Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Köpa kompressor till hobbyverkstad, försök till sammanfattning.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 00:48:29, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Är i tagen att köpa en kompressor till verkstan/garaget. Sambon har en sån där liten "attacheväska", en NuAir, oljefri sak. Bra och pumpa bollar med, fylla tanken till hydroforen men inget att ha i verkstan. Kan jag lika gärna huffa-och-puffa som Stora Stygga Vargen.
Har nog plöjt en 30 trådar i ämnet här på forat så man är kanske lite gaggig... :insomnia:
Börjar få kläm på vad jag behöver ha. Skrev det här som ett sammanfattande resonemang i mitt sökande. En del frågor återstår eller behöver förydligas (för mig). Kommentera gärna.

Användningsområde.
Tja.. rengöring i första hand. Förmodligen något luftverktyg, slipmaskiner kanske. Är den sen också lämpad för lackering är inte det någon nackdel, även om behovet inte finns just nu. Blästring? Hmm...

Funderingar.
En vanlig 24-liters "Biltema"-variant kanske duger i många fall men.. Nja. Låter ju så förbannat om inte annat. Mer än en gång har det varit nära kalsongbyte när dylik apparat rivstartar när man står i närheten. Frågetecken för kapacitet på en sån också. Rengöring, javisst, men luftverktyg? Neh. Köra en slipmaskin en längre stund utan längre uppehåll? Skulle inte tro det.
Rent spontant hade jag tänkt mig 50 liters tank, 3-fas motor, remdriven.. av ingen anledning alls egentligen, bara gissningar.

Begrepp och termer.
Några måttenheter för tryck: 1 bar = ~ 1 kgf/cm2 = ~ 100 kPa = ~ 10 mVp - Wiki, Bar, måttenhet
(honorable metion: 1 bar = ~ 14 Skålpunds-kraft/kvadrattum... whaaaaat!? :huh: Amerikaner... :mrgreen: )

Bygma anger:
(https://bygma.se/PIMIMPORTFILES/TRYGGME ... 585381.pdf )

Genomlupen cylindervolym = Teoretisk prestanda som fås genom ekvationen: kolvantal x kolvarea x slaglängd x varvtal och anges i l/sek, I/min eller m3/min.
Fri avgiven luftmängd = Kompressorns s egentliga kapacitetsmått och anger vad kompressorn verkligen levererar i luftmängd. Den anges i l/sek eller l/min. Den avgivna luftmängden är för Lunas kompressorer uppmätt vid 600 kPa (6 bar).
Verkningsgrad = Fri avgiven luftmängd i förhållande till genomlupen cylindervolym.

OBS. Skilj på fri avgiven luftmängd och genomlupen cylindervolym. En förväxling av begreppen kan bli fatal vid en kompressordimensionering, då ju den fria avgivna luftmängden är ca. 65% av genomlupen cylindervolym för 1-stegs kompressorer och 75% för 2-stegs kompressorer.
Belastningsgrad. = Kolvkompressorns belastningsgrad är ca. 70%, vilket innebär att kolvkompressor inte får vara i drift mer än 70% av arbetstiden. Kompressorn måste således orka ladda under arbetsoperationen och vila då trycket sjunker till inställt undre tryck. Skruvkompressorns belastningsgrad är 100%



Flöde
Rekommenderad flödesmängd för mina behov? (Skiter i blästergrejerna)
Annars är det bra att ligga på åtminstone 3-400 minutliter hemma. Mest drar luftslipmaskiner. --- Orsa @ Nyköp av kompressor vad tänka på?
Gjorde en snabbkoll på Jula och de två maskiner med högst flöde som jag är intresserad av är en bandslip och en excenterslip, tar 280 respektive 350 liter per minut. Alltså, för mig, absolut inte under 300 liter, 350 rekommenderas, med 400 sitter jag säkert i båten.

Motoreffekt
Man brukar ha en tumregel att varje HK ger 100L/minut /../
Jag vill blästra och köra slipmaskiner på luft och då anser jag att ett minimun är 5,5hk motor på kompressorn. Det är i princip max man kan köra på 3 fas 16 A säkring med tanke på startströmar.

