Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Funderingar inför kompressorköp(mjukstart 16A) + inköp osv...

68 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera kompressorer och tryckluft här

magloman (trådstartaren)

#1 » 10:01:47, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har planer på att köpa en kompressor på 7,5kw och vill ju helst kunna köra den på 16A.

Vad tror ni om denna mjukstartare?

Bild

https://www.ebay.com/itm/Latest-10HP-7- ... Swrpta~5Fc

Det står 15A i rubriken, betyder det att det ska gå o köra en 7.5W motor på 15A då?

Har denna elmotor på en kompressor jag helst vill köra på 16A:
Bild


Brand new 10HP 7.5KW motor Soft Start Soft Starter 3 phases AC 440~480V 15A
EM-GJ4-7d5 3phase 440~480V soft starter; Power 7.5KW, rated Current: 15Amp.
Product Features:

Intelligent digital motor soft start equipment system with the complete protection function, extend the service life of the system, reduce the cost of system cost, improve the reliability of system and compatible with all the functions of starting equipment; It is a new ideal alternative for traditional star triangle starter and self-coupling decompression starter.

Product characteristics

l Reduce the starting current, reduce power supply peak current, reduce the cost of distribution equipment. Reduce the abrasion of motor, improve the service life of mechanical equipment.
l Optional starting parameters are convenient in one soft starter starting different motors.
l Soft starter inspects motor feedback voltage to realize closed loop control, ensure the motor start-up success in different conditions and different loads.
l A variety of starting ways: voltage ramp starting way can get the maximum output torque; Current limiting can realize biggest limitations of the soft start starting current.

l Reliable quality assurance: using computer simulation design; SMT production process; Excellent electromagnetic compatibility performance; High temperature aging, vibration test of the machine before delivery.

l Perfect and reliable protection function: loss of voltage, less voltage, over voltage protection; overheating, starting time too long; Input phase lost, output phase lost, three-phase imbalance; starting over current, overload and load short circuit protection, etc.

l Full dynamic control field-bus monitoring starter, easy networking.

l LED displaying screen can display parameter code, state and error.

Application industry

General purpose soft start motor control applications where traditional across-the-line starting or wye-delta starting would typically be appropriate. Typical application types include:

- Motor fan:use soft starter instead of conventional starter, to realize the smooth start.
- Compressor: The soft starter limit the startup current, reduce the abrasion and mechanical impact, reduce the heat of motor, prolong the working life, save the maintenance cost.
- Crusher: The block protection of soft starter prevent the motor being over burnt and hurt damaged come from mechanical fault and block.
- Transmission machine: soft startup and presetting slow movement realize smooth, gradual start, to avoid products movement and liquid overflow.
- Pump: the control of soft starter reduce the water hammer result from liquid impact, saving maintenance cost for system.
- Grinder: The soft start reduce the abrasion of wheels, lighten the maintenance cost and tiem.


l Agitator
l Air Compressor
l Ball Mill
l Centrifuge
l Chiller
l Conveyor
l Crusher
l Escalator
l Fan (Low and High Inertia)
l Feeder
l Grinder
l Hammer Mill
l Lathe Machine
l Mills (Flour, etc.)
l Mixer (Unloaded or Loaded)
l Pelletizer
l Plastic and Textile Machines
l Press (Flywheel)
l Pump (Centrifugal)
l Pump (Positive Displacement)
l Rolling Mill
l Saw (Band)
l Saw (Circular)
l Screen (Vibrating)
l Transformer
l Tumbler
l Wood Chipper
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Blommas

#2 » 10:54:51, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte köra utan mjukstart? Jag kör direktstart på min kompressor med 10hk motor.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

MagnusGoransson

#3 » 11:09:01, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma problem jag också. Min kompressor startar oftast utan problem, men skulle tvättmaskinen och/eller spisen vara i ett läge då det drar mycket ström så lösen ofta en huvudsäkring. Bra pris på den där. Kan du inte köpa en och sedan meddela mig om den fungerar? :-D
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

rospigg

#4 » 11:26:58, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stark säkring har du till din kompressor, Blommas?
Maglomannens motor varvar 2900, gör det skillnad i startströmbehov?
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Blommas

#5 » 11:35:03, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 16A porslinssäkringar till kompressorn. Min varvar 2800rpm.

1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

rospigg

#6 » 11:44:40, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min fräsmaskin har ju en 10-hästars motor, säkringarna (16A porslin) tål inte många starter på högsta växeln.
Tror motorn varvar 1400
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#7 » 12:44:31, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar ingen roll för startströmmen om motorn är tvåpolig (ca 2800 r/min) eller fyrpolig (ca 1400 r/min). Då är det större skillnader mellan motorer med samma varvtal och effekt men ritade av olika konstruktörer.

Det ser ut som om trådstartarens motor är avsedd för Y/D -start, då är det väl lämpligt att ordna en automatisk sådan (med tidrelä eller strömkännande relä). Det är också viktigt, vare sig man använder Y/D eller mjukstart, att se till att motorn får gå obelastad tills den är uppe i så gott som fullt varvtal. På en kompressor med avlastningsventil i tryckströmbrytaren bör man se till (på något sätt) att den verkligen står kvar öppen tills motorn har kommit igång.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busholle

#8 » 15:08:09, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det spelar ingen roll för startströmmen om motorn är tvåpolig (ca 2800 r/min) eller fyrpolig (ca 1400 r/min). Då är det större skillnader mellan motorer med samma varvtal och effekt men ritade av olika konstruktörer.

