Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Identifikasjon av hurtigkopling

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

tronde (trådstartaren)

#1 » 23:28:56, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette er egentlig til en sprøyte for Fluid Film, men jeg er nokså sikker på at koplingen er til trykkluft, så jeg håper det kan passe her.

Utesendemessig er koplingen lik de som vanligvis brukes på trykkluft, men fysisk er den mindre. Jeg har prøvd å finne ut hva det er, men det jeg finner av tegninger har for lite data. Et annet problem, er et jeg ikke kjenner terminologien, så det kan være at jeg søker etter feil ord.

Er det noen som vet hva denne typen kalles?

Det første bildet viser en rundstrålende dyse, men koplingene for slanger er like.
Bild
Bild

Link til kopmpett produkt
http://www.bilkontroll.no/fluid-film-pakke-tb301.html
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



roddjer

#2 » 23:53:02, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har också en fundering om kopplingar.

Har köpt en nytillverkad kompressor. Innan dess hade fyndats på auktion två stycken såna här vindor som är fjäderbelastade och kan rulla upp slangen själv. Den ena vindan, den jag satt upp på väggen naturligtvis, läcker s*t*n när den sitter i kompressorn. Den andra vindan läcker inte när den sitter i kompressorn. Nu har jag kopplat vinda 2, ligganes på golvet, till vinda 1 på väggen. Funkar bra. Sen har jag en slang jag egentligen vill ha först i kedjan från kompressorn och sen till någon av vindorna. Det går inte heller för den slangen läcker också vid kompressorn och honan i andra på slangen funkar bara till en av vindorna, minns inte vilken. Ingen konsekvens alls! - :myzsko:

Däremot har jag noterat små skillnader i ytorna på han-kopplingen. Ett par stycken är lite mer "runda" i botten, andra är mera kantiga som i bilden i inlägget ovan. Med "botten" menar jag den del på kopplingen som anges vid måtten "4,5" och "7,3" i bilden.

Finns det olika typer av kopplingar, en ny och en gammal standard kanske, eller är det bara slitage på dem eller dålig tolerans från vissa (billighets-?) tillverkare?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Turbodiesel

#3 » 00:02:04, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är det samma typ av koppling som ofta används för kylvätska till svetsar, den är runt 9mm. Vet dock inte vad standarden kallas.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77

#4 » 08:58:24, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Rectus" från Parker.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

torbjorn_forsman

#5 » 09:27:01, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Har också en fundering om kopplingar.

Har köpt en nytillverkad kompressor. Innan dess hade fyndats på auktion två stycken såna här vindor som är fjäderbelastade och kan rulla upp slangen själv. Den ena vindan, den jag satt upp på väggen naturligtvis, läcker s*t*n när den sitter i kompressorn. Den andra vindan läcker inte när den sitter i kompressorn. Nu har jag kopplat vinda 2, ligganes på golvet, till vinda 1 på väggen. Funkar bra. Sen har jag en slang jag egentligen vill ha först i kedjan från kompressorn och sen till någon av vindorna. Det går inte heller för den slangen läcker också vid kompressorn och honan i andra på slangen funkar bara till en av vindorna, minns inte vilken. Ingen konsekvens alls! - :myzsko:

Däremot har jag noterat små skillnader i ytorna på han-kopplingen. Ett par stycken är lite mer "runda" i botten, andra är mera kantiga som i bilden i inlägget ovan. Med "botten" menar jag den del på kopplingen som anges vid måtten "4,5" och "7,3" i bilden.

Finns det olika typer av kopplingar, en ny och en gammal standard kanske, eller är det bara slitage på dem eller dålig tolerans från vissa (billighets-?) tillverkare?


Det finns två vanliga standarder på kopplingar (honor) och nipplar (hanar) för tryckluft för "hemmabruk". Kopplingstillverkaren Cejn kallar dem 300 respektive 320. 300-kopplingen är lite mindre och numera tydligen vanligast i USA (fram till början av 70-talet var den också vanlig i Sverige, och kallades t ex Orion- eller Tema-koppling), 320-kopplingen är den vanligaste i Europa och om en lågprislada som t ex Jula bara säljer en enda sorts kopplingar och nipplar så är det 320. Men det som är lite lömskt är att många 320-kopplingar av lågprismärken är "bastarder" som är gjorda för att både 300- och 320-nipplar ska passa någotsånär i dem, men ingendera passar riktigt bra. Man ser lättast skillnad på 300- och 320-nipplar genom att änden har mindre diameter på 300 (måttet 8,1 mm på tronde's skiss), och den skjuter ut mycket längre utanför låsspåret (måttet 2,5 mm på skissen).
När lågpriskopplingar inte vill täta trots att de borde passa ihop med nippeln, så är den vanligaste orsakerna smuts i kopplingen eller dåliga O-ringar. Ibland sväller de, ibland blir de stenhårda och spricker, ibland skrövlas de ihop och trycks ur sitt läge. De flesta kopplingar går att skruva isär om man verkligen vill, men det är sällan värt besväret annat än om man tar det som ett hobbyprojekt att få ordning på dem. Tänk på att det ofta finns en krans av små stålkulor som ska sköta låsningen, se till att de inte sprätter bort!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde (trådstartaren)

#6 » 19:35:27, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:"Rectus" från Parker.


Takk!
Ja, det ser ut som om det er en Rectus 21-serie. Finner ingen sider med mål, men det er oppgitt DN 5 mm, og det stemmer jo.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#7 » 19:38:05, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
torbjorn.. - :buga:

Ska ut i verkstan med skjutmått och lupp få se vad det är för någe.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

tronde (trådstartaren)

#8 » 22:22:23, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
ja-bond77 skrev:"Rectus" från Parker.


Takk!
Ja, det ser ut som om det er en Rectus 21-serie. Finner ingen sider med mål, men det er oppgitt DN 5 mm, og det stemmer jo.


Kom pakke i posten i dag, og Rectus 21 er nok den rette tyypen, ja.
Det skiller noe på det neddreide mellomstykket, men funksjonen ser ut til å være OK. Tettingen er vel den ytre delen, og den er lik på begge.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se