--- QV_ @ Förslag på kompressor i mellanklass

Verktygsboden.se säljer nånting som heter "Pela by Balma". Två maskiner som exempel.
Effekt 4 hk Arbetstryck 11 bar, Volym 90 l, Varvtal 1400 rpm, Spänning 400 V, Fri avgiven luft 380 l/min
Effekt 5,5 hk Arbetstryck 8 bar, Volym 180 l, Varvtal 950 rpm, Spänning 400 V, Fri avgiven luft 495 l/min

Har kollat fler ställen och sett liknande data på andra maskiner. En 4 hk-maskin räcker för mig alltså.
Har inte kollat upp hur det är avsäkrat här hemma. Ska kikas på.

Stoppar in en fråga om tryck här. Likt nyss nämnda "Pela"-maskiner har jag sett på andra ställen att vid högre fri avgiven luftmängd är arbetstrycket lägre?
Spontant tycker jag det borde bli tvärtom, större tank, mer effekt, högre tryck. Men det kanske är precis tvärtom. Med mer volym, högre flöde, behövs inte det "högre" trycket för att åstadkomma det man vill. Eller? Hur hänger det ihop?
(och då menar jag inte att tryckvakten är olika inställd på olika maskiner utan varför väljer man att ha på detta vis?)

Kopplingar
.. har visst betydelse.
CEJN-kopplingar --- torbjorn_forsman @ Förslag på kompressor i mellanklass
Utgår ifrån att desto bättre precision i kopplingen desto mindre läckage och förluster?

Rospigg ger tips om ökad effektivitet.
..slang direkt på maskin --- rospigg @ Förslag på kompressor i mellanklass

Storlek på slang. Helst lite grövre slang för utrustning som behöver högre flöde, men räcker med tunnare slang för t.ex blåspistolen.
--- torbjorn_forsman @ Förslag på kompressor i mellanklass
Hur stor betydelse har det då om anslutningen mot tanken är 1/4'' men ansluten slang 3/8''. Någon förlust där?

Besiktning, säkerhet
Besiktning nämns emellanåt i några trådar.
Besiktningskravet kommer vid 1000 poäng --- Edholm09 @ Köpa eller inte köpa? Atlas copco kompressor
10 bar, 100 l tank = 1000 => "besiktningspliktig" ?
8 bar, 120 l tank = 960 => icke "besiktningspliktig" ?

Hur ofta? Hur utförs dylik besiktning?

Besiktning antar jag mest har att göra med företagande, om du har anställda, men som privatperson då? Kan man råka i kläm på nåt annat vis om kärlet inte är besiktat? Kärlet exploderar och en flyende ventil möblerar om fejset på grannen.. eller nåt?

Funktionstesta säkerhetsventil. Ingen fråga bara en notering. "Bra-att-veta". Hur många Maskinister gör det 1 ggr/år?
--- torbjorn_forsman @ Förslag på kompressor i mellanklass

Drift, underhåll
Olja i kompressorer. Är det något speciellt med "dedikerad" kompressorolja? Nån magisk tillsats eller bara annan viskositet?
torbjorn_forsman @ Förslag på kompressor i mellanklass

Övrigt
Inne eller utomhus är den stora frågan?
DennisCA @ Sätta kompressor utomhus och allmänna kompressorfrågor
dimorep @ Flytta ut kompressor i kylan
LeifAndersson @ Placering av kompressorer

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Begagnatmarknaden
Om man nu inte är så stadd i kassa (eller som jag, snål, helt enkelt :cool: ) kan köp av en begagnad maskin vara aktuellt. Vad ska man se upp med då?

Om "allmänskicket", som det heter, är OK och allting rör sig och går runt när man startar/ruckar på grejerna, är man då hyffsat säker på att inte bli blåst?

Vad är det som kan gå sönder på en dylik maskin?
- Tanken rostar sönder.
- Ventiler/kolvar fastnar/skär.
- Läckage allmänt, kopplingar ventiler
- Motor kaputt.
- ...