Det ser ut som om trådstartarens motor är avsedd för Y/D -start, då är det väl lämpligt att ordna en automatisk sådan (med tidrelä eller strömkännande relä). Det är också viktigt, vare sig man använder Y/D eller mjukstart, att se till att motorn får gå obelastad tills den är uppe i så gott som fullt varvtal. På en kompressor med avlastningsventil i tryckströmbrytaren bör man se till (på något sätt) att den verkligen står kvar öppen tills motorn har kommit igång.



Det jag tänker är att om den rörliga massan är lika stor så borde accelerationstiden vara längre för den högvarviga och därmed tiden den hårdbelastar säkringarna.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

magloman (trådstartaren)

#9 » 17:34:55, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja funkar det med en annan lösning är ju det lika intressant, speciellt om den är billigare oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#10 » 20:45:19, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:
torbjorn_forsman skrev:Det spelar ingen roll för startströmmen om motorn är tvåpolig (ca 2800 r/min) eller fyrpolig (ca 1400 r/min). Då är det större skillnader mellan motorer med samma varvtal och effekt men ritade av olika konstruktörer.

Det ser ut som om trådstartarens motor är avsedd för Y/D -start, då är det väl lämpligt att ordna en automatisk sådan (med tidrelä eller strömkännande relä). Det är också viktigt, vare sig man använder Y/D eller mjukstart, att se till att motorn får gå obelastad tills den är uppe i så gott som fullt varvtal. På en kompressor med avlastningsventil i tryckströmbrytaren bör man se till (på något sätt) att den verkligen står kvar öppen tills motorn har kommit igång.



Det jag tänker är att om den rörliga massan är lika stor så borde accelerationstiden vara längre för den högvarviga och därmed tiden den hårdbelastar säkringarna.


Förvisso, men det som knäcker säkringarna brukar vara strömtoppen som uppstår innan motorn alls har börjat röra sig. Och hur stor den blir beror på hur lindningarna är gjorda, luftgapets storlek, hur stort spänningsfallet i elnätet är mm.
När motorn väl har kommit igång och börjar accelerera så är strömmen knappast högre än att 16 A-säkringar gott och väl håller ett par minuter. Tröga proppsäkringar brukar hålla bättre än dvärgbrytare. Det vinns visserligen speciellt tröga dvärgbrytare med "D-karaktäristik", men man måste kontrollräkna att elnätets kortslutningsström är tillräckligt hög om man ska få använda sådana.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RuneStone

#11 » 22:21:02, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm mjukstart till kompressor. Du kommer troligen bara kunna starta den i trycklöst tillstånd.. En frekvensare med vektorstyrning eller y/d-start är vad du bör ha.

Sent from my STF-L09 using Tapatalk
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

busholle

#12 » 22:35:15, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
busholle skrev:
torbjorn_forsman skrev:Det spelar ingen roll för startströmmen om motorn är tvåpolig (ca 2800 r/min) eller fyrpolig (ca 1400 r/min). Då är det större skillnader mellan motorer med samma varvtal och effekt men ritade av olika konstruktörer.

Det ser ut som om trådstartarens motor är avsedd för Y/D -start, då är det väl lämpligt att ordna en automatisk sådan (med tidrelä eller strömkännande relä). Det är också viktigt, vare sig man använder Y/D eller mjukstart, att se till att motorn får gå obelastad tills den är uppe i så gott som fullt varvtal. På en kompressor med avlastningsventil i tryckströmbrytaren bör man se till (på något sätt) att den verkligen står kvar öppen tills motorn har kommit igång.



Det jag tänker är att om den rörliga massan är lika stor så borde accelerationstiden vara längre för den högvarviga och därmed tiden den hårdbelastar säkringarna.


Förvisso, men det som knäcker säkringarna brukar vara strömtoppen som uppstår innan motorn alls har börjat röra sig. Och hur stor den blir beror på hur lindningarna är gjorda, luftgapets storlek, hur stort spänningsfallet i elnätet är mm.
När motorn väl har kommit igång och börjar accelerera så är strömmen knappast högre än att 16 A-säkringar gott och väl håller ett par minuter. Tröga proppsäkringar brukar hålla bättre än dvärgbrytare. Det vinns visserligen speciellt tröga dvärgbrytare med "D-karaktäristik", men man måste kontrollräkna att elnätets kortslutningsström är tillräckligt hög om man ska få använda sådana.


Har en sug och tryckfläkt på 7,5kw med automatisk Y/D-start och jag har fått ställa upp tiden rejält för att den inte ska skjuta säkringarna vid växling till D-läge. Uppskattningsvis behöver den hålla 90% av nominellt varvtal vid D-koppling om säkringarna ska hålla. Men visst den startar inte belastningsfritt trots att den är chokad på sugsidan.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

rospigg

#13 » 23:30:55, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maglo, hur mycket kostar en sådan mjukstartare när den väl ligger hemma på bänken i Sverige?
Jag tror det är en skaplig slant att köpa den för att bara se om det fungerar-om det blir ett misslyckande.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magloman (trådstartaren)

#14 » 23:52:17, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Priser vet jag inte, det va bara ett exempel. Den kommer ju starta trycklöst. Man har ju avlastningsventilen som inte ska stänga förrän motorn är uppe i sitt rätta varvtal.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

RuneStone

#15 » 18:03:28, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressorer sätter man aldrig mjukstart på då dom går för tungt att starta. Y/D eller frekvensare är det som gäller

Sent from my STF-L09 using Tapatalk
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se