Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Åsbrink kompressor med Fordson Major motor?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 23:48:46, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal Åsbrink dieselkompressor där man har sagt att det ska vara samma motor som i Fordson Major. Kompressorn har högst sannolikt stått med vatten i dieselpumpen en längre tid. För några år sedan pillade jag en del med den men fick inte den till att gå bra så den blev stående igen. I går tog jag mig samman och började på nytt. Första åtgärd var att köra röjsåg så man kom åt maskinen. :vissla:
Därefter ut med bottenpluggen i tanken och täta med en massa packningssilikon. Den hade läckt där tidigare, därav denna åtgärd. Inte snyggt, men det verkade bli tätt. Idag fyllde jag diesel men kunde trots detta inte trycka fram soppa till filtret med tryckluft. Första filterkoppen var full med brun gegga och silen var helt tät, men tack vare Maskinisten så hade jag läst att rödsprit var bra att lösa upp detta. Fungerade kanon, så efter några timmar fungerade denna igen. Filterkoppen läckte som ett såll. Vände packningen. Få se om det blev bättre, i annat fall får man väl byta denan.
Nästa fel på bränsleledningen var förpumpen. Den verkade inte fungera. Efter dissektion av denna visade sig membranet vara spräckt. Så då kommer mina första frågor. Kan det vara en Fordson Major-motor, och i så fall, då bör väl denna pump från OIE passa?
Fler bilder kan ordnas i morgon när det blir ljust.

Bild
Bild
Bild

Edit: Stavvar såm en krata. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



D13A

#2 » 18:36:47, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo men när du bästeller pump så ring och dubbelkolla och säg uttrycligen att du ska ha till en fordson major med pumpen monterad på insprutningspumpen de sista årsmodellerna av fordson super major hade matarpumpen på insprutningspumpen så det stämmer bra
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 23:44:36, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Kan det vara så att båda modellerna har funnits parallellt? Den jag beställde fanns mellan 52 - 04/62, den andra 52 - 08/61. "Min" pump har ca 3 cm lång arm medan den med glaskopp har ca 7 cm lång arm.

Jag har i alla fall beställt en matarpump idag som förhoppningsvis kommer om ungefär en vecka. Får hoppa det är rätt modell. Inte för jag vet om det löser alla problem, men kommer inte bränslet fram till spridarpumpen lär jag få svårt att få igång motorn... :vissla: Men skulle jag lyckas med detta så lär jag bli rik. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#4 » 20:40:00, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liket lever! :hurra:
I alla fall lite... :sad:
Jag fick matarpumpen i fredags. Såg rätt ut, men hade inte tid att montera, än mindre kontrollera. Men nu i kväll så åkte den på. Efter att ha monterat glaskoppen rätt (hade kommit snett förra gången jag pillade med denna) så tryckte jag fram bränsle med tryckluft. Därefter med handpumpen. Sagt och gjort, man måste ju prova. Lyfte ventilerna med ventillyften och tryckte på den provisoriska startknappen (ordinarie elsystem ville inte fungera). Efter två hostningar och ett varv på motorn kommer ett stort rökmoln och ett bröl som heter duga. Maskinen är igång! :hurra: Lät ungefär som jag mindes den, men efter kanske en halv minut stängde jag av motorn. Öppnade ytterligare en kran på tanken för att se till att tryck inte byggs upp innan jag provtryckt tanken med vatten.
Startar motorn på nytt. Tycker den varvar lite dåligt, men det hade den lite problem med i slutet av förra användningsperioden också. Men efter kanske en minut tappar motorn kraft och dör, ungefär som vid soppatorsk. Öppnar luftskruven på spridarpumpen och där sprutar diesel. Fanns alltså tryck även efter motorn stannat. Försöker återstarta flera gånger men motorn hostar till och tänder nästan men inte riktigt.
Lossar spridarrören, men där kommer knappt någon diesel när jag kör runt motorn. Luftar en gång till vid spridarpumpen. Låter det flöda ordentligt när jag pumpar med handpumpen. Nästa försök så kommer det bra med diesel vid spridarna. Försöker återstarta men det går inte, men batteriet är trött så det kan eventuellt ha berott på detta.