Dyker upp saker på Blocket, inte sällan Atlas Copco, som ser ut att vara från när Jesus gick i småskolan, ändå begärs de 5-7'000 för dem ibland ännu mer beroende på storlek. :klia:
Tvekar inför en sån investering. Om man kan få en sån här "Pela" från Verktygsboden, en 5,5 hk, 180 l för 6995 (på kampanj), känns det onekligen lite avigt att lägga 4'000 på en gammal Atlas Copco från -78 eller nåt. Då har Atlasen förmodligen högre kapacitet, men ändå :???:

En annan tanke. Hur sjutton inspekterar man kärlet invändigt innan begagnatköp, om man nu vill göra det? Gänga ur en koppling och i med en inspektionskamera?

:svettas:


För övrigt:
Fernballan ska alltid vara värst!
fernballan @ Blästerkompressor .. :cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



torbjorn_forsman

#2 » 10:27:13, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några kommentarer:
Om man har tillräckligt stor tank, så det blir långa gång- och stopptider, så behöver ju kompressorn inte ge lika högt flöde som ens tryckluftverktyg kräver. Man står ju aldrig och slipar eller blästrat oavbrutet en hel arbetsdag utan det blir alltid avbrott i arbetet då och då. Det räcker med att tanken är så stor att man inte blir utan luft under den tid man kör kontinuerligt, sen kan kompressorn få bygga upp tryck igen medan man byter slippapper, dricker kaffe eller vad det nu kan vara frågan om.

Trefasmotor brukar alltid vara att föredra, om man ska ha en stationär kompressor och har tillgång till trefas.

Precis, man skruvar loss en koppling eller plugg och stoppar in en inspektionskamera för att se hur tanken ser ut invändigt. Då kan man också passa på att kolla att nippeln för kondensavtappningskranen inte sticker långt in i tanken och hindrar det sista kondensvattnet från att rinna ut (det har förekommit tankar som har varit felbyggda på det sättet).

När det gäller vad man kan vänta sig för fel på gamla kompressorer så ska man väl skilja på katastroffel som gör kompressorn plötsligt oanvändbar och naturligt slitage som den blir gradvis sämre och sämre av.
Exempel på katastroffel är t ex blåst topplockspackning, brunnen motor, skuret vevlager, diverse mekaniska totalhaverier.
Slitage och gradvis försämring kan vara t ex slitna kolvar, cylinderlopp och kolvringar, otäta backventiler, missljud i kullager i motorn.
Båda sorternas fel kan ju vara antingen lätta att fixa, besvärliga/dyra att fixa, eller ses som enkelbiljett till skrothögen.

Pressostat, säkerhetsventil, manometer, kopplingar mm ska man se som förbrukningsdelar som det är fullt normalt att man får byta då och då.
Både pressostat och manometer håller bättre om de sitter vibrationsfritt till - alltså inte direkt hopbyggda med en vibrerande kompressor utan gärna monterade på väggen på sidan av, med en böjlig slang till tanken. I synnerhet pressostaten bör sitta med röranslutningen rakt nedåt och fall hela vägen till tanken så att inte kondensvatten, olja och smuts kan bli stående i fickan vid membranet. Brytkontakterna i pressostaten håller längre om det sitter gnistsläckare (RC-nät eller varistorer) parallellt med dem. I synnerhet på enfaskompressorer där det är frågan om billig och dålig pressostat, höga brytströmmar och hög induktans i motorn som ger kraftiga spänningsspikar vid brytning.

Kompressoroljan är vad jag vet helt enkelt en ren, välraffinerad mineralolja utan tillsatser. Kan nog jämföras med t ex en mineralbaserad hydraulolja eller en GL1 transmissionsolja. Biltemas kompressorolja har gott rykte för att vara mycket ren och ha lågt ångtryck, den är lämplig att ha i vakuumpumpar för kylanläggningar av den anledningen. Hur det än är med oljekvaliteter, så är det som vanligt mer viktigt att det överhuvudtaget finns olja i kompressorn och att den har blivit bytt någon gång i historisk tid, än exakt vilken kvalitet det är.

Om kompressorn står i dammig miljö, vilket iofs bör undvikas, så bör man se till att den har ett riktigt luftfilter på luftintaget, inte bara en insugningsljuddämpare. Och luftfiltret måste såklart hållas efter regelbundet.

