Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hur mycket kan fri avgiven luftmängd variera mellan modeller?

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

polssonse (trådstartaren)

#1 » 14:06:41, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Då har det blivit dags att köpa ny kompressor och har börjat surfa runt. Hur kommer det sig att det varierar så mycket i den avgivna luftmängden mellan olika kompressorer med likadan elmotoreffekt? Nedanför har jag klistrat in några exempel.

Samtliga:
Effekt 2200 W/3hp
Volym 50 l

Biltema:
Luftmängd: 195 l/min
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min

Clas Ohlson:
Fri avgiven luftmängd 6 bar: 180 l/min
Genomlupen cylindervolym: 360 l/min

Jula:
Avgiven luftmängd: 300 l/min
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min


Är Julas siffror glädjesiffror? För samtidigt så stämmer de siffrorna väl med 100l/hp.

Tankar på detta? =)
polssonse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:13, 24-04-2017
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



polssonse (trådstartaren)

#2 » 15:43:45, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, julas uppgifter är ju troligtvis utan mottryck...
polssonse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:13, 24-04-2017
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#3 » 16:17:19, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv en likvärdig från bauhaus, nackdelen med dessa högvarviga 2 cylindriga kompressorna är den höga ljudnivån!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#4 » 16:20:36, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På enfaskompressorer får man se upp med om den har asynkronmotor eller kollektormotor (seriemotor). Asynkronmotorn är ganska stabil i varvtal men en kollektormotor sackar rätt kraftigt när det börjar gå tungt, så om man har två exakt likadana kompressorer som drivs av motorer av olika typ, kommer skillnaden mellan genomlupen cylindervolym och avgiven luftmängd att vara större för den kollektormotordrivna kompressorn.

Typiskt är att en asynkronmotordriven kompressor går med 3000 r/min om den pumpar fritt och 2800-2900 när den arbetar mot fullt tryck. För en liknande kollektormotordriven kanske det rör sig om 4000 resp 2000 r/min.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

polssonse (trådstartaren)

#5 » 16:49:35, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Tack för tipset. Det hade jag noll koll på! =)
polssonse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:13, 24-04-2017
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#6 » 18:21:57, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fri angiven luftmängd är snarast matematisk och har inget med praktisk nytta att göra. Det är bara cylindervolymen gånger varvtalet, och säger absolut inget om hur mycket den ger i praktiken vid arbetstryck. Så det är egentligen en ointressant uppgift i sammanhanget. Vore i så fall bättre att ange kompressorns cylindervolym rätt och slätt. Även om det inte har någon större praktisk betydelse det heller, men kan vara till viss nytta som en jämförelse mellan olika produkter. Men att bara höja varvtalet på en kompressor för att få högre fri angiven luftmängd, ger inte ens en hint om vad den ger i arbetstryck!
Egentligen säger motoreffekten mest om en kompressors effektivitet. Under 4hp är en leksak för hobbybruk oavsett vad den har för prestanda på papperet!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bygert

#7 » 18:24:55, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På enfaskompressorer får man se upp med om den har asynkronmotor eller kollektormotor (seriemotor). Asynkronmotorn är ganska stabil i varvtal men en kollektormotor sackar rätt kraftigt när det börjar gå tungt, så om man har två exakt likadana kompressorer som drivs av motorer av olika typ, kommer skillnaden mellan genomlupen cylindervolym och avgiven luftmängd att vara större för den kollektormotordrivna kompressorn.

Typiskt är att en asynkronmotordriven kompressor går med 3000 r/min om den pumpar fritt och 2800-2900 när den arbetar mot fullt tryck. För en liknande kollektormotordriven kanske det rör sig om 4000 resp 2000 r/min.


Då blir ju naturligtvis frågan om man på nåt enkelt sätt kan avgöra vilken typ av motor man har framför sig?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#8 » 18:36:50, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hörs tydligt på ljudet. En kompressor med kollektormotor låter mer vinkelslip- eller dammsugarmässigt förutom ljudet från kolvkompressorn som alltid finns där. Och så hörs det tydligt att den sackar när den bygger upp tryck.
Eftersom kompressorer med kollektormotor alltid har en kuggväxel mellan motor och kompressor, så kan man också ofta se på dem att motorn inte sitter i linje med kompressorns vevaxel utan är förskjuten, oftast uppåt.
Ytterligare kännetecken är att en kompressor med kollektormotor inte har någon startkondensator, och det brukar inte stå något varvtal på typskylten.

Fördelar med kollektormotor är t ex att de drar låg startström (går att använda ihop med mjukstart om det behövs) och har bra startmoment så en sådan kompressor orkar alltid komma igång även om matningen är klen (t ex om man kör den via långa skarvsladdar eller ett klent bensinelverk). Mindre risk för klagomål på att lyset inne i boningshuset blinkar varje gång tryckströmbrytaren slår till.

