Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Reservdel sökes till Atlas Copco KE4

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

kakan (trådstartaren)

#1 » 20:25:39, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått tag på en gammal Atlas Copco KE4 som jag tänkte försöka få fart på igen. Tyvärr var den i sämre skick än vad jag trodde: det har spruckit av ett "öra" i flänsen för utgående luft på ena cylinderhuvudet. Är det någon vänlig själ som råkar sitta på reservdelar, eller har en "reservdels"-kompressor jag kan köpa? Det hade varit synd att behöva skrota den... Tanken är frisk. Så vitt jag förstår har KT4 en motsvarande lågtryckscylinder, så ett sånt cylinderhuvud skulle med passa.

Bild

Henrik N
kakan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:59, 24-04-2011
Maskintyp: Traktor



kakan (trådstartaren)

#2 » 00:39:41, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökt mig på en provisorisk lagning. Fäster det avbrutna fläns-örat med ca 45-graders vinkel, och borrar två 4.2 mm hål.

Bild
Bild

Fäster örat på sin plats med hjälp av en skruvtving, och fortsätter borra in i cylinderhuvudet.

Bild

Tar bort örat, och gängar hålen med M5-gänga.

Bild
Bild

Fäster åter örat i 45-graders-mallen, och borrar upp hålen i örat till 5.5 mm. Med hjälp av en dremel, och ett diamantstift, gör jag plats för ett försänkt smalt skruvhuvud. Efter att ha letat en stund efter M5-skruvar med smala huvuden, fick jag "svarva" ner huvudena på två vanliga spår-skruvar, med hjälp av borrmaskinen och dremeln.

Bild

För att få någon form av tätning i brottytan använde jag högtemperatur-epoxy. Enligt förpackningen skulle den tåla upp till 150 grader (dock endast upp till 70 grader med bibehållen styrka - men här vill jag mest att den ska täta, skruvarna står för styrkan).

Bild

Flänsarna var tätade med kopparbrickor. Det lär inte fungera mer. Jag provar att byta mot packningsmaterial och tätningssilikon. Även denna utlovar temperaturstabilitet till 200 grader.

Bild
Bild

Monterar åter dämparen. Spände bultarna lagom, ganska hårt ändå.

Bild

Här ser man också varför förra ägaren dragit av örat. Någonting är snett på maskinen, flänsarna är inte 100% parallella.

Då får vi se om det ska gå att klara sig ett tag såhär. Imorgon startar jag och varmkör den.

4 personer gillar det här inlägget.
kakan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:59, 24-04-2011
Maskintyp: Traktor

kakan (trådstartaren)

#3 » 00:03:17, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagningen höll en varmkörning. Allt annat verkar fungera, den avlastar som den ska med fördröjning. Får använda kompressorn ett tag och se hur det går. Är fortfarande på jakt efter reservdelar.

5 personer gillar det här inlägget.
kakan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:59, 24-04-2011
Maskintyp: Traktor

chrlin01

#4 » 14:45:24, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej såg din fina lagning, hur har det gått? Vid utloppet mot ”ljuddämparen” är det inga backventiler där?
Jag har en KE2A3 som jag köpte på en verkstadsauktion. Senare visade det sig att det saknades en backventil på ena utloppet. Nu är jag på jakt efter en sådan. Har du några tips var?
// Christer
chrlin01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:40:10, 03-04-2019
Ort: Linköping Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se