När det gäller rördimensioner mm så bör man komma ihåg att en kort rak rörbit med klen dimension inte är så mycket att bekymra sig över jämfört med t ex en tvär 90° vinkel, en snabbkoppling eller en lång slang. Om man behöver få bra flöde ur långa slangar är det bättre att ha dem i ett sammanhängande stycke än att skarva ihop flera korta slangar med snabbkopplingar. Ska man ändå skarva ihop flera slangar av olika dimension, så får man teoretiskt minsta tryckfallet om den grövsta slangen är sist (närmast förbrukaren/verktyget). I praktiken är det nog ingen märkbar skillnad.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#3 » 13:32:26, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjörn... :buga:

torbjorn_forsman skrev:Några kommentarer:
Om man har tillräckligt stor tank, så det blir långa gång- och stopptider, så behöver ju kompressorn inte ge lika högt flöde som ens tryckluftverktyg kräver. /../ Det räcker med att tanken är så stor att man inte blir utan luft under den tid man kör kontinuerligt...

Hur stor tank tillräckligt stor då, i mitt fall och andras? "Gissa, prova"? Man måste kunna beräkna det på nå vis. De tekniska specifikatonerna ger väl inga såna ledtrådar?

Om jag begripit det här "fri avgiven luftmängd" rätt är det det flöde maskinen kan leverera konternueligt vid, vad ska man kalla det, "test-tryck". Alltså, håller man ett konstant tryck i tanken, ex 6 bar (som stod i pdf'en från Bygma), kan det levereras, "fri avgiven luftmängd" enligt spec, konternueligt... tills maskinen brakar ihop. Det tar alltså inte hänsyn till uppbyggt tryck i tanken, den "buffert" man har från pressostatens maxtryck, kanske 10 bar, ner till "test-tryck", 6 bar. Det, plus gångtiderna när maskinen används, är avgörande för om den täcker luftbehovet. Till största delen gångtiderna. Rätt annars, eller omkullcykling igen?
Om man nu ska krångla till det, det borde man väl kunna räkna på. :klia: Tryckskillnad... vid given volym... under given tid... ger flöde? :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#4 » 13:51:20, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Några kommentarer:
När det gäller rördimensioner mm så bör man komma ihåg att en kort rak rörbit med klen dimension inte är så mycket att bekymra sig över jämfört med t ex en tvär 90° vinkel, en snabbkoppling eller en lång slang. Om man behöver få bra flöde ur långa slangar är det bättre att ha dem i ett sammanhängande stycke än att skarva ihop flera korta slangar med snabbkopplingar. Ska man ändå skarva ihop flera slangar av olika dimension, så får man teoretiskt minsta tryckfallet om den grövsta slangen är sist (närmast förbrukaren/verktyget). I praktiken är det nog ingen märkbar skillnad.

Olika dimensioner på anslutning mellan tank och till slang har alltså i praktiken ingen betydelse. Gott.

Här tänkte jag annars mest på att om man har en slangstump närmast verktyget ansluten utan snabbkoppling minskar risken för läckage. Har man slangen på en nippel på verktyget låst med slangklämma, bryter och bänder man inte i snabbkopplingen på samma vis. Mindre risk för läckage?
Annars, de få verktyg jag provat, utan snabbkoppling närmast handtaget, finner jag smidigare att använda. Slangen blir lite följsammare utan snabbkoppling närmast och är inte lika mycket "i vägen".
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

valberga

#5 » 18:37:53, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort ett litet "hus" utanför verkstaden o dragit in ett rör till verkstaden. Något som jag verkligen uppskattar att jag har gjort. Ett tipps bara. Sen är det ju det, om du har möjligheten att göra det. Min är en 4hk 150l tank funkar till det mesta. Men när den är slut, vilket den snart är. Blir det 5,5hk maskin. Ju mera luft en kompressor ger= mindre gångtid vid drift, så blir det mindre kondensvatten, jämfört om den får jobba mycket.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

RD350

#6 » 18:49:11, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangbit på en halv meter på slipmaskiner och andra hhandhållna verktyg blir mycket smidigare att jobba med. Dessutom tar de mindre plats där det är trångt. En annan fördel är att de blir mindre ömtåliga när de åker i golvet.....

