Spännhjulet till de 3 drivremmarna för fläktkylningen glappade liiiite väl mycket.
Det var typ 1-2 mm i bakkant så det kändes inte riktigt bra.
Så det vart en demontering.
Lite tvätt av delar så man kan ta i dom.
Ett av lagerna gick i bitar under demonteringen
Det visade sig att det var 6202 lager. Det fanns 2 av dessa i min kullagerlåda som införskaffades för +30år sedan. Nu står det om infettning i verkstadsboken men eftersom det är 2Z lager så hoppar jag över fettet denna gång.
Nu vet jag att man inte gör så här, men eftersom hjärnan inte är i drift ännu efter Coronaspruta nr 2 i lördags så vart det inte bättre än så här. Nu gick aldrig pumpen över i högtrycksläge så det åtgick inte många bar för att få ner lagret.
Dock så skall det trasiga lagret ut också
Lite nya M6 istället för de gamla rostiga. Denna renovering är ju "bruksrenovering" Amazonen vart en "originalrenovering" då skulle ju slangklämmor och bultar vara av rätt sort. Så är det inte här. Den enda M6 i rätt längd var rostfritt A2. Jag är inte så förtjust i att montera rostfritt på säkerhetsställen men i detta fall så är det ju minimal belastning (anser jag) så det kommer säkert gå bra.
Nu känns det stumt och bra.
Detta lagerbyte indikerar att jag borde byta lager i fläkten också. Men det får vänta till efter en provkörning. Skulle ju behöva en bättre remskiva också.