Försökt mig på en provisorisk lagning. Fäster det avbrutna fläns-örat med ca 45-graders vinkel, och borrar två 4.2 mm hål.
Fäster örat på sin plats med hjälp av en skruvtving, och fortsätter borra in i cylinderhuvudet.
Tar bort örat, och gängar hålen med M5-gänga.
Fäster åter örat i 45-graders-mallen, och borrar upp hålen i örat till 5.5 mm. Med hjälp av en dremel, och ett diamantstift, gör jag plats för ett försänkt smalt skruvhuvud. Efter att ha letat en stund efter M5-skruvar med smala huvuden, fick jag "svarva" ner huvudena på två vanliga spår-skruvar, med hjälp av borrmaskinen och dremeln.
För att få någon form av
tätning i brottytan använde jag högtemperatur-epoxy. Enligt förpackningen skulle den tåla upp till 150 grader (dock endast upp till 70 grader med bibehållen styrka - men här vill jag mest att den ska täta, skruvarna står för styrkan).
Flänsarna var tätade med kopparbrickor. Det lär inte fungera mer. Jag provar att byta mot packningsmaterial och tätningssilikon. Även denna utlovar temperaturstabilitet till 200 grader.
Monterar åter dämparen. Spände bultarna lagom, ganska hårt ändå.
Här ser man också varför förra ägaren dragit av örat. Någonting är snett på maskinen, flänsarna är inte 100% parallella.
Då får vi se om det ska gå att klara sig ett tag såhär. Imorgon startar jag och varmkör den.