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#7 » 22:47:46, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:torbjörn... :buga:

torbjorn_forsman skrev:Några kommentarer:
Om man har tillräckligt stor tank, så det blir långa gång- och stopptider, så behöver ju kompressorn inte ge lika högt flöde som ens tryckluftverktyg kräver. /../ Det räcker med att tanken är så stor att man inte blir utan luft under den tid man kör kontinuerligt...

Hur stor tank tillräckligt stor då, i mitt fall och andras? "Gissa, prova"? Man måste kunna beräkna det på nå vis. De tekniska specifikatonerna ger väl inga såna ledtrådar?

Om jag begripit det här "fri avgiven luftmängd" rätt är det det flöde maskinen kan leverera konternueligt vid, vad ska man kalla det, "test-tryck". Alltså, håller man ett konstant tryck i tanken, ex 6 bar (som stod i pdf'en från Bygma), kan det levereras, "fri avgiven luftmängd" enligt spec, konternueligt... tills maskinen brakar ihop. Det tar alltså inte hänsyn till uppbyggt tryck i tanken, den "buffert" man har från pressostatens maxtryck, kanske 10 bar, ner till "test-tryck", 6 bar. Det, plus gångtiderna när maskinen används, är avgörande för om den täcker luftbehovet. Till största delen gångtiderna. Rätt annars, eller omkullcykling igen?
Om man nu ska krångla till det, det borde man väl kunna räkna på. :klia: Tryckskillnad... vid given volym... under given tid... ger flöde? :klia:


Fri avgiven luftmängd gäller vid atmosfärstryck, man kan se det som det luftflöde vid atmosfärstryck som kommer ut ur utloppet från den maskin du driver med tryckluften. Eller som det luftflöde kompressorn suger i sig.
Ja, det är bara att räkna på hur många liter luft vid atmosfärstryck som ryms i tanken vid t ex 10 bar och vid 6 bar, för att sedan jämföra det med det flöde kompressorn kan levera (det anger ju gångtiden för att fylla tanken sedan pressostaten slagit till, om man inte tar ut någon luft under tiden). Och så kan man jämföra det hela med skillnaden mellan ens maximala luftförbrukning och det luftflöde kompressorn kan leverera, för att bedöma hur bra kompressorn kan hålla undan när man gör av med luft kontinuerligt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

östemann

#8 » 23:15:23, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Är i tagen att köpa en kompressor till verkstan/garaget. Sambon har en sån där liten "attacheväska", en NuAir, oljefri sak. Bra och pumpa bollar med, fylla tanken till hydroforen men inget att ha i verkstan. Kan jag lika gärna huffa-och-puffa som Stora Stygga Vargen.
Har nog plöjt en 30 trådar i ämnet här på forat så man är kanske lite gaggig... :insomnia:
Börjar få kläm på vad jag behöver ha. Skrev det här som ett sammanfattande resonemang i mitt sökande. En del frågor återstår eller behöver förydligas (för mig). Kommentera gärna.


Uj..! vad massa himla text att plöja igenom för ett behov av en luftkompressor! :huh:

Kan du sammanfatta behoven lite mer specifikt skulle det underlätta väldans! Man blir inte klok i den frågan så..lite mer input o hur mycket luft som krävs ibland skulle ge mer ''kött på benen''.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Stridis2

#9 » 23:36:35, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en liten bok som heter "Sprutmålningens ABC" utgiven av Greiff. De var mycket fina på måleriutrustning på 60 - 80-talet (vet ej hur det är med dem nu). I vilket fall som, i denna bok rekommenderar de att tank och kompressor ska vara inomhus medan insugsluften till kompressorn ska tas utifrån.
Jisses vad många gånger jag har berättat om detta här på M. Får nog ta och skanna boken och lägga upp den på Downloads. :idee:

När det gäller blästring så har man alltid för liten kompressor. Större tank förbättrar, men den varar inte i oändlighet. Min stora elkompressor ger ca 700 liter och har en 300 liters tank. Jag har seriöst funderat på att koppla in en tank på 13 kubik (det var den storlek jag hittade som skulle hålla). Priset på tanken var inte speciellt högt, men det slutade med att jag råkade köpa en dieselkompressor som gissningsvis ger 5 kubik i minuten. Då böjar det bli anständigt flås på mindre blästring för hemmabruk.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

roddjer (trådstartaren)

#10 » 10:47:22, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Fri avgiven luftmängd gäller vid atmosfärstryck, man kan se det som det luftflöde vid atmosfärstryck som kommer ut ur utloppet från den maskin du driver med tryckluften. Eller som det luftflöde kompressorn suger i sig...