Nu till några frågor:
* Jag har locket av på spridarpumpen. När motorn gick såg det ut som det kom diesel och skummade lite vid nederkant av fjädrarna. Är detta normalt eller är det dåligt?

* Jag hade returröret från spridarna till tanken avskruvat, men här kom inte en droppe. Också en sak som inte är som den ska? Röret är inte tätt, men hur det ser ut i toppen / spridarna vet jag inte.

* Eftersom glaskoppen läcker, kan det vara så enkelt som att motorn drar luft därigenom, eller är detta för långsökt? Jag ska beställa en ny komplett bränslerenare, alltså både hållare och själva glaskoppen, i morgon men den lär dröja någon vecka innan den kommer.

* Några bra tips på vad mer jag bör kolla eller hur jag fortsätter med felsökningen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Burträskarn

#5 » 02:08:06, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till ett lyckat startförsök! Det är doften av en dieselmotor på väg att starta som är livets mening.

En vild gissning: kan det vara varvtalsregleringen (från kompressorn) som spökar. På min xas går motorn på en relativt hög tomgång, ända tills man aktiverar pålastningsventilen - då jädra hugger deutzen i! Om den regleringen har bestämt sig för att hålla ner varvtalet kan det ju bli liteknepigt att få igång den
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Fosson

#6 » 08:51:51, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den Fordson jag hade satt det en dieselmotor som var tagen från en Åsbrink kompressor.
Jag sökte på serienumret och det var tydligen en industriversion av motorn som satt där, inte en "ren" traktormotor.
Kompressorn stod f.ö. parkerad i gödselstan med den gamla traktormotorn halvt monterad, jag försökte skänka bort den men när ingen ville ha den så åkte den med skrotlasset.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 23:20:29, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfte fram kompressorn för att lättare kunna skruva. Än en gång kom teleskoplastaren till god användning. :mrgreen:
Fick upp maskinen i rätt skruvhöjd och lätt att ställa in spannar under.
Bild

Tömde ut kylvätskan och spolade igenom motor och kylare så gått det gick för att bli av med föroreningar. Körde därefter in maskinen på gården för att slippa springa så mycket med verktyg och liknande. Lite luft i däcken så såg redan maskinen mycket gladare ut.
Bild

Fick byta samtliga kylarslangar eftersom den undre var en universalslang med en ganska ful knäck på, och de båda andra simulerade springvatten. :mrgreen:
Bränslefiltret med glaskopp läckte också, så ett nytt sådant inhandlades och monterades.
Så, nu går motorn hyfsat...
När kyl och bränslesystem var täta (bortsett från kylarlocket som saknar halva packningen) så vattenfylldes tanken och provtrycktes. Lite nervöst, men tanken i sig verkar vara tät. Ett rör mellan tank och säkerhetsventil har en rostpor, säkerheltventilen sluter inte tätt direkt efter att man har släppt denna samt dräneringskranen är inte helt tät.
Men på det stora hela känns det riktigt hoppfullt. :hurra:
Bild

En del våld medelst slägga och lite olja så fungerade stödbenet igen.

Skylt på kompressorblock. Misstänker texten säger
Kompresor typ: ST32Z
Tillverkningsnummer: 8535
Driftstryck Atö: 7
Max varvtal: 1500
Tyvärr kan jag inte tyda texten under om vilka oljor som rekommenderas. Någon som har förslag på vad det kan vara? Det jag kan se är (ursäkta eventuella felläsningar)
BP Enagrol ??? 100
Ca??? Oil
Esso Nec??? 50
Gulf
Mobil DTE
Nynäs TD???
Shell Tapa O???
Sun Oil Sunl???
Bild

Skylt på tank. Texten säger
Behållarens nummer: 2092
Rymd liter: 145
Arbetstryck max Atö: 9
Provtryck (vatten) Atö: 11
Tillverkad: 1960
Besiktigad: 12 12
Besiktningsman: 879
Bild

Minneslista för mig själv. Återstå att göra innan den går att använda ordentligt:
* Rosthål på rör mellan tank och säkerhetsventil
* Dräneringskran läcker en aning
* Säkerhetsventil sluter inte tätt direkt efter man har släppt den
* Tryckluftskolv som styr varvtalssänkningen kärvar lite, sänker inte alltid max. Ev. ventilen som styr kolven som strular.
* Motorn går inte upp på vad jag tycker är fullvarv. Ska mäta varvtalet. I så fall så är det regulatorn i pumpen som strular.
* Byt olja i motorn.
* Byt olja i kompressorn.
* Axeltätningen genom ventilkåpan för ventillyftmekanismen läcker.
* Elsystemet fungerar inte.
* Laga avgasrör.
* Byta kylarlock.

Några frågor som jag hoppas någon har svar på:
* Kommer fortfarande inte en droppe diesel i returröret från spridarna. Ska det vara så?
* Smörjning av insprutningspumpen. Det verkar som eventuellt läckage från pumpsegmenten går ner i underdelen av pumpen. När här är för mycket diesel rinner detta ut genom ett dräneringsrör. Är detta korrekt, eller ska man ha någon tjockare olja i botten av pumpen?
* Förslag på vad för olja jag ska ha i kompressorblocket?
* Någon som vet något mer om maskinen? Allt från hur man uttyder modellnummer, info om viken motor det kan tänkas vara (än så länge har det passat med Fordson Major-delar jag har beställt), hur har kompressorn sett ut original med kåpor (bilder? :eat: ), färg osv..

Jag tycker det verkar lite konstigt att man byggt en tvåstegs kompressor som bara får leverera 7 Atö och satt denna på en tank som bara får ha 9 Atö arbetstryck??? Borde ha gått bra med en enstegs kompressor för så lågt tryck, eller? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#8 » 07:34:01, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller resterna av oljerekommendationsskylten så kan man ju identifiera vissa kända oljebeteckningar där.
T ex Mobil DTE, Shell Talpa Oil, Sun Oil Suniso. Alla de där finns i olika viskositetsklasser, med tanke på att det går att läsa 50 och 100 efter en del oljebeteckningar så misstänker jag att det ska vara ISO VG 100 eller SAE 50.

Suniso verkar numera stå för kylkompressoroljor, men 1960, på R12-tiden, var det ju bara vanliga mineraloljor som gällde i den branschen så det är väl troligt att det också var en vanlig SAE 50 smörjolja.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek

#9 » 07:49:48, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående läckolja från spridarna så blir det inga större mängder om allt är som det ska, i instruktionsboken till min massey-harris stod det att om det kommer diesel ur läckoljeröret är spridaren trasig och skall bytas.
Röret var inte ens kopplat till tank utan mynnade under motorn.. :uupps:
Annars läcker gärna läckoljans förgreningsrör under ventilkåpan på fordsonsnurrorna, då hamnar ju alltihop i motoroljan istället.. :huh:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 11:42:40, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:... så misstänker jag att det ska vara ISO VG 100 eller SAE 50...

Tack för goda tankar. ISO VG 100 får jag flera träffar på som kompressorolja så det låter troligt. Får iofs också träffar på sågkedjeolja, svårt att veta vilken man ska välja... :mrgreen:
Inte så många träffar i Sverige dock, kanske en vanligare betäckning på andra sidan pölen?
Hade tyvärr bara SAE30 hemma, men den blir kanske lite väl tunn? Får skriva upp SAE50 på handlelistan. Det går ju inte åt så många liter, gissar på tre. Oljan ser fortfarande fin ut i kompressorblocket, men det skadar nog inte att byta ändå.

Hidsmekolek skrev:...Annars läcker gärna läckoljans förgreningsrör under ventilkåpan på fordsonsnurrorna, då hamnar ju alltihop i motoroljan istället.. :huh:

Tack för tipset, ska kolla detta när jag lyfter ventilkåpan. Måste mäta vad det ska vara för packning till ventillyftsmekanismen så lika bra att göra två flugor på smällen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#11 » 12:31:51, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju känna på viskositeten på den gamla kompressoroljan, om det verkar rimligt med SAE 50. Den borde ju vara mer trögflytande än SAE 30.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se