8bar.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se