Ja... Det där var ju mycke enklare formulerat. Ja fattar. :thumme:

RD350 skrev:Slangbit på en halv meter på slipmaskiner och andra hhandhållna verktyg blir mycket smidigare att jobba med. Dessutom tar de mindre plats där det är trångt. En annan fördel är att de blir mindre ömtåliga när de åker i golvet.....

Åker i golvet? Nää, sånt händer aldrig i min verkstad... :vissla:

valberga skrev:Jag har gjort ett litet "hus" utanför verkstaden o dragit in ett rör till verkstaden. Något som jag verkligen uppskattar att jag har gjort. Ett tipps bara. Sen är det ju det, om du har möjligheten att göra det. Min är en 4hk 150l tank funkar till det mesta. Men när den är slut, vilket den snart är. Blir det 5,5hk maskin. Ju mera luft en kompressor ger= mindre gångtid vid drift, så blir det mindre kondensvatten, jämfört om den får jobba mycket.

Högre kapacitet i förhållande till luftbehovet ger kortade gångtider samt längre tid mellan start och stop. Utvecklar mindre värme, vilket ger mindre kondens? Så blir det va?

Min framtida kompressor får stå inne i verkstan. Dels för att det blir bara mer bök att placera den nån annanstans och dra rör och grejer. Kan inte bygga nån "låda" utanför på ett lämpligt sätt. Dessutom har jag ju plats inne, inga problem med det. Dessutom är ju inte min verkstad isolerad så jag har ingen värme där inne året om. Kan värma tillfälligt med fläkt vid behov. Däremot ska jag nog så småningom dra ut en snorkel för intagsluften.
Snuddade där vid nästa önskedröm, att isolera mitt kryp-in...

Stridis2 skrev:Det finns en liten bok som heter "Sprutmålningens ABC" utgiven av Greiff...

Jo, jag såg det i nån tråd nånstans, trodde jag fått me det i nån länk men icke. Och det blir väl bra om den hamnar i Downloads om ingen misstycker om det. :eat:
Sen just bläsring är ett sidospår för mig just nu. Har knappt hållt i nå såna grejer och än så länge har jag inte mycket till behov heller. Men.. sånt kan ju ändras med tiden. :cool:

östemann skrev:Uj..! vad massa himla text att plöja igenom för ett behov av en luftkompressor! :huh:
Kan du sammanfatta behoven lite mer specifikt skulle det underlätta väldans! Man blir inte klok i den frågan så..lite mer input o hur mycket luft som krävs ibland skulle ge mer ''kött på benen''.


Mja, blev inte så bra det där. Har läst många trådar och tänkte samla ihop det som en slags sammanfattning. Som en guide typ, för större nybörjare än jag. God tanke, men nja, det var nog ingen bra ide. :sad:

Få se nu.
Har kommit fram till att jag bör klara mig med ett flöde på 300-350 liter ungefär. Tank 50 -100 liter. Motor effekt för 4-5.5 hk. Ska kolla hur det är avsäkrat och dimensionerat. Tror jag kan köra den större motorn om det kniper. Snåla inte på snabbkopplingar, köp kvalitetsgrejjer. Inte konstigheter vad gäller olja. Tänk dig noga för om du ska placera kompressorn "ute". Ju mer jag läser här och där lutar det åt att jag inte köper nåt begagnat.

Kommer inte på nåt mer just nu.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman

#11 » 09:40:14, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Atlas Copco från 70-talet på 280l/min som just blev till salu om du är intresserad. Går hur bra som helst. Ingår motorskydd med start/stopp knapp. Har köpt en ny större. Skicka PM isf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron