Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Olja i en Kompressor GREIFF 1957

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

haldo (trådstartaren)

#1 » 20:07:51, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jag har skaffat en gammal Greiff kompressor som jag tänkte serva upp. Tanken va att framförallt byta olja. Jag kommer att ha Kompressorn i ett garage som kan bli kallt kanske t.o.m minusgrader ubland. Om jag läser på Skylten på kompressorn så ska jag använda kvalitetsolja SAE 10, men jag hittar inte vad jag ska köpa. SAE 10 är ju gaffelolja.. nån som kan hjälpa mig?

Sen kanske ni har några fler tips om hur man ska serva?
t.ex.
-Byta Säkerhetsventil?
-Byta tryckströmbrytare?
Bild
Bild
haldo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:42, 17-09-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Trondos

#2 » 20:50:45, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SAE 10 olje tilsvarer ISO 32 viskositet. https://myoildepot.com/store/pc/viewPrd ... roduct=917

Statoil Compway 32 eller hvilket som helst annet fabrikat kompressorolje med 32 i navnet burde fungere helt fint. Jeg ser at Biltema og Jula sine kompressoroljer har viskositet 68, dette tilsvarer da SAE 20, som det står på skiltet kan anvendast utomhus...


Bild
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Karl Andersson

#3 » 23:00:56, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mobil Rarus 425 är den bästa oljan till den gamla kvalitetskompressorn!
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

torbjorn_forsman

#4 » 08:03:47, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt inte säkerhetsventil och tryckströmbrytare i onödan, men prova dem och kolla att säkerhetsventilen öppnar vid rätt tryck och tryckströmbrytaren verkar fungera som den ska, inte har tecken på elektrisk varmgång, brända kontakter etc. Se till att ett motorskydd (korrekt inställt för motorns märkström) finns.
Provkör motorn med avlagd rem och kolla att den går tyst, inga missljud från lager etc. Det kan löna sig att plocka isär den och tvätta ren kullagren och fylla dem med nytt fett.
Inspektera tanken invändigt och kolla att den inte håller på att rosta igenom i botten.
Se till att avtappningen för kondensvatten fungerar och inte är igensatt, samt att den verkligen kan tappa av allt vatten. Ibland händer det att nippeln sticker in någon cm i tanken så att det sista kondensvattnet inte går att få ut.
Rengör filtret vid luftintaget.
Kolla att manometern visar rätt.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

haldo (trådstartaren)

#5 » 17:05:24, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Andersson skrev:Mobil Rarus 425 är den bästa oljan till den gamla kvalitetskompressorn!

Tack! Verkar va svårt att finna mindre än 20 liters förpackningar bara, jag behöver kanske 1 liter=)
haldo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:42, 17-09-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

haldo (trådstartaren)

#6 » 17:06:27, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Byt inte säkerhetsventil och tryckströmbrytare i onödan, men prova dem och kolla att säkerhetsventilen öppnar vid rätt tryck och tryckströmbrytaren verkar fungera som den ska, inte har tecken på elektrisk varmgång, brända kontakter etc. Se till att ett motorskydd (korrekt inställt för motorns märkström) finns.
Provkör motorn med avlagd rem och kolla att den går tyst, inga missljud från lager etc. Det kan löna sig att plocka isär den och tvätta ren kullagren och fylla dem med nytt fett.
Inspektera tanken invändigt och kolla att den inte håller på att rosta igenom i botten.
Se till att avtappningen för kondensvatten fungerar och inte är igensatt, samt att den verkligen kan tappa av allt vatten. Ibland händer det att nippeln sticker in någon cm i tanken så att det sista kondensvattnet inte går att få ut.
Rengör filtret vid luftintaget.
Kolla att manometern visar rätt.


Stort tack ska börja med renoveringen inom kort=)
haldo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:42, 17-09-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se