Nackdelar är kortare livslängd och sämre driftsäkerhet än en asynkronmotor (kol och kollektor slits, kuggväxeln som ofta har plastkugghjul är ett osäkert moment osv). Eftersom kollektormotorerna inte brukar vara helkapslade utan har en kylfläkt som suger luft genom motorn, så är de mer känsliga för dammig och smutsig miljö också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

polssonse (trådstartaren)

#9 » 18:53:43, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Fri angiven luftmängd är snarast matematisk och har inget med praktisk nytta att göra. Det är bara cylindervolymen gånger varvtalet, och säger absolut inget om hur mycket den ger i praktiken vid arbetstryck. Så det är egentligen en ointressant uppgift i sammanhanget. Vore i så fall bättre att ange kompressorns cylindervolym rätt och slätt. Även om det inte har någon större praktisk betydelse det heller, men kan vara till viss nytta som en jämförelse mellan olika produkter. Men att bara höja varvtalet på en kompressor för att få högre fri angiven luftmängd, ger inte ens en hint om vad den ger i arbetstryck!
Egentligen säger motoreffekten mest om en kompressors effektivitet. Under 4hp är en leksak för hobbybruk oavsett vad den har för prestanda på papperet!


Jag trodde i min enfald att fei avgiven luftmängd vid ett visst tryck var just hur mycket luft kompressorn kan leverera vid just detta tryck.

Genomlupen cylindervolym trodde jag däremot var den "teoretiska" cylindervolymen.

I detta exempel så anger både biltema och classe fri avgiven luftmängd vid 6 bar, medans Jula inte har uppgivit nåt tryck och inte heller vet om man ringer till dom.
polssonse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:13, 24-04-2017
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#10 » 19:19:21, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är just det där med vid ett visst ryck som är avgörande, står det inget så är det utan mottryck.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM 4 ever

#11 » 19:23:39, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker som du polssonse . Fri avgiven luftmängd vid 6 bar är väl hur tydligt som helst? Kan väl inte bli tydligare än så.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

polssonse (trådstartaren)

#12 » 19:24:34, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är just det där med vid ett visst ryck som är avgörande, står det inget så är det utan mottryck.


Ok, just det... Det var väl min tanke i inlägg nummer två. Och då, som du säger, är värdet egentligen totalt ointressant :)
polssonse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:13, 24-04-2017
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#13 » 20:39:38, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev lärd att man skall räkna bort 20-30% av "fri avgiven luftmängd" för att få en hint om det verkliga flödet vid det "nominella" 6 bars trycket!

70-talsfakta ändock! :razz: :razz:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Michael Meier

#14 » 21:14:16, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

polssonse skrev: ....


Samtliga:
Effekt 2200 W/3hp


Biltema: 30V-24
Luftmängd: 195 l/min
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min
Angivet varvtal: 2850 (-1) ?
230V 10A
Rekommenderad säkring 16A
Max 8 bar,
Intermittens: 50%/15 minutersperiod
Kapslingsklass: IP 20
Tankvolym: 24 liter
Kuriosa text: "


Clas Ohlson: Cocraft HC (L)350V
Fri avgiven luftmängd 6 bar: 180 l/min
Genomlupen cylindervolym: (Cylinder displacement) 360 l/min
Angivet varvtal, obelastad : 2800
230V,
Max 10 bar,
Tankvolym: 50 liter
Kuriosa text: "undvik kroppskontakt med jordade föremål" "se till att anslutna verktyg och slangar inte har lägre kapacitet än kompressorn"

Jula:
Avgiven luftmängd: 300 l/min
Angivet varvtal : 2850
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min
Driftstryck: 8 bar
Tankvolym 50 liter

Strong Line, IKH;Svith;VMF, med flera (vanlig fristående tvåstegs oljesmord kolvkompressor)
Varvtal 1480
Luftflöde: 330 l/min
Max 10 bar
Tankvolym 90 liter
Senast redigerad av Michael Meier 21:45:59, 06-12-2018, redigerad totalt 2 gånger.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

polssonse (trådstartaren)

#15 » 21:23:20, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Jag blev lärd att man skall räkna bort 20-30% av "fri avgiven luftmängd" för att få en hint om det verkliga flödet vid det "nominella" 6 bars trycket!

70-talsfakta ändock! :razz: :razz:


70-talsfakta är inget man ska ta lätt på! :) Men det blir inte mycket luft kvar...

1 person gillar det här inlägget.
polssonse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:13, 24-04-2017
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se