Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Bygga kompressor

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Hasse630 (trådstartaren)

#1 » 14:57:04, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en butiks ”kompressor” som varit till kyldistar mm,i dén gamla butiken.
Den ger massa luft, står allt från 18 till 33bar.
Kan man eller ska man använda inställningen som sitter på Kylkompressorn för att få ner trycket?
(Vet inte vad den ger nu)

Vill flytta över själva kompressorn till en större Atlas Copco tank på 50l, eller om man kopplar ihop dom...
Den har inte så man kan ställa trycket på tex 2bar

Har delar från en 24l airmaster som jag tänkte använda, om det går..[album][/album

Med vänlig hälsning, Hasse
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hasse630
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:15, 24-04-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 76



Janson1

#2 » 21:22:39, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en tätad kompressor för gas som ger bra tryck men kanske inte så hög mängd luft. Dom tryckregleringarna som sitter där nu är kanske inte användbara (fast det ser ut som att dom faktiskt ligger i rätt intervall?) men kanske bättre att skaffa en ny enpolig tryckvakt, d med garanterad funktion, dom finns nog på Swedol, Biltema eller så. Skaffa även en övertrycksventil på lämpligt tryck, typ 7-10 bar om det inte sitter redan en som ligger rätt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Turbodiesel

#3 » 21:45:37, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det skulle kunna funka en tid, så är frågan om det är vettigt att bygga av den där idag. För 30-40år sedan var det svårare att finna luftkompressorer hyfsat billigt, då byggdes både det ena och det andra av kylkompressorer. Dock var de normalt remdrivna på den tiden, och motorn fristående & luftkyld. Jag har själv byggt flera luftkompressorer på samma tema.

Smörjsystemet behöver kollas upp, troligen behöver någon oljekanal pluggas, och vevhusventilation ordnas, eller åtm kollas hur den fungerar idag, så att den inte tömmer vevhuset på olja. Sen är det frågan om motorn gillar livet med sämre kylning. Tidigare var den främst kyld av cirkulerande köldmedium & olja.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#4 » 22:12:41, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sånt där kylkompressorblock har jag använt som flyttbar tryckluftkompressor i 30 år vid det här laget. Eller, rättare sagt, först ett sådant block i 2-3 år, sedan skar ett vevlager, jag fick tag i ett annat block som var till synes likadant men visade sig ha trefasmotor istället för enfas och något större cylindervolym. Kunde flytta över enfasstatorn och kopplingslådan med startrelä, kondensatorer mm, och sen har det fungerat bra även om det inte blir många drifttimmar per år. En 5" datorfläkt sitter monterad över topplocket och går att slå till med en separat strömbrytare vid behov.
Den är tung och klumpig jämfört med en billig kompressor som är avsedd för tryckluft, fördelen är dock att den går tyst och vibrationsfritt.
Bilder kan gå att ordna framöver, just nu har jag kamerakrångel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hasse630 (trådstartaren)

#5 » 15:03:43, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det visade sig att den krävde 25a säkring för att gå kontinuerligt.
Fick den att gå och den fyllde den 25l tanken på 30 sek. Hade då 14kg.
Sen gick 16a säkringen. Testade igen men sen gav jag upp.
Fick mycket skruv både tum och mm.

Håller på att installera en annan kompressor som inte är så krävande.

Tack för idéer å tips
Hasse630
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:15, 24-04-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 76

Janson1

#6 » 20:04:25, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där på bilden drar inte många ampissar om den är hel. Så antingen är den felkopplad typ D när det skulle vart Y eller har en eller flera lindningar bränt...
Och om så är fallet så är den nog körd, typ oreparabel för att det skall vara lönt. Så en annan kompressor är nog ett bra alternativ.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se