Det hörs tydligt på ljudet. En
kompressor med kollektormotor låter mer vinkelslip- eller dammsugarmässigt förutom ljudet från kolvkompressorn som alltid finns där. Och så hörs det tydligt att den sackar när den bygger upp tryck.
Eftersom kompressorer med kollektormotor alltid har en kuggväxel mellan motor och kompressor, så kan man också ofta se på dem att motorn inte sitter i linje med kompressorns
vevaxel utan är förskjuten, oftast uppåt.
Ytterligare kännetecken är att en kompressor med kollektormotor inte har någon startkondensator, och det brukar inte stå något
varvtal på typskylten.
Fördelar med kollektormotor är t ex att de drar låg startström (går att använda ihop med mjukstart om det behövs) och har bra startmoment så en sådan kompressor orkar alltid komma igång även om matningen är klen (t ex om man kör den via långa skarvsladdar eller ett klent bensinelverk). Mindre risk för klagomål på att lyset inne i boningshuset blinkar varje gång tryckströmbrytaren slår till.
Nackdelar är kortare livslängd och sämre driftsäkerhet än en asynkronmotor (kol och kollektor slits, kuggväxeln som ofta har plastkugghjul är ett osäkert moment osv). Eftersom kollektormotorerna inte brukar vara helkapslade utan har en
kylfläkt som suger
luft genom motorn, så är de mer känsliga för dammig och smutsig